5 - Sergi Busquets Burgos

Tidernes Barca-legender

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: 16 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af Blaugrana92 »

http://www.bold.dk/blog/2062/1/Sergio-B ... rsete-geni

Giv den en stemme. Det er sgu lige meget om I læser den. Bare for at sprede budskabet, I ved! ;-)

Brugeravatar
FCBarcelonaChr
Indlæg: 20517
Tilmeldt: man okt 11, 2010 8:32 pm
Geografisk sted: Odense
Har takket: 316 gange
Blevet takket: 1092 gange

Re: 16 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af FCBarcelonaChr »

En stemme er smidt. Læses skal den senere.

BarçaDK

Re: 16 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af BarçaDK »

Jeg synes det er en amatøragtig blog :roll:
Det er jo helt screwed at man citerer med: "Som en person en gang sagde."
Eksemplet med den gammeldags vægtskål, hvor alle Barças offensive kræfter er i den ene skål (Xavi, Ini, Cesc, Messi, Sánchez, Alves fx) opvejes alene af Busquets i den anden skål?? What the fuck? :glad:
Som om der for det første ikke er Piqué, Puyol eller Abidal til at forsvare med eller Valdés med en god redning 1 mod 1 sommetider. For det andet at de offensive spillere ikke arbejder defensivt (har I seeeet Pedro fx?)? For det tredje glemmes der også, hele holdets høje boldbesiddelse har en stor gavnlig virkning på det defensive.

Ikke en god blog, men en god pointe i det mindste ;-)

Brugeravatar
Jurij
Indlæg: 894
Tilmeldt: man feb 01, 2010 7:14 pm
Geografisk sted: Århus
Har takket: 157 gange
Blevet takket: 24 gange

Re: 16 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af Jurij »

BarçaDK skrev:Jeg synes det er en amatøragtig blog :roll:
Det er jo helt screwed at man citerer med: "Som en person en gang sagde."
Eksemplet med den gammeldags vægtskål, hvor alle Barças offensive kræfter er i den ene skål (Xavi, Ini, Cesc, Messi, Sánchez, Alves fx) opvejes alene af Busquets i den anden skål?? What the fuck? :glad:
Som om der for det første ikke er Piqué, Puyol eller Abidal til at forsvare med eller Valdés med en god redning 1 mod 1 sommetider. For det andet at de offensive spillere ikke arbejder defensivt (har I seeeet Pedro fx?)? For det tredje glemmes der også, hele holdets høje boldbesiddelse har en stor gavnlig virkning på det defensive.

Ikke en god blog, men en god pointe i det mindste ;-)
Fuldstændig enig. Jeg ser meget, meget ofte lidt halv sløje blogs på bold.dk . Flere af dem er om Barcelona, og så får jeg lyst til at give den thumbs up, selvom de faktisk ikke fortjener det.

Problemet med lige denne blog er, at det slet ikke kommer med eksempler, ikke engang en video eller lidt flere citater end det fra Guardiola. Det kunne være fedt, at se noget statistik og flere eksperters meninger om spilleren. På den måde kan man også overbevise tvivlerne. F.eks. kunne man sammenligne Busquets med andre spillere i hans position, hvor god er han i forhold til Macherano, Alonso, Makelele, Toure? Alt i alt er det en subjektiv blog, om en pointe jeg er enig i. Men jeg lærte intet nyt fra den.
Genopbygning status: færdig.

emo
Indlæg: 17783
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 365 gange
Blevet takket: 803 gange

Re: 16 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af emo »

Men som jeg læser den og hvad han skriver, er det en hyldest til spilleren, så selvf. subjektiv og positiv blog, der skal hylde og ikke være forklarende.
Allez...

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: 16 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af Blaugrana92 »

Som sagt: Skide være med indholdet. Vi skal bare have spredt budskabet om at Busquets er et geni.

Brugeravatar
Jurij
Indlæg: 894
Tilmeldt: man feb 01, 2010 7:14 pm
Geografisk sted: Århus
Har takket: 157 gange
Blevet takket: 24 gange

Re: 16 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af Jurij »

Blaugrana92 skrev:Som sagt: Skide være med indholdet. Vi skal bare have spredt budskabet om at Busquets er et geni.
http://www.bold.dk/blog/2064/1/Arbeloa- ... rsete-geni

Det var vist ikke skide være med indholdet. Det er vigtigt at skrive en god blog, for at overbevise tvivlerne. Dette blev på ingen måde formået.
Genopbygning status: færdig.

Brugeravatar
Bager
Indlæg: 2612
Tilmeldt: tirs sep 06, 2005 12:23 pm
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 291 gange

Re: 16 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af Bager »

Det er bare så dårligt skrevet.
Visca el Barca

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: 16 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af Blaugrana92 »

Jurij skrev:
Blaugrana92 skrev:Som sagt: Skide være med indholdet. Vi skal bare have spredt budskabet om at Busquets er et geni.
http://www.bold.dk/blog/2064/1/Arbeloa- ... rsete-geni

Det var vist ikke skide være med indholdet. Det er vigtigt at skrive en god blog, for at overbevise tvivlerne. Dette blev på ingen måde formået.
Nu var den blog du linker til jo ment som en joke. Jeg har i øvrigt på intet tidspunkt påstået at det er en velskrevet blog. Som jeg sagde: Overskriften var bare nok til en stemme fra min side, fordi der er så få der indser hvor fantastisk Busquets er, og udelukkende ser ham som en diver, der løber rundt og piller sig selv i næsen under hver kamp og laver en 20-25 aflevering bagud eller til siden. Jeg er fuldstændig enig i at budskabet optimalt set bør leveres på en bedre måde end det blev i denne blog, men når nu der ikke er andre der gør det, må vi jo tage hvad vi kan få. ;-)

j´♥ le foot
Indlæg: 182
Tilmeldt: man apr 26, 2010 1:45 pm
Geografisk sted: Vanløse
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 55 gange

Re: 16 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af j´♥ le foot »

Jurij skrev: F.eks. kunne man sammenligne Busquets med andre spillere i hans position, hvor god er han i forhold til Macherano, Alonso, Makelele, Toure? Alt i alt er det en subjektiv blog, om en pointe jeg er enig i. Men jeg lærte intet nyt fra den.
Det vil ikke give nogen mening, at sammeligne Busquets med andre spillere. Det er rigtigt, at de alle sammen er defensive midtbanespillere, men deres roller er forskellige, og det skyldes de forskelige spilsystemer man spiller i deres respektive hold. Deres roller kan faktiske også være anderledes under den samme spilleformation, alt efter, hvordan træneren fortolker den og hvad det er for en fodboldfilosofi, der driver ham.

Pointen er, at for at kunne definerer Busquets rolle, er man nødt til at kigge på hele Barcelonas koncept og hvad der får den til at hænge sammen. Jeg mener, for at man kunne forstå de genial i busquets placerings evne eller passninger, bliver man nødt til at finde ud af,hvorfor og hvordan!

Jeg vil prøve at gør et forsøge på at forklare Busquets måde at spille på, sådan som jeg har forstået den. For en forklarings skyld, har jeg brugt lidt tid på at lave nogle billeder( i paint ☺) og gifs. Og for ikke at dette indlæg skal blive alt for langt, har jeg valgt at koncentrer mig om hans placering på banen, når vi er i boldbesiddelse. Vi må tage hans afleveringer en anden gang( måske). Og der vil heller ikke være plads i dette indlæg til, at snakke om hans rolle, når han rykker ned i forsvaret og bliver en Center back og heller ikke om hans rolle som sikring( = en spiller som presser, og en spiller som støtter, at forsvaret er i balance). Sidst i mit indlæg, vil jeg prøve at komme lidt ind på hans placering når vi ikke har bolden.

inden vi går i gang lade mig lige gentage, hvad G. milito sagde om fc barcelonas spil: ”Hvis folk tror, at Barca er den rene improvisation, så må de tro om. Alt er planlagt ned til mindste detalje” Her

Busquets placering på banen i boldbesiddelse.

Det er vigtigt, at busquets bidrager med til at fastholde boldbesiddelsen og opbygning af spillet bagfra. Det er her hvor, busquets placerings evner, kommer ind i billedet. Så lad os kigge på nogle eksempler (Generelle regler) for at forstå hvordan og hvorfo!
Lad os start med at kigge på billedet A og gif (1 og 2), som viser, hvor på banen og hvordan busquets skal stå (positionering når forsvaret har bolden og ikke er under pres).
BilledetA: Billede Gif 1: Billede

Gif 2:
Billede

Billedet A Og gif (1 og 2): Når vi har bolden og modstanderen ikke presser højt, skal Busquets (den blå prikke på billedet A) sørge for at skabe, det man kan kalde en ”diagonal lomme ”. Det betyder at han skal stå diagonalt i forhold til boldholderen, med størst mulig afstand således at han stå tæt på midtbanen og har retning mod modstanderens mål, hvilket gør det muligt at sætte et angreb i gang. Gif 1 viser med alle tydelighed, hvordan han kommer Mascherano til undsætning, med at løbe frem for netop at skabe en ”diagonal lomme”. Afstanden mellem ham og boldholderen er utrolig vigtig og afhænger af, hvor højt på banen, modstanderen presser, som man kan se på Billedet B og gif 3
Billedet B: Billede Gif 3: Billede

Billedet B og Gif 3: Når modstanderen( sorte prikker) presser højt på banen, så skal busquetes mindske afstanden mellem ham og boldholderen så han kan modtage bolden, mere sikkert og at spille sig ud presset. Eller sagt med andre ord: han skal fungere som bandespiller (gif 3). Enhver forsvare i verden, der har bolden på den position som vist på (billedet B piqué på gif 3) vil vælge at spil dét, man kalder en ” 50-50 bold” ved at sparke bolden væk fra forsvaret. Denne løsning, vil en ægte barça spiller ikke benytte sig af, fordi den strider imod den del af konceptet der hedder boldbesiddelse og boldkontrol. Uden Busquets rolle, ville det være vanskeligt for vores forsvare at fastholde bolden (gif 3). Vi så under kampen mod osassuna hvordan guardiola blev irriteret, da Mascherano sparkede bolden væk, i stedet for at spille sig ude af presset.

For at kunne forstå vigtigheden af den afstand og placering, har jeg lavet to gifs( 4 og 5) , der viser to situationer, hvor Busquets gør det mindre godt; Han holder ikke den rigtige afstand, som gør det muligt at modtage bolden i sikkerhed og bevare boldbesiddelse, når vi er under pres. Fejlen kostede os et mål mod Madrid (gif 5).

Gif 4:Billede
Gif 5:Billede

Busquets placering når holdet ikke har bolden og skal i gang med genpresset, har noget at gøre med en af de ændringer som Guardiola har indført til vores spilformation:
Når holdet mister bolden, er det meget vigtigt at spillerne gøre banen mindre, hvis genpresset skal effektiveres og at bolden bliver på modstanderens banehalvdel. En af de mekanismer man bruger er, at afstanden mellem center back og spidsangriber skal være max 35-40 meter (en tommelfingerregel)Og det gør man ved at rykke forsvaret frem (midterlinjen) for at holde kæderne tæt sammen. Men den mekanisme vil altid skabe problemer mod et hold der har hurtige angribere, på grund af at forsvaret efterlader et kæmpe område bag sig. Den udfordring, løste Johan cruyff ved, at bruge offside linjen. Det samme gjorde Arrigo Sacchi i Milan (se denne video)
Denne løsning kan man ikke bruge mere på grund af ændringer i offside-regler. Frank Rijkaard kunne ikke finde løsning derfor tabte han mange pointe mod de holde der havde hurtige angribere (F.eks. Chelsea).

Guardiola, efter min mening, har prøvet to løsninger. Det første han gjorde var, at bruge en af de 3 forsvarer som sweeper og en anden lige foran ham. Men den løsning tilladt modstanderen, at udnytte vore venstre side. Og den anden løsning var at mindske afstanden mellem busquets(i stedet for center back) og spidsangribe (han ændrede den tommelfingerregel jeg nævnte før). Det faktisk dét, som ham der skivede denne artikel, prøver at fortælle (læs fra hvor han skriver :” Tænk på to trekanter, der mødes på midten: Busquets er toppunkt i den ene, den defensive, mens Messi og Sánchez (eller Fàbregas, hvis han kommer i overløb) er spidsen af den anden, den offensive. På den måde opstår der en symmetri, hvor den falske centerforsvarer er meget tæt på den falske 9’er.”
Eksempel fra kampen mod espanyol ( da vi spillede 3 mands forsvar)
Billede

Det utrolige ved Busquets er, at han gør alle de ting instinktivt, på trods af hans store arbejdsområde. Og netop dette understreger vigtigheden af det arbejde, der udføres i La Masia.

Brugeravatar
zqa
Indlæg: 10723
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 12:52 am
Geografisk sted: København
Har takket: 178 gange
Blevet takket: 597 gange

Re: 16 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af zqa »

#jesuisSheep

emo
Indlæg: 17783
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 365 gange
Blevet takket: 803 gange

Re: 16 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af emo »

Jep, læste det andetsteds på engelsk, hvor han sagde det på en lidt anden måde, men ingen tvivl om hvad han mente. Samtidigt med at han også påpegede hvor vigtig en spiller Del Bosque anser Busquets for at være. Dejligt at han få ros, har han fortjent, har rykket sig mere end nogen kunne have drømt om, især mange herinde.
Allez...

Brugeravatar
FCBarcelonaChr
Indlæg: 20517
Tilmeldt: man okt 11, 2010 8:32 pm
Geografisk sted: Odense
Har takket: 316 gange
Blevet takket: 1092 gange

Re: 16 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af FCBarcelonaChr »

Så kom alle Barça-haterne ellers frem på bold.dk! Hold da op der blev lukket lort ud!

Men jeg er enig med Pep. Han er uden sammenligning den bedste defensive midtbanespiller i verden.
Han udfylder sin rolle i Barcelona til perfektion, og dem der benægter Busquet's kvaliteter, benægter fodbolden som helhed.

Brugeravatar
zqa
Indlæg: 10723
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 12:52 am
Geografisk sted: København
Har takket: 178 gange
Blevet takket: 597 gange

Re: 16 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af zqa »

Der er en der nævner Song som værende bedre... HA HA HA HA HA HA HA HA!
#jesuisSheep

Brugeravatar
FCBarcelonaChr
Indlæg: 20517
Tilmeldt: man okt 11, 2010 8:32 pm
Geografisk sted: Odense
Har takket: 316 gange
Blevet takket: 1092 gange

Re: 16 - Sergi Busquets Burgos

Indlæg af FCBarcelonaChr »

God humor, det må man give dem.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 7 gæster