At flytte til Barcelona

Alt om Barca som ikke hører hjemme i de andre grupper

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Diabolito
Indlæg: 843
Tilmeldt: tirs apr 26, 2005 7:54 pm
Geografisk sted: København
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 52 gange

At flytte til Barcelona

Indlæg af Diabolito »

Hej Culés.

Jeg står i den situation, at jeg meget gerne vil flytte til udlandet efter sommeren og Spanien er idéelt, både fordi jeg snakker spansk (dog på et meget lavt nivuea) og gerne vil lære det flydende og også fordi jeg går meget op i spansk kultur, musik og fodbold selvfølgelig.

Barcelona trækker af mange grunde. Har selvfølgelig en passion for klubben, hvilket betyder meget. Samtidig er det en utroligt atmosfærisk by jeg blev forelsket i første gang jeg var der.

Jeg er udemærket klar over, de snakker katalansk i Barcelona, men det behøver ikke være en barriere.

Jeg kan huske, at der for længe siden, var en anden bruger der spurgte om det samme herinde og fik nogle links, af en anden, der selv havde flyttet derned for at arbejde, men dette indlæg er blevet slettet, da det er for gammelt. Derfor forsøger jeg igen.

Er der nogle herinde, der har erfaring med at flytte til Barcelona i et halvt til et helt år ?

Hvor fandt i et sted at bo og hvor fandt i arbejde ?

Alle forslag er velkomne, det skal dog helst være i nærheden af centrum.

Håber på lidt hjælp herinde fra, for jeg har ikke mange idéer, om hvor jeg skal lede selv.

Mvh Rasmus
El Señor de las Tartas

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 14865
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1657 gange
Blevet takket: 1096 gange
Kontakt:

Indlæg af Lopezzz »

Jeg tror at du skal søge på nettet.
Det er ikke svært at finde et sted at bo.
Synes også du skal tage til Barcelona et par dage og undersøge det hele (det bedste løsning).
Du kan også kontakte dansk ambassade i spanien og spørge efter hjælp. http://www.ambmadrid.um.dk/da
Desværre den ligger i Madrid :lol:

Der findes mange jobs i Barcelona for udlændinge men det er lidt svært at få et job fordi der er rigtig
mange som søger samme job end her i DK. Der kan gå 5-6 måneder før du skal til jobsamtale.
Tror du får største hjælp der hvor du melder dig ind som udlænding eller fremmed statsborger.

http://www.ambmadrid.um.dk/da/menu/Eksp ... sumregler/

Held og lykke catalaner :wink:
MDCCCXCIX

FCB_er_bare_bedst

Indlæg af FCB_er_bare_bedst »

Selvom man fltter til Barca, fortsætter man vel som moderator på siden?

Brugeravatar
soul_pitcher
Indlæg: 306
Tilmeldt: tirs apr 26, 2005 12:25 pm
Geografisk sted: Exploding Minds
Blevet takket: 33 gange

Indlæg af soul_pitcher »

Kontakt evt. Adecco eller Manpower, de opererer i hele verden og har sikkert noget til dig.
"It lasted for a million years and for a split-second. But it's over and
now it's your turn." -Timothy Leary

Kempulis

Indlæg af Kempulis »

Hey Rasmus

Da mig og en kammerat flyttede derned brugte vi http://www.loquo.com/en_us til at finde lejlighed. Der er mange gode lejligheder men desværre også en del ringe. Da de fleste af opslagende er fra private vil langt størstedelen af lejlighederne være møblerede. Der er lejligheder i alle prislejer og i områder fra Ciutat Vella til Sant Andre. Jeg ville vælge at kigge efter noget i Eixample da det ligger super centralt i byen. Jeg boede lidt uden for Eixample, tæt på dildoen som jeg selvfølgelig ikke kan huske navnet på lige nu. Det var også ret lækkert for der lå en kæmpe carrefour lige ved siden af, og så lå det stadig kun 5 min fra centrum med undergrunden.

Siden kan også bruges til at søge jobs på. Vi havde dog et da vi tog hjemmefra. Jeg ved at hotels.com har en afdeling i World Trade Center nede på havnen. Folk ringer ind fra Danmark og skal booke et hotel og så hjælper man dem med det. Dog ikke så godt til at øve sit spansk i :)

Mht. spansk og catalansk, så forstår langt de fleste jo spansk, så som du også selv skriver så skulle det ikke være noget problem

Brugeravatar
Diabolito
Indlæg: 843
Tilmeldt: tirs apr 26, 2005 7:54 pm
Geografisk sted: København
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 52 gange

Indlæg af Diabolito »

Mange tak for alle svarene, super fedt folk er så hjælpsomme :).

@ Kempulis, jeg tror netop det var det du nævner der jeg søgte. Situationen er netop nu den, at jeg faktisk allerede har fået job centralt liggende ved Placa Catalunya.

Nu mangler jeg så at finde et sted at bo. Jeg sidder og kigger på Loquo, og det virker ganske muligt at finde sig et sted derinde.

De priser der står, varierer typisk fra 200-500 euro, men der står ikke, om det er om ugen, måneden, året eller hvordan? Jeg går meget stærkt ud fra at det er månedlige priser, men er ikke helt, sikker, så nogen hjælp her?

Jeg husker lige på Eixample, så vidt jeg husker ligger Gracia også ret centralt. Men derefter er jeg lost. Kender ikke til områderne, så kunne godt bruge lidt assistance, hvis der er nogle der kender noget til geografien omkring det centrale Barcelona og Ramblaen.
El Señor de las Tartas

Kempulis

Indlæg af Kempulis »

Det er månedlig leje ligesom herhjemme ja. Lyder superfedt med jobbet - hvad skal du lave?

Her er et kort over Barcelona centrum. Så kan du se hvad de forskellige områder hedder. De to Eixampler bliver som regel bare omtalt som et stort.

http://www.enjoy-barcelona.com/img/maps ... eneral.jpg

Vil anbefale at du holder dig til venstre side af kortet, da jeg synes det er det fedeste sted. Virker ikke så snusket og der er lidt flere pladser og store hyggelige områder. Men det er bare mine erfaringer og befandt mig ikke så meget "i den anden ende" andet end når jeg skulle op på Campen :)
Jeg boede lige der hvor Eixample Dr. grænser op til Saint Marti (ved dildoen) og det var super fedt. Kæmpe indkøbscenter, biograf og træningscenter lige ved siden af. Så der var alt inden for gåafstand. Og så tager det selvfølgelig ikke mere end 5 min ind til Placa Catalunya - men det er sådan set ligemeget hvor du bor henne så tager det ikke meget mere.
Ellers så slå det op der står i parantes på www.maps.google.com - Der er mange "små områder" i de "store områder" og det er der mange der skriver så derfor kan det godt være lidt indviklet nogengange. Gå i øvrigt fortrinsvis efter private udlejere, men vær opmærksom!!!

(FYI så ligger Placa Catalunya ca der hvor der står Ciutat Vella og Campen oppe i Les Corts - det kan godt være lidt svært at se på det kort.)

Happy hunting og håber du lader høre fra dig på det fede eventyr det uden tvivl bliver :) Jeg regner i hvert fald ikke med at det er sidste gang jeg har boet der...

Brugeravatar
Diabolito
Indlæg: 843
Tilmeldt: tirs apr 26, 2005 7:54 pm
Geografisk sted: København
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 52 gange

Indlæg af Diabolito »

Jeg har fået job i CitiBank, som flytter nogle afdelinger til Barcelona for at spare på bl.a. lønomkostninger.

Jeg skal være enten i kunderservice, hjælpe kunder med problemer (danske kunder vel og mærke), godkende lån osv.

Min arbejdsplads' adresse er udover det Plaza de Catalunya 1, så det kan ikke blive mere centralt :)

Nu gør jeg det absolut ikke pga. lønnen, for den er ikke særlig god. 16.500 Euro om året. De siger det er lidt over gennemsnittet, samtidig er skatten lav og det er billigere at leve.

Kan du bekræfte det sidste Kempulis ?

Og hvad tjente du, der hvor du arbejdede?
El Señor de las Tartas

Kempulis

Indlæg af Kempulis »

Jeg tjente nogenlunde det samme og da skatten kun er på 7 procent er det til at klare. Buskort er noget billigere end herhjemme (i Århus anyways) og generelt er det en smule billigere...

Man må sige det er super centralt ja, og stort set alle metroer kører forbi Catalunya så det er sq lækkert for dig!

Skriv endelig hvis du har spørgsmål, så skal jeg gøre mit for at svare...

Brugeravatar
Diabolito
Indlæg: 843
Tilmeldt: tirs apr 26, 2005 7:54 pm
Geografisk sted: København
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 52 gange

Indlæg af Diabolito »

Puha, der er mange, men det hele er stadig nyt, så det kommer stille og roligt :).

De lejligheder/værelser, der sættes til leje på Loquo, er det noget man skal have en bruger derinde for at søge?

Der står man kan skrive til den bruger, der har sat rummet til leje, på en meget speciel e-mail, der går igennem loquo og samtidig giver et brugernummer. Synes det virker lidt underligt, men det kan samtidig godt være at det er udlejerne, der har en tilknyttet mail til Loquo.

Jeg kunne ikke se nogle registreringssteder for lejere nemlig.

Spiller fodbold med en, der er halvt katalaner. Han siger Gracia området er det fedeste. Skulle minde lidt om Nørrebro. Det er selvfølgelig ikke helt så centralt som så mange andre områder (Eixample eksempelvis, som dog virker utroligt stort (?)).

Fik du oprettet en konto hos en spansk bank da du kom derned eller fik du dine lønoverførsler til din danske konto ? Der er jo en masse gebyrer, men man kan vist få oprettet en Euro-account, der fjerner dette.

Hvad gjorde du med forsikring ?

Skal man ordne forskellige ting med arbejdstilladelse eller andre praktiske ting, for eksempel med udenrigsministeriet ?

Regner med arbejdet (som jeg starter på mandag d. 7/7) hjælper med en masse praktiske ting, men jeg forsøger stadig selv at skabe mig et overblik over det hele.
El Señor de las Tartas

Brugeravatar
Diabolito
Indlæg: 843
Tilmeldt: tirs apr 26, 2005 7:54 pm
Geografisk sted: København
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 52 gange

Indlæg af Diabolito »

Udover det vil jeg virkelig give dig stor tak. Det er helt fantastisk hjælp at høre fra en der har gået det (næsten) præcist samme igennem.

Jeg har altid været meget konservativ, med mottoet, hjemme er bedst. Første gang jeg virkelig tager en chance, men hold kæft hvor er jeg nervøs og hold kæft hvor jeg glæder mig :).

Hvis der forresten er nogle andre, der skal derned i perioden, så sig endelig til, så kan vi mødes til en øl eller en fodboldkamp :)
El Señor de las Tartas

Kempulis

Indlæg af Kempulis »

For lige at runde loquo til start, så skriver du bare til den mail der står oppe i toppen ja. De forskellige udlejere har en konto derinde hvor de så modtager deres mails. Det er selvfølgelig forskelligt hvor lang tid der går før svar. Jeg vil i øvrigt råde dig til at skrive til nogen hjemmefra og lave en aftale om at komme ud og kigge på stedet når du kommer derned. Ha' evt. et par stykker på hånden.
Ta' evt. afsted en lille uge før du begynder på jobbet så du lige har lidt tid til at falde på plads. Vi fløj derned dagen før vi skulle begynde på jobbet og uden noget sted at bo. Det var vanvittig hårdt at skulle starte på et nyt job og så bruge al ens fritid på at lede efter et sted at bo samtidig med at man flytter fra hotel til hotel. Tror vi nåede at bo 5 forskellige steder inden vi fandt en lejlighed. Så sørg for at ha' nogenlunde styr på det mest inden du tager afsted og ta' som sagt afsted lidt før du starter på jobbet.

Jeg går meget stærkt ud fra at dit kommende arbejde hjælper dig på plads med alt mht. forsikring og bank. Det gjorde mit i hvert fald. Jeg fik en spansk bank ja og det er jeg temmelig sikker på at de nok skal ordne for dig. De har sikkert allerede en aftale med en af de lokale banker.
Arbejdstilladelse skal dit kommende arbejde klare for dig, og kunne sagtens forestille mig at de første dage dernede går med at skrive under på en masse papirer osv. for at få dig ordentlig ind i tingene. Der er også nogle lidt specielle regler i Spanien med hensyn til sygmelding/raskmelding som kræver lidt forklaring, så du skal høre efter til infomøderne.

Mht. områderne er det jo meget forskelligt hvad folk er til. Jeg var som sagt rigtig glad for det område jeg boede i fordi jeg havde alt inden for gå afstand, og samtidig følte at jeg havde hele centrum forholdsvis tæt på. Man skal huske på at det altså også bliver hverdag selvom det er Barcelona, Barca og feriestemning til at starte med, så syntes sku det var rart at man bare kunne liste over og købe ind til en stille aften uden at skulle gøre noget vildt. Det kan man sikkert mange steder, men jeg nød mit lille sted - håber du finder et der matcher dit temperament.

Kan sagtens forstå du er nervøs - alt andet ville være mærkeligt, og det kan godt være pisse svært i starten, så jeg håber ikke for dig at du er den eneste dansker der skal derned? Det er altid rart at have nogen at støtte sig lidt op ad når de hårde perioder bider dig i røven og man ikke lige har alle drengene at støtte sig op ad.
Det er min fornøjelse at hjælpe en på vej mod et fantastisk eventyr - og husk nu: Uanset om du tror du kan eller tror du ikke kan, så har du ret!

Btw så satser jeg kraftigt på at skulle ned og se et par kampe næste sæson (omend de nye trøjer er møg grimme) så kunne være sjovt at mødes til et par øl. Satser meget på Real kampen på Campen i den kommende sæson... :)

Men igen - jeg skal nok gøre hvad jeg kan for at svare på eventuelle spørgsmål.

Brugeravatar
Diabolito
Indlæg: 843
Tilmeldt: tirs apr 26, 2005 7:54 pm
Geografisk sted: København
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 52 gange

Indlæg af Diabolito »

Hvad med billetter til kampene ?

Hvor skaffes de og hvordan får man fat på billetter til de store kampe ?
El Señor de las Tartas

Brugeravatar
Diabolito
Indlæg: 843
Tilmeldt: tirs apr 26, 2005 7:54 pm
Geografisk sted: København
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 52 gange

Indlæg af Diabolito »

En lille opdatering.

Jeg har højest sandsynligt fundet et værelse nu, dog en smule dyrt, men til gengæld er det en nyrenoveret lejlighed og jeg skal bo sammen med 2 spanske kvindelige lægestuderende :)..

Lejlighed er ved Plaza España ved Vallhonrat. Jeg ved, at det er tæt på centrum og stranden, men kan ikke finde det, på det link Kempulis har skrevet. Så nogle der ved, hvilket område vi har med at gøre og hvordan det er ?
El Señor de las Tartas

Viva Barca

Indlæg af Viva Barca »

-To KVINDELIGE laegestuderende.

Det lyder sku´som et tilbud jeg ville tage imod.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 8 gæster