Catalansk uafhængighed og Barca i LFP?

Alt om Barca som ikke hører hjemme i de andre grupper

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Sort Kaffe
Indlæg: 11
Tilmeldt: lør aug 05, 2017 10:41 am
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 8 gange

Catalansk uafhængighed og Barca i LFP?

Indlæg af Sort Kaffe »

Spørgsmålet om mulig catalansk uafhængighed er jo ret aktuelt i disse dage. Mulighederne for at Barcelona, Espanyol og Girona kan fortsætte i det spanske ligasystem er ikke kun noget, som sportsmedierne er vilde med at fokusere på, men er også en usikkerhed, der fylder meget i catalanernes fodboldelskende bevidsthed. I sidste ende er det et spørgsmål om, at det spanske parlament skal ændre lovgivningen, så catalanske klubber kan deltage i LFP.

Hvordan vurderer I risikoen for at de spanske politikere kunne finde på stædigt at sætte hårdt mod hårdt og undlade at ændre loven?

For lovændring: Det er i alles interesse, at bevare rivaliseringen mellem Barca og Real. Den spanske liga vil i høj grad blive uinteressant uden Barca og der vil blive færre TV- og turismeindtægter i de tilbageværende spanske regioner - og spanierne er så fodboldelskende et folkefærd, at det ikke er noget, de vil ofre for at lade regeringen lave et politisk statement. Selvom der bliver spillet med musklerne nu, så vil der i tilfældet af catalansk uafhængighed skulle være flerårige forhandlinger, hvor skræmmekampagner forhåbentligt vil blive hevet i land igen og findes fælles løsninger på alle de spørgsmål, hvor begge interesser har interesse i det. Der er allerede præcedens for at tillade klubber fra Andorra at spille med - FC Andorra er med i Copa del Réy og spillede i Segunda B i 80'erne og 90'erne - i denne artikel taler selve Zidane da også om, at det ville være et stort tab for spansk fodbold, hvis Barca ikke er med i ligaen http://www.espnfc.com/spanish-primera-d ... liga-chief. Zidane kunne godt frygte, at det vil være LFP og Real Madrid, der sidder tilbage med nitten, hvis det skulle ende med, at Barca, Espanyol m.v. i stedet måtte få plads i den franske liga, som den daværende franske premierminister Manuel Valls lovede i 2015 (sommerens N€ymar-drama har da skabt godt grundlag for fremtides "Le Classique": Barca-PSG). Den catalanske sportsminister taler desuden om Premier League og Serie A (nok mere som et modsvar til det andet skræmmebillede): http://www.goal.com/en-us/news/barcelon ... kxjgnn2uxw .

I mod: Det vil skade Rajoys regerings troværdighed at bukke under efter de har kørt denne hårde retorik og repression mod selvsætndighed. I de fleste spanske regioner er der også en stor modvilje mod catalansk selvstændighed, der bliver anset som grådigt (de har et 25 % højere BNP pr. indbygger end landsgennemsnittet og nogle af de bedste universiteter). Det kan derfor godt være en (politisk set) succesfuld populistisk tilgang for Rajoy at give Catalonien en dårlig aftale. At Pique, Xavi etc. åbenlyst støtter catalansk selvstændighed er desuden en torn i øjet på dem. Ligesom Rajoy ikke selv ønsker at starte en lavine, hvor Baskerlandet også vil løsrive sig, er der også et pres for at forhindre succesfulde løsrivelser fra andre lande, hvor der er væsentlige selvstændighedsbevægelser (i forskellig grad fra Italien -Sicilien, Frankrig - Baskerlandet, Belgien - Flandern, England - Scotland, Tyskland - Bayern m.fl.).

Jeg ønsker ikke at gøre mig til dommer over, i hvilken grad kravet om selvstændighed hhv. er rimeligt eller usolidarisk, selvom gårsdagens undertrykkelse taler mere for det første. Jeg er dog træt af at se på, at Barca bliver holdt som gidsel i et politisk spil. For mig minder det lidt om retorikken op til Brexit-afstemningen og utallige EU-afstemninger herhjemme, hvor worst case scenarier bliver foldet ud, selvom det i sidste ende er et spørgsmål om flerårige politiske forhandlinger, der som regel ender med, at begge parter ønsker at finde den fælles bedste løsning.
Billede
¡Piqué y Alba como delanteros!

Brugeravatar
Guardiola
Indlæg: 3205
Tilmeldt: lør jul 30, 2005 10:56 pm
Har takket: 174 gange
Blevet takket: 386 gange

Re: Catalansk uafhængighed og Barca i LFP?

Indlæg af Guardiola »

Jeg synes det er et rigtig godt og interessant indlæg du har skrevet. Jeg tror catalansk uafhængighed har meget lange udsigter. Og skulle det ske, tror jeg Barca vil blive ved med at spille i La Liga. Ligaen kan ikke undværre rivaliseringen mellem Barca og Real. Eneste scenarie jeg kan se hvor Barca ikke spiller i la liga er, hvis der oprettes en fuldtids europæisk liga. Kunne måske godt give mening engang ude i fremtiden, men det er en helt anden situation

Brugeravatar
Bager
Indlæg: 2612
Tilmeldt: tirs sep 06, 2005 12:23 pm
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 291 gange

Re: Catalansk uafhængighed og Barca i LFP?

Indlæg af Bager »

Jeg har aldrig før nu kunnet se et alternativ for os til at spille i den spanske liga. Men efter PSG har kørt sig selv i stilling som en europæisk storklub, må jeg indrømme, at jeg godt kunne se os træde ind i den franske liga. Jeg tror på, at man vil kunne lave et attraktivt produkt. Geografisk er det også det eneste rigtige alternativ for os. Der er lang vej, men hvor kunne det være dejligt, at komme ind i en liga, som tillod os at være os og som tilmed ville være glade for os.
Visca el Barca

Brugeravatar
Jamial
Indlæg: 1038
Tilmeldt: lør okt 20, 2007 8:16 pm
Har takket: 417 gange
Blevet takket: 62 gange

Re: Catalansk uafhængighed og Barca i LFP?

Indlæg af Jamial »

Bager skrev:Jeg har aldrig før nu kunnet se et alternativ for os til at spille i den spanske liga. Men efter PSG har kørt sig selv i stilling som en europæisk storklub, må jeg indrømme, at jeg godt kunne se os træde ind i den franske liga. Jeg tror på, at man vil kunne lave et attraktivt produkt. Geografisk er det også det eneste rigtige alternativ for os. Der er lang vej, men hvor kunne det være dejligt, at komme ind i en liga, som tillod os at være os og som tilmed ville være glade for os.
Jeg kan lige se avisforsiderne for mig. Et kæmpebillede af Messi med hans Ballon d'Or's og teksten: "Hey Neymar. You can run, but you can't hide!"

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Catalansk uafhængighed og Barca i LFP?

Indlæg af Flax_Generous »

Før eller siden kommer der en europæisk NFL-agtig superliga - der er for mange penge i det projekt til at det ikke vil ske - men indtil da synes jeg, at Barca bør overveje Premier League. Det ville være hyggeligt.

emo
Indlæg: 17757
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 365 gange
Blevet takket: 802 gange

Re: Catalansk uafhængighed og Barca i LFP?

Indlæg af emo »

En aften i Stoke.... [emoji7]

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Allez...

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: Catalansk uafhængighed og Barca i LFP?

Indlæg af JonasV »

Flax_Generous skrev:Før eller siden kommer der en europæisk NFL-agtig superliga - der er for mange penge i det projekt til at det ikke vil ske - men indtil da synes jeg, at Barca bør overveje Premier League. Det ville være hyggeligt.
Så kunne Messi også få lavet det satans hattrick på en regnfuld aften i Stoke.

Kubala
Indlæg: 10033
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 382 gange

Re: Catalansk uafhængighed og Barca i LFP?

Indlæg af Kubala »

Europæisk liga. Hvad er CL? Det ligner jo lidt det? Og hvis der kommer sådan en, vil CL have samme status?

OliverDK
Indlæg: 3094
Tilmeldt: søn dec 16, 2012 4:28 pm
Geografisk sted: Oslogade 14 1 sth 8200 Århus og Nord . Dk
Har takket: 198 gange
Blevet takket: 389 gange

Re: Catalansk uafhængighed og Barca i LFP?

Indlæg af OliverDK »

Kubala skrev:Europæisk liga. Hvad er CL? Det ligner jo lidt det? Og hvis der kommer sådan en, vil CL have samme status?
CL er jo en turnering med en knockoutfase. Der har været rygter og snak om en liga bestående af de 20 bedste hold i Europa. Altså uden knockout-runder. Jeg ved ikke, om CL ville eksistere sideløbende, som det gør i dag.

Kubala
Indlæg: 10033
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 382 gange

Re: Catalansk uafhængighed og Barca i LFP?

Indlæg af Kubala »

OliverDK skrev:
Kubala skrev:Europæisk liga. Hvad er CL? Det ligner jo lidt det? Og hvis der kommer sådan en, vil CL have samme status?
CL er jo en turnering med en knockoutfase. Der har været rygter og snak om en liga bestående af de 20 bedste hold i Europa. Altså uden knockout-runder. Jeg ved ikke, om CL ville eksistere sideløbende, som det gør i dag.
Det er korrekt, at CL er en turnering med knockoutfase, men CL ville jo miste glansen, hvis man oprettede en europæisk liga bestående af de 20 bedste hold i Europa, eller det er i hvert fald, hvad jeg tænker. At vinde den liga, vil være mere prestigefyldt end CL. CL kunne så være en slags cup-turnering a la FA eller CdR for den liga.
Senest rettet af Kubala tirs okt 03, 2017 5:57 pm, rettet i alt 1 gang.

OliverDK
Indlæg: 3094
Tilmeldt: søn dec 16, 2012 4:28 pm
Geografisk sted: Oslogade 14 1 sth 8200 Århus og Nord . Dk
Har takket: 198 gange
Blevet takket: 389 gange

Re: Catalansk uafhængighed og Barca i LFP?

Indlæg af OliverDK »

Kubala skrev:
OliverDK skrev:
Kubala skrev:Europæisk liga. Hvad er CL? Det ligner jo lidt det? Og hvis der kommer sådan en, vil CL have samme status?
CL er jo en turnering med en knockoutfase. Der har været rygter og snak om en liga bestående af de 20 bedste hold i Europa. Altså uden knockout-runder. Jeg ved ikke, om CL ville eksistere sideløbende, som det gør i dag.
Det er korrekt, at CL er en turnering med knockoutfase, men CL ville jo miste glansen, hvis man oprettede en europæisk liga bestående af de 20 bedste hold i Europa, eller det er i hvert fald, hvad tænker. At vinde den liga, vil være mere prestigefyldt end CL. CL kunne så være en slags cup-turnering a la FA eller CdR for den liga.
Jeg svarede bare på dit spørgsmål og din påstand om, at CL ville ligne en sådan liga, hvilket den jo ikke ville.
Men ja, det ville da absolut tage glansen af CL. Derfor kan jeg heller ikke forestille mig, at CL ville fortsætte i samme format som i dag.

Kubala
Indlæg: 10033
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 382 gange

Re: Catalansk uafhængighed og Barca i LFP?

Indlæg af Kubala »

De 20 bedste hold i Europa. Hvis man går ud fra, at der tages de 4 bedste hold fra de fem bedste ligaer i Europa, så ville man ende med 20 hold. Den liga ville jo være voldsom svær at vinde og mega konkurrencedygtig. Man kunne så gøre som NFL og NBA med East, West osv., hvor man så endte i playoffs og til sidst final, for at vinde den?

OliverDK
Indlæg: 3094
Tilmeldt: søn dec 16, 2012 4:28 pm
Geografisk sted: Oslogade 14 1 sth 8200 Århus og Nord . Dk
Har takket: 198 gange
Blevet takket: 389 gange

Re: Catalansk uafhængighed og Barca i LFP?

Indlæg af OliverDK »

Kubala skrev:De 20 bedste hold i Europa. Hvis man går ud fra, at der tages de 4 bedste hold fra de fem bedste ligaer i Europa, så ville man ende med 20 hold. Den liga ville jo være voldsom svær at vinde og mega konkurrencedygtig. Man kunne så gøre som NFL og NBA med East, West osv., hvor man så endte i playoffs og til sidst final, for at vinde den?
Altså Champions League? Ved godt, at formatet er anderledes, men det ville ikke give mening at lave endnu en turnering med sådan en fase.
Senest rettet af OliverDK tirs okt 03, 2017 5:51 pm, rettet i alt 1 gang.

Kubala
Indlæg: 10033
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 382 gange

Re: Catalansk uafhængighed og Barca i LFP?

Indlæg af Kubala »

OliverDK skrev:
Kubala skrev:
OliverDK skrev:
Kubala skrev:Europæisk liga. Hvad er CL? Det ligner jo lidt det? Og hvis der kommer sådan en, vil CL have samme status?
CL er jo en turnering med en knockoutfase. Der har været rygter og snak om en liga bestående af de 20 bedste hold i Europa. Altså uden knockout-runder. Jeg ved ikke, om CL ville eksistere sideløbende, som det gør i dag.
Det er korrekt, at CL er en turnering med knockoutfase, men CL ville jo miste glansen, hvis man oprettede en europæisk liga bestående af de 20 bedste hold i Europa, eller det er i hvert fald, hvad tænker. At vinde den liga, vil være mere prestigefyldt end CL. CL kunne så være en slags cup-turnering a la FA eller CdR for den liga.
Jeg svarede bare på dit spørgsmål og din påstand om, at CL ville ligne en sådan liga, hvilket den jo ikke ville.
Men ja, det ville da absolut tage glansen af CL. Derfor kan jeg heller ikke forestille mig, at CL ville fortsætte i samme format som i dag.
Aha. Skrev at CL ligner den lidt, ikke at det er ligesom den. Men ok, det kan misforstås.

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Catalansk uafhængighed og Barca i LFP?

Indlæg af Blaugrana92 »

Kubala skrev:De 20 bedste hold i Europa. Hvis man går ud fra, at der tages de 4 bedste hold fra de fem bedste ligaer i Europa, så ville man ende med 20 hold. Den liga ville jo være voldsom svær at vinde og mega konkurrencedygtig. Man kunne så gøre som NFL og NBA med East, West osv., hvor man så endte i playoffs og til sidst final, for at vinde den?
Det ville dog nok ikke være bedst ud af 7 i playoffs. Medmindre det skal tage hele sommeren, selvfølgelig. Forestil dig Atlético mod Chelsea i game 7. Gab.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 6 gæster