5/11 Ajax - FC Barcelona

Alle kamptråde fra sæsonen 2014/2015

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Bager
Indlæg: 2612
Tilmeldt: tirs sep 06, 2005 12:23 pm
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 291 gange

Re: 5/11 Ajax - FC Barcelona

Indlæg af Bager »

Jeg forstår det heller ikke. Vi er ikke nær så godt organiseret som vi tidligere har været. Efter min opfattelse starter problemer allerede oppe i angrebet.

Før i tiden har vi haft Henry, Villa, Alexis og Pedro som alle har været gode til at deltage i det defensive spil. Vi er i øjeblikket ved at lave en ny startformation i angrebet bestående af Neymar, Messi og Suarez, som velsagtens kan holde de næste 3-4-5 år. Men der er et grundlæggende problem med at spille Neymar, Messi og Suarez. Offensivt pakker de flere kræfter end vores angreb har haft før i min tid som fan. Defensivt er der tilgengæld dybe problemer. Hverken Neymar eller Messi leverer ikke samme arbejdsmængde som vores tidligere kantspillere. Om Neymar kan lære det er et godt spørgsmål. Jeg tror ikke Messi kan. Så er der Suarez som har sin klart største force som central angriber - hvor Messi plejer at spille. Man kunne godt lade de to bytte plads, men så spiller man pludseligt Suarez på kanten, hvilket ikke er hans naturlige plads. Han har til gengæld disciplinen til at arbejde defensivt. Så hvad gør man - spiller Messi som central angriber og Suarez på kanten eller Suarez som central angriber og Messi på kanten? Problemerne lige i øjeblikket er måske ikke så underlige, når man tænker på at vi er gået fra at have to ud af tre angribere som arbejdede benhårdt defensivt til tre angribere der, ifølge taktikken, ikke rigtig deltager.

Så er der midtbanen, som flagrer ud til siden for at støtte vores kanter. Problemet med det er, at når de gør det, så mangler de på midtbanen, når vi mister bolden. Det ser man ikke så meget mod mindre hold, men når vi møder gode hold, så straffer de det her hårdt. Eksemplet er Real Madrid, hvor vi havde en åben motorvej gennem vores midtbane. Vi kommer til at tabe ni ud af ti opgør mod dem på den måde.

Så forstår jeg heller ikke den måde vi skiller os af med bolden nede fra de bagerste rækker. Ofte losser vi den bare væk. Før i tiden var dette forbudt. Vi spiller ikke bolden op nede fra længere. Ofte slår vi en enkelt lang aflevering. Dette gør at vi tit mister bolden, og så skal vi erobre bolden igen. Dette gør også at vi underminerer vores egen midtbane. Hvorfor overhovedet have spillede midtbanespillere som Xavi, Iniesta og Rakitic når vi bare springer dem over?
Visca el Barca

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 5/11 Ajax - FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Meget enig i mange af de taktiske iagttagelser... Vil dog sige at messi arbejde rigtig godt efter han kom på kanten i går. Desuden fik vi mere kontrol på midten i anden halvleg. For mig virkede det at smide suarez centralt og messi på kanten. Det var ligesom messi fik mere plads til at gøre hvad han ville.

Men ja ellers har de sidste kampe været ringe og Lucho har ærlig talt væltet rundt. Jeg vil dog ikke smide ham på bålet endnu. Hans hold er startet langsomt nærmest hver gang og det virker som om man skal vænne sig til det han vil. Han skal minimum have en sæson og hvis det så ikke går så kan roberto martinez eller paco jemez tage over.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Brugeravatar
SirJonas
Indlæg: 624
Tilmeldt: ons okt 14, 2009 3:47 pm
Geografisk sted: Vejle
Har takket: 19 gange
Blevet takket: 18 gange

Re: 5/11 Ajax - FC Barcelona

Indlæg af SirJonas »

Kampen mod Vigo var ikke umidelbart Enriques skyld. Vores frontløbere i den kamp var ualmindelige uskarpe og selvom vi ikke spiller den bedste kamp, burde vi stadig vinde den.


Men jeg mener ligeledes, at Suarez skal helt frem. Om det så betyder pedro på kant og Messi som off midt, eller messi på kant og Ini som off midt skal jeg lade vær usagt.

Brugeravatar
Bager
Indlæg: 2612
Tilmeldt: tirs sep 06, 2005 12:23 pm
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 291 gange

Re: 5/11 Ajax - FC Barcelona

Indlæg af Bager »

Jeg kan på ingen måde se Messi spille midtbane for os af den simple grund at han ikke bidrager defensivt som vores offensive midtbane skal. Hælder klart til ideen om at spille ham på kanten og lade ham trække ind i banen når han lyster.
Visca el Barca

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 4 gæster