Taktik

Trænere og klubbens ledelse

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: Taktik

Indlæg af EasyBuddhist »

DrGink skrev:
tirs aug 29, 2023 8:35 pm
sorens skrev:
tirs aug 29, 2023 7:50 pm
Det er i hvert fald en bekymring, som den polske angriber deler med Eleven Sports Poland.

- Vi er Barca, og det forventes ikke bare, at vi vinder, men også at vi spiller god offensiv fodbold. På det seneste har det ikke været, som det skal være, så vi har kæmpet for at få flere muligheder i kampene.

- Når vi ser to angribere som Ferran (Torres red.) og Ansu (Fati red.) komme ind, så skaber vi flere chancer. Nogle gange spiller vi ikke med nok offensive spillere, jeg har ingen støtte... så jeg leder efter den bedste løsning for holdet, fortæller Robert Lewandowski.
https://bold.dk/fodbold/klubber/barcelo ... gen-stotte
Klaphat. Det siger man ikke offentligt på den måde.

Men man er jo tilbøjelig til at være enig. Bortset fra at jeg gerne ville prøve med Fati og Torres istedet for lewan.
Man kan helt klart være enig i, han ikke får den rigtige servicering. Den forsvandt med Dembélé og de andre wingers har ikke de rigtige profiler, hvis man ikke regner Yamal med. Det hjælper heller ikke, man kun spiller med 2 angribere og det hjælper slet ikke, den indvendige winger er enten Gavi eller Pedri. Lewa egner sig ikke til småspillet i små rum. Han skal have folk til at skabe sig plads og han skal helt ind i boksen for at være rigtig farlig. Det sidste er et punkt, Xavi skal have stor fokus på. Man kommer for lidt i feltet i for lange perioder af kampene, men det hænger igen sammen med, man kun har to angribere, hvoraf den ene som regel skal stå for kreeringen(Raphinha/Yamal) af chancen. Så jeg forstår godt, han er utilfreds med den del. Det er jo ikke andet end det, vi kan se på banen uge efter uge.

Det sagt, så er den største årsag til, han ikke scorer nok, at han har været pivringe i lang tid. Han ødelægger selv 50% af de opspil, der kunne være endt i mål med hans elendige link up spil. Det har virkelig været forfærdeligt at se på i 2023.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Madameskrald
Indlæg: 1251
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 203 gange

Re: Taktik

Indlæg af Madameskrald »

Helt sikkert iøjnefaldende, at han melder det ud i pressen - enten er han en klaphat, ellers er det et oprør. Jeg antager, at en moden og tidligere gennem professionel spiller har vendt problemstillingen med chefen, og nu melder ud offentligt, fordi han ikke føler sig hørt… Det er ren spekulation, men det er den eneste forklaring, som bare giver lidt mening i en rational verden.

I hvert fald er det iøjnefaldende, at det er vores målscorere, der underpræstere for Xavi - Lewan, Ansu og indtil for nylig Torres. Og det er egentligt ikke så mærkeligt med den måde, at Xavi sætter holdet op… Hvis jeg havde scoret mål på samlebånd gennem 15 år, så ville jeg også undre mig efter entre i en klub, der historisk har spillet offensivt med mange mål tilfølge.

Så er Lewan link-up spillere hellere ikke værre - han har bare enormt dårlige rammer, da modstanderne kan koncentrere sig om at pakke ham ind, da der ingen løb er omkring ham, og han jo ikke er en trussel i dybden eller 1 vs. 1 mod hold i balance.

sorens
Indlæg: 383
Tilmeldt: ons dec 29, 2021 6:46 pm
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 65 gange

Re: Taktik

Indlæg af sorens »

Er dette den kommende opstilling



Det er vel tanken at Felix primært skal bruges som VW. Og så Raphinha (med Yamal som Backup) på højre. Er lidt spændt på at se hvordan Felix eventuelt vil passe ind:
  • han er ikke lynhurtig :sad:
  • men er pasningsstærk :thumbup:
  • er varieret i sine løb - både med og uden bold :thumbup:
  • godt skud :think:
  • mindre stærk defensivt :thumbdown:
  • har fodbold-intelligens :think:
  • formen er vel elendig :cry:

DrGink
Indlæg: 694
Tilmeldt: tors sep 30, 2021 2:39 pm
Har takket: 663 gange
Blevet takket: 154 gange

Re: Taktik

Indlæg af DrGink »

For de af jer der gerne vil se lidt om hvad den nye meta bliver i fodbold, dvs hvordan Pep har planer om at lave om på sin spillestil i denne sæson(og forblive overlegen), er der her en rigtig god video fra YouTube.

https://youtu.be/IRhBrioRels?si=kpPAuGb6tUgzHZ_-

Hint det er tid til at drible. Hvor er Dembele, når man endelig har brug for ham!

Kubala
Indlæg: 10061
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 108 gange
Blevet takket: 387 gange

Re: Taktik

Indlæg af Kubala »

Frenkie vil så være en ideal spiller for Pep.

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: Taktik

Indlæg af EasyBuddhist »

Godt at vide, der er andre, der ser det samme som mig :cool:

Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

DrGink
Indlæg: 694
Tilmeldt: tors sep 30, 2021 2:39 pm
Har takket: 663 gange
Blevet takket: 154 gange

Re: Taktik

Indlæg af DrGink »

Efter at have set kampen mod Betis bliver jeg mere og mere fristet til at vi skal spille 3-4-3 med wingbacks - især mod de store hold.

Det kunne være noget a la:

Araujo - AC. - Kounde

Cancelo - Romeu/FdJ - Balde

Pedri/Gavi/Gundogan

Torres/yamal - lewan - Felix


Det vil frigive balde og cancelo lidt mere offensivt og sørge for at kounde bliver lidt mindre risikabel.

Mod Real vil man ret godt kunne lukke Vini ned med araujo og AC og Kounde tænker jeg har ok muligheder mod Bellingham og rodrygo.

Man kan variere den ved at sætte fdj ned i forsvaret eller rykke Pedri/Gavi/Gundogan tilbage og evt erstatte romeu. Desuden kan den let laves om til 4-3-3 hvis alt går galt.

sorens
Indlæg: 383
Tilmeldt: ons dec 29, 2021 6:46 pm
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 65 gange

Re: Taktik

Indlæg af sorens »

DrGink skrev:
søn sep 17, 2023 12:19 pm
Efter at have set kampen mod Betis bliver jeg mere og mere fristet til at vi skal spille 3-4-3 med wingbacks - især mod de store hold.

Det kunne være noget a la:

Araujo - AC. - Kounde

Cancelo - Romeu/FdJ - Balde

Pedri/Gavi/Gundogan

Torres/yamal - lewan - Felix


Det vil frigive balde og cancelo lidt mere offensivt og sørge for at kounde bliver lidt mindre risikabel.

Mod Real vil man ret godt kunne lukke Vini ned med araujo og AC og Kounde tænker jeg har ok muligheder mod Bellingham og rodrygo.

Man kan variere den ved at sætte fdj ned i forsvaret eller rykke Pedri/Gavi/Gundogan tilbage og evt erstatte romeu. Desuden kan den let laves om til 4-3-3 hvis alt går galt.
Er det ikke også det man på en måde gør ved at lade FdJ falde ned i de bagerste række og Cancelo og Balde rykker mere frem?

Altså når man er på bolden så er det:

Kounde - FdJ - AC

Romeu

Cancelo - Gundo - Balde

RW - St - LW

Uden bold:

Cancelo - Kounde - AC - Balde

Romeu

Gundo - FdJ

RW - St - LW

Byt selv ud med Araujo, Gavi, Pedri og hvem der skal være på de tre forreste :)

sorens
Indlæg: 383
Tilmeldt: ons dec 29, 2021 6:46 pm
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 65 gange

Re: Taktik

Indlæg af sorens »

Domagoj med nogle betragtninger om særligt Felix og Cancelo's betydning for balancen på holdet:



En af de gode "nyheder" er at holdet også bedre kan tåle et par skader i de forskellige kæder - som vi ser med Pedri og Araujo ude lige nu.

Endnu vigtigere er at profilerne tillader Xavi at rykke balancen efter behov (modstanderne eller behovet for rotation for at spare spillere). Der er seks kapable spillere til de tre midtbanepladser, hvoraf hver position kan dækkes af minimum tre spillere (Romeu, FdJ, Pedri, Gavi, Gundo og Fermin + semi-kapable Roberto :) ). Der er 5 (og forhåbentlig til vinter 6) kapable til de tre offensive positioner (Raphinha, Lewa (håber vi :) ), Felix, Yamal og Torres), hvoraf hver position kan dækkes af tre spillere. med CB kan dækkes af fire (fem) kapable spillere (AC, Kounde, Araujo og Inigo - og FdJ).

Back-positionerne - selvom den er blevet styrket - er stadig det svageste led. VB kan dækkes af én kapabel (Balde) og en semi-kapabel (i hvert fald som han har spillet - Alonso) og HB er billede i store træk det samme (hhv. Cancelo og Roberto) - med tilføjelse af at der kan være defensive taktiske årsager til at smide Kounde eller Araujo ud på HB.

Jeg håber vi kommer til at se Xavi lege med tyngdepunktet - både horisontalt og vertikalt - for han har materialet til det (så længe holdet ikke løber ind i en absurd skadessituation).

sorens
Indlæg: 383
Tilmeldt: ons dec 29, 2021 6:46 pm
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 65 gange

Re: Taktik

Indlæg af sorens »

Et par gode videoer fra de sidste to kampe - med nogle af de mønstre vi gerne vil se mere af :)








DrGink
Indlæg: 694
Tilmeldt: tors sep 30, 2021 2:39 pm
Har takket: 663 gange
Blevet takket: 154 gange

Re: Taktik

Indlæg af DrGink »

sorens skrev:
tors sep 21, 2023 2:47 pm
DrGink skrev:
søn sep 17, 2023 12:19 pm
Efter at have set kampen mod Betis bliver jeg mere og mere fristet til at vi skal spille 3-4-3 med wingbacks - især mod de store hold.

Det kunne være noget a la:

Araujo - AC. - Kounde

Cancelo - Romeu/FdJ - Balde

Pedri/Gavi/Gundogan

Torres/yamal - lewan - Felix


Det vil frigive balde og cancelo lidt mere offensivt og sørge for at kounde bliver lidt mindre risikabel.

Mod Real vil man ret godt kunne lukke Vini ned med araujo og AC og Kounde tænker jeg har ok muligheder mod Bellingham og rodrygo.

Man kan variere den ved at sætte fdj ned i forsvaret eller rykke Pedri/Gavi/Gundogan tilbage og evt erstatte romeu. Desuden kan den let laves om til 4-3-3 hvis alt går galt.
Er det ikke også det man på en måde gør ved at lade FdJ falde ned i de bagerste række og Cancelo og Balde rykker mere frem?

Altså når man er på bolden så er det:

Kounde - FdJ - AC

Romeu

Cancelo - Gundo - Balde

RW - St - LW

Uden bold:

Cancelo - Kounde - AC - Balde

Romeu

Gundo - FdJ

RW - St - LW

Byt selv ud med Araujo, Gavi, Pedri og hvem der skal være på de tre forreste :)
Jo men jeg frygter det kunne være for offensivt ved de store hold - specielt mod eks. Vinicius, samtidig er kounde og AC så relativt gode på bolden at de kan være med til at føre den fremad.
Men helt enig. Jeg er i øvrigt stor fan af den nuværende fdj løsning. Det minder om hans rolle i Ajax.

DrGink
Indlæg: 694
Tilmeldt: tors sep 30, 2021 2:39 pm
Har takket: 663 gange
Blevet takket: 154 gange

Re: Taktik

Indlæg af DrGink »

Ny video fra the purist football, der imø rammer helt plet. Og iøvrigt er spændende og opmuntrende.


EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: Taktik

Indlæg af EasyBuddhist »

Gündo 😤

Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

sorens
Indlæg: 383
Tilmeldt: ons dec 29, 2021 6:46 pm
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 65 gange

Re: Taktik

Indlæg af sorens »

sorens skrev:
tors sep 21, 2023 3:21 pm
Domagoj med nogle betragtninger om særligt Felix og Cancelo's betydning for balancen på holdet:



En af de gode "nyheder" er at holdet også bedre kan tåle et par skader i de forskellige kæder - som vi ser med Pedri og Araujo ude lige nu.

Endnu vigtigere er at profilerne tillader Xavi at rykke balancen efter behov (modstanderne eller behovet for rotation for at spare spillere). Der er seks kapable spillere til de tre midtbanepladser, hvoraf hver position kan dækkes af minimum tre spillere (Romeu, FdJ, Pedri, Gavi, Gundo og Fermin + semi-kapable Roberto :) ). Der er 5 (og forhåbentlig til vinter 6) kapable til de tre offensive positioner (Raphinha, Lewa (håber vi :) ), Felix, Yamal og Torres), hvoraf hver position kan dækkes af tre spillere. med CB kan dækkes af fire (fem) kapable spillere (AC, Kounde, Araujo og Inigo - og FdJ).

Back-positionerne - selvom den er blevet styrket - er stadig det svageste led. VB kan dækkes af én kapabel (Balde) og en semi-kapabel (i hvert fald som han har spillet - Alonso) og HB er billede i store træk det samme (hhv. Cancelo og Roberto) - med tilføjelse af at der kan være defensive taktiske årsager til at smide Kounde eller Araujo ud på HB.

Jeg håber vi kommer til at se Xavi lege med tyngdepunktet - både horisontalt og vertikalt - for han har materialet til det (så længe holdet ikke løber ind i en absurd skadessituation).
Hmm… det begynder at ligne den der absurde skadessituation. Og Pedri skal formentlig fortsat doseres. Han har ikke glasben, men det er desværre nok ikke langt fra.

Brugeravatar
Paulinho15
Indlæg: 522
Tilmeldt: man jun 29, 2020 11:16 pm
Geografisk sted: Vejle
Har takket: 394 gange
Blevet takket: 107 gange

Re: Taktik

Indlæg af Paulinho15 »

Når jeg ser Barca spille, så ser jeg ingen gejst eller lyst til at spille for Barca.

Det ligner en flok unge drenge, hvor kuglerne ikke er faldet ned endnu, som går på banen.

Nu har jeg heldigvis ikke set hver eneste kamp i denne sæson, men af hvad jeg har kunne læse mig til på forum i kamptrådene, så er jeg ikke gået glip af noget.

Jeg savner noget gejst, VILJE og ild i øjnene på spillerne, og ikke mindst lysten til at spille fodbold, især når spillerne spiller i Blaugrana-trøjen.

Det er nemt for mig at sige, men jeg synes godt nok, at det er en flok kyllinger de spillere som er på Barcas hold, pånær Gavi og tildels Araujo, men jeg savner, at vores kære uruguayaner træder mere frem og viser sig som den leder han er.

For mig er det alt overskyggende problem på holdet, at der mangler en god leder, som kan samle “flokken” (truppen, red.).

Der mangler en indpisker, en motivator, en som kan give spillerne selvtillid og tro på egne evner.

Den seneste Barca-kamp jeg så var mod Girona i sidste uge.

Her så jeg i de sidste ti minutter af kampen Ilkay Gundogan tage ansvar hvor han spillede med stor energi, hvilket resulterede i mål og flere chancer, men hvorfor sker det ikke hele kampen i gennem?

Jeg ser ikke en samlet trup eller spillere som kæmper for sejren i samlet flok, og det synes jeg er det mindste, at jeg kan forvente af et fodboldhold uanset niveau, løn og historik, når det handler om en konkurrence, hvor målet er at vinde fodboldkampe.

Jeg synes, at spillerne mangler massiv selvindsigt i øjeblikket, men jeg må erkende, at jeg var en af dem som stemte ja til at fyre Xavi nu i afstemningen forleden, men jeg læste Hristos indlæg om det tidligere i dag, og jeg må erkende, at det er et af de bedste indlæg jeg har læst for nylig, så på baggrund af det indlæg har jeg skiftet mening, så jeg mener, at det er det rette at beholde Xavi indtil videre, men jeg savner, som også andre og jeg selv har nævnt, at der ses en kontinuerlig udvikling af spillerne under ham.

Spillerne i sig selv er efter min vurdering også ramt mentalt.

Alle i Barca-truppen har efter min vurdering niveauet til at spille på holdet - det er jeg ikke i tvivl om!

Men hvis spillerne ikke tror på sig selv eller holdet, så er det ligegyldigt hvor gode de er.

Det som spillerne har brug for er at få styrket deres selvtillid og tro på egne evner.

Det gøres bedst via små og kontinuerlige succesoplevelser, men jeg savner en klar og tydelig leder i klubben, der tager ansvaret for dette.

Dette lederskab bør Xavi og spillerne tage på sig i fælleskab efter min mening, men hvis ikke de er klar over det selv, så har de brug for at lære det, fordi ellers er det svært for dem at tage ansvar for det.
Dance in the faith of the Lord and let your actions speak louder than your words 🕺💃

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 50 gæster