12/3 FC Barcelona - Getafe

Alle kamptråde fra sæsonen 2015/2016

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: 12/3 FC Barcelona - Getafe

Indlæg af Storken »

Xavi mod PSG for nogle år tilbage:
96 afleveringer - 96 succesfulde afleveringer.

Det sker cirka én gang ud af 1.000, hvis man rent niveaumæssigt er på 93% i succesrate, hvilket er Xavis historiske snit.

Brugeravatar
Guardiola
Indlæg: 3205
Tilmeldt: lør jul 30, 2005 10:56 pm
Har takket: 174 gange
Blevet takket: 386 gange

Re: 12/3 FC Barcelona - Getafe

Indlæg af Guardiola »

Storken skrev:Xavi mod PSG for nogle år tilbage:
96 afleveringer - 96 succesfulde afleveringer.

Det sker cirka én gang ud af 1.000, hvis man rent niveaumæssigt er på 93% i succesrate, hvilket er Xavis historiske snit.
Er vild med dine analyser. Både interessante og morsomme på en og samme tid. Du skulle vel aldrig hælde til den verdensopfattelse, at vores frie vilje er en illusion? At vores adfærd i det hele taget, er en direkte afledt kausal konsekvens af omstændighederne, der er gået forud. Kan forestille mig, at den opfattelse uvilkårligt må komme snigende, hvis man beskæftiger sig meget med statistik og statistisk analyse

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: 12/3 FC Barcelona - Getafe

Indlæg af Storken »

Guardiola skrev:
Storken skrev:Xavi mod PSG for nogle år tilbage:
96 afleveringer - 96 succesfulde afleveringer.

Det sker cirka én gang ud af 1.000, hvis man rent niveaumæssigt er på 93% i succesrate, hvilket er Xavis historiske snit.
Er vild med dine analyser. Både interessante og morsomme på en og samme tid. Du skulle vel aldrig hælde til den verdensopfattelse, at vores frie vilje er en illusion? At vores adfærd i det hele taget, er en direkte afledt kausal konsekvens af omstændighederne, der er gået forud. Kan forestille mig, at den opfattelse uvilkårligt må komme snigende, hvis man beskæftiger sig meget med statistik og statistisk analyse
Jeg tror på den frie vilje. Statistikkens verden har bare lært mig, at varians er en kæmpe faktor, når det kommer til resultatet af den frie vilje. Sagt på en anden måde: Tilfældigheder, held og uheld er en stor del af vores liv. Og det er ofte den altdominerende faktor, når man kigger på udfaldet af enkelte begivenheder.

Hvis det skal overføres til sport, så er nedenstående en god beskrivelse af mit udgangspunkt:
http://webtech.wwu.edu/mathnexus/materi ... tberry.pdf

Det kræver dog lidt kendskab til amerikansk sport for at forstå alle referencerne :)

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: 12/3 FC Barcelona - Getafe

Indlæg af Blaugrana92 »

Ah, ja. De berømte tilfældigheder.

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: 12/3 FC Barcelona - Getafe

Indlæg af Storken »

Blaugrana92 skrev:Ah, ja. De berømte tilfældigheder.
Hehe :glad:

Jeg kan komme med et eksempel der viser, at Messis fordeling af mål i kampene er styret af tilfældigheder. Jeg gik ind og tjekkede alle hans liga kampe siden 08/09 sæsonen, hvor han spillede hele kampen. Der var 224 kampe i alt, der opfyldte de kriterier.

Jeg talte i første omgang, hvor mange gange han scorede et mål, to mål, tre mål, fire mål eller ingen mål overhovedet i de enkelte kampe. Jeg opgør altså den procentvise fordeling af kampe, hvor han scorer de forskellige antal mål.

Denne fordeling ser således ud:
Billede


Derefter beregnede jeg hans gennemsnitlige antal mål per kamp, hvilket var 1,11 mål. Dette tal puttede jeg ind i noget kaldet en poissonfordeling. Det er en matematisk formel, der kan give et estimat på, hvor ofte en hændelse burde ske et bestemt antal gange, når man opgiver en middelværdi.

I dette tilfælde beregner jeg, hvor ofte Messi ifølge modellen burde have scoret et mål, to mål, tre mål, fire mål og ingen mål overhovedet, når middelværdien var 1,11 mål per kamp. Modellen spytter simpelthen en fordeling ud, hvor der udelukkende tages udgangspunkt i tallet 1,11 mål per kamp.

Sådan her ser den beregnede fordeling ud:
Billede


Nedenfor ses de to fordelinger i samme diagram:
Billede

Den her matematiske formel, poissonfordeling, kan altså gengive Messis faktiske målfordeling ret præcist. Og det eneste jeg opgiver er hans gennemsnitlige antal mål per kamp. Det skyldes, at det gennemsnitlige tal (1,11 mål per kamp) er Messis underligende styrke. Og ved hjælp af poissonfordeling kan jeg beregne, hvordan variansen (altså tilfældigheder) vil fordele hans mål over kampene.

Det skal endda siges, at samplen på 224 kampe er ret lille. Hvis jeg havde 1000 kampe på Messi, så ville de to fordelinger sandsynligvis være endnu tættere på hinanden.

FCBSOCI
Indlæg: 2447
Tilmeldt: søn mar 08, 2015 12:55 pm
Har takket: 1172 gange
Blevet takket: 506 gange

Re: 12/3 FC Barcelona - Getafe

Indlæg af FCBSOCI »

Mkj 77 skrev:Hvor er jeg træt af disse kl 16 kampe- kort resumé krydret med kampens spiller ville være dææjhligt!?
Vi kunne sagtens have vundet større. Vi vælter os i chancer. Getafe var rene statister. Den sidste halve time holdt vi stort set op med at spille, så Getafe kom til nogle halve chancer.

Og så lige en lille klagesang. Dybt frustrende igen at være på Camp Nou og opleve NADA (ingen) stemning. Du ville opleve mere stemning ved at se kampen med TV'et på lydløs eller ved at besøge en kirkegård.
Skal man have virkelig stemning på Camp Nou skal man se el Classico eller kampe, hvor der reelt er fare for, at vi taber eller ryger ud af CL. Som for eksempel da vi tabte første kamp 2-0 til Milan, men vandt 4-0 i returen. Der var stemningen på Camp Nou i særklasse.

FCBSOCI
Indlæg: 2447
Tilmeldt: søn mar 08, 2015 12:55 pm
Har takket: 1172 gange
Blevet takket: 506 gange

Re: 12/3 FC Barcelona - Getafe

Indlæg af FCBSOCI »

Storken skrev:
Blaugrana92 skrev:Ah, ja. De berømte tilfældigheder.
Hehe :glad:

Jeg kan komme med et eksempel der viser, at Messis fordeling af mål i kampene er styret af tilfældigheder. Jeg gik ind og tjekkede alle hans liga kampe siden 08/09 sæsonen, hvor han spillede hele kampen. Der var 224 kampe i alt, der opfyldte de kriterier.

Jeg talte i første omgang, hvor mange gange han scorede et mål, to mål, tre mål, fire mål eller ingen mål overhovedet i de enkelte kampe. Jeg opgør altså den procentvise fordeling af kampe, hvor han scorer de forskellige antal mål.

Denne fordeling ser således ud:
Billede


Derefter beregnede jeg hans gennemsnitlige antal mål per kamp, hvilket var 1,11 mål. Dette tal puttede jeg ind i noget kaldet en poissonfordeling. Det er en matematisk formel, der kan give et estimat på, hvor ofte en hændelse burde ske et bestemt antal gange, når man opgiver en middelværdi.

I dette tilfælde beregner jeg, hvor ofte Messi ifølge modellen burde have scoret et mål, to mål, tre mål, fire mål og ingen mål overhovedet, når middelværdien var 1,11 mål per kamp. Modellen spytter simpelthen en fordeling ud, hvor der udelukkende tages udgangspunkt i tallet 1,11 mål per kamp.

Sådan her ser den beregnede fordeling ud:
Billede


Nedenfor ses de to fordelinger i samme diagram:
Billede

Den her matematiske formel, poissonfordeling, kan altså gengive Messis faktiske målfordeling ret præcist. Og det eneste jeg opgiver er hans gennemsnitlige antal mål per kamp. Det skyldes, at det gennemsnitlige tal (1,11 mål per kamp) er Messis underligende styrke. Og ved hjælp af poissonfordeling kan jeg beregne, hvordan variansen (altså tilfældigheder) vil fordele hans mål over kampene.

Det skal endda siges, at samplen på 224 kampe er ret lille. Hvis jeg havde 1000 kampe på Messi, så ville de to fordelinger sandsynligvis være endnu tættere på hinanden.
Spændende betragtninger :eek:. Jeg er "tilfældigvis" professor i økonomi, og som du sikkert ved, findes der tre typer løgne: "Lies, damned lies and statistics". :glad:. Nu må jeg prøve at se nøje efter, hvor tilfældig det er, når jeg er på Camp Nou og ser Messi "trylle" mod Arsenal LOL.

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: 12/3 FC Barcelona - Getafe

Indlæg af Storken »

@FCBSOCI

Da jeg første gang hørte om poissonfordeling var det en økonometri professor, der snakkede om antallet af dødsfald blandt prøjsiske soldater som følge af hestespark :grin:

Brugeravatar
Lular
Indlæg: 105
Tilmeldt: tors jan 20, 2011 1:02 am
Geografisk sted: Barca
Blevet takket: 9 gange

Re: 12/3 FC Barcelona - Getafe

Indlæg af Lular »

"Jeg tror på den frie vilje"

Tror du også på Gud? :)

Anyway, fri vilje er selvfølgelig en illusion. Kan skrive mange forklaringer om hvorfor, det nødvendigvis må være sådan (altså at fri vilje ikke findes), men det er jo en kamptråd det her, og ikke en 'filosofisk' tråd :)

Hitchens' take on it er dog spot on:

"Yes, I have free will; I have no choice but to have it." - Christopher Hitchens

Vi er bevidste væsner. Vi er frie til at gøre hvad vi vil, men hvad vi vil, er bestemt af naturen/universet som helhed.

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: 12/3 FC Barcelona - Getafe

Indlæg af Blaugrana92 »

Storken skrev:Xavi mod PSG for nogle år tilbage:
96 afleveringer - 96 succesfulde afleveringer.

Det sker cirka én gang ud af 1.000, hvis man rent niveaumæssigt er på 93% i succesrate, hvilket er Xavis historiske snit.
Så vidt jeg husker er der kun én Barcelona-spiller der har haft 100% succesrate på over 100 afleveringer i en kamp i La Liga eller Champions League regi siden 2009. Det var hverken Xavi eller Busquets. Det var Song.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 13 gæster