Taktik

Trænere og klubbens ledelse

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Taktik

Indlæg af EasyBuddhist »

En tråd, hvor man kan debattere taktikken, det skal man da have, skal man ikke? :idea:
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: Taktik

Indlæg af EasyBuddhist »

Fin analyse, der sætter fokus på de spillemæssige problemer, Barca og Xavi står over for.

Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: Taktik

Indlæg af EasyBuddhist »

Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

SantJordi
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs dec 29, 2020 7:58 pm
Har takket: 18 gange
Blevet takket: 56 gange

Re: Taktik

Indlæg af SantJordi »

EasyBuddhist skrev:
ons aug 23, 2023 10:42 pm
Fin analyse, der sætter fokus på de spillemæssige problemer, Barca og Xavi står over for.

God video som fremstiller ét af problemerne godt. Fingrene peger både på trupsammensætning og Xavi og ser Cancelo, som en løsning. Lad os håbe at det er nok til at få det til at flyde lidt bedre!

sorens
Indlæg: 383
Tilmeldt: ons dec 29, 2021 6:46 pm
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 65 gange

Re: Taktik

Indlæg af sorens »

God idé Easy!

Madameskrald
Indlæg: 1251
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 203 gange

Re: Taktik

Indlæg af Madameskrald »

Fin video, som jo potentielt understreger Xavis manglende tro på truppen. Det største problem er næsten fra min side, at hans forsøg på at kompensere blot har gjort problemet større.
Ligeledes burde dygtige spillere som Balde, AC med videre ret hurtigt samle det op - det er jo ikke raket videnskab.

En Kovacevic er blevet integreret lyn hurtigt i City… og har allerede ændret sig spillemæssige udtryk væsentligt.

DrGink
Indlæg: 694
Tilmeldt: tors sep 30, 2021 2:39 pm
Har takket: 663 gange
Blevet takket: 154 gange

Re: Taktik

Indlæg af DrGink »

EasyBuddhist skrev:
ons aug 23, 2023 10:42 pm
Fin analyse, der sætter fokus på de spillemæssige problemer, Barca og Xavi står over for.

Ja ham youtuberen er ret skarp.

Jeg lægger iøvrigt mærke til at eksempelvis fati i videoen rent faktisk bevæger sig og roterer, men det gør dem omkring ham ikke.

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: Taktik

Indlæg af EasyBuddhist »

SantJordi skrev:
tors aug 24, 2023 10:23 am
EasyBuddhist skrev:
ons aug 23, 2023 10:42 pm
Fin analyse, der sætter fokus på de spillemæssige problemer, Barca og Xavi står over for.

God video som fremstiller ét af problemerne godt. Fingrene peger både på trupsammensætning og Xavi og ser Cancelo, som en løsning. Lad os håbe at det er nok til at få det til at flyde lidt bedre!
Synes, det er interessant, han fremstiller FdJ som et af problemerne. Jeg har selv været inde på det og der er altså noget omkring Frenkie, som er svært at sætte fingeren på. Han burde være optimal, men er utrolig vertikal i sin spillestil, hvilket ikke altid er godt, hvis man vil have kontrol. Hans ball carrying er second to none på hans position, men ofte løber han simpelthen lige forbi midtbanen og ind i en forsvarsmur. Jeg er ikke særlig vild med hans evner oppe omkring feltet, hverken i forhold til selv at true målet, men overraskende nok også, i forhold til at vælge den rigtige pasningsløsning. Noget har selvfølgelig at gøre med, der skal tages de rigtige løb omkring ham, men det meste, som jeg ser det, har at gøre med, hvornår han releaser bolden. Jeg mangler la pausa i hans spil.

Derfor kan jeg også rigtig godt lide, når hans udgangspunkt er endnu dybere, som det var i weekenden. Synes hans ball carries kommer til langt større anvendelse derfra, fordi den accelererer spillet fra egen banehalvdel, men stopper kort inde på modstanderens og dermed får man ikke hans begrænsninger at se så ofte, mens man også får sat den del af midtbanen i spil, der er stærkere i positionsspillet og skarpere på den sidste tredjedel.

Der er rigtig nok også noget omkring trupsammensætning og det er et af de punkter, Xavi har vist sig, omend ikke svag, så i hvert fald uerfaren. I dag er profil id en vigtig del af trænerjobbet, men det er ikke specielt overraskende, synes jeg, han ikke scorer topkarakter i den del, da det ofte er en evne, der netop udvikles med erfaringen. Derfor falder en stor del af rekrutteringsansvaret, som dog ikke har været så svag, som nogen ønsker at gøre den til. Specielt ikke, når man ser på de økonomiske forhold, der hersker i klubben, hvilket han jo også er inde på i videoen. Jeg synes faktisk, man overvejende har gjort det fremragende på markedet. Jeg er f.eks. svært begejstret over Oriol, som jeg også var på forhånd. Han har simpelthen været fremrgende indtil videre og jeg ser ingen grund til, det skulle ændre sig. Han er sådan en type spiller, der bare leverer præstationer på 7,5 ud af 10 hver eneste gang.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: Taktik

Indlæg af EasyBuddhist »

Madameskrald skrev:
fre aug 25, 2023 6:55 am
Fin video, som jo potentielt understreger Xavis manglende tro på truppen. Det største problem er næsten fra min side, at hans forsøg på at kompensere blot har gjort problemet større.
Ligeledes burde dygtige spillere som Balde, AC med videre ret hurtigt samle det op - det er jo ikke raket videnskab.

En Kovacevic er blevet integreret lyn hurtigt i City… og har allerede ændret sig spillemæssige udtryk væsentligt.
Jeg synes, man skal passe rigtig meget på med at sammenligne med et hold som City. Hvis man kigger på opstillinger tilbage fra Koemans tid og fra da Xavi startede, så får man idé om, hvor langt væk fra den europæiske top, Barca reelt set var. Selvom der stadig er et stykke vej på den konto og man skal næppe heller gøre sig de store forhåbninger i denne sæson heller, så står man godt nok med et helt anderledes og stærkt udgangspunkt i dag og det midt i den mest håbløse økonomi, der er set i fodboldens verden, uden at det førte til en konkurs.

City og mange PL klubber kan år efter år kan cherry picke spillere for mellem 100 og 300 euro eller mere. Barca har brugt 3,4 mio euro i dette vindue og solgt for 100. Jeg meget glad for, man ikke kan smide den slags penge mere og tilfredsstillelsen vil være langt større ved at gøre tingene på den hårde/rigtige måde.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: Taktik

Indlæg af EasyBuddhist »

Jeg har i et godt stykke tid været overbevist om, den rigtige formation for Barca, med den trup, man har nu, vil være en variant af 3-4-3. Jeg synes spillermaterialet vil være klart bedst udnyttet i den formation, specielt offensivt, hvor man vil styrke især Fati og Ferrans profiler, men også Roque, som snart kommer til. Lewa vil ikke profittere af den, men med den form, han har vist, er det allerede nu, ret ligegyldigt, hvordan det påvirker ham.

Billede

Det her er min foretrukne, med det materiale, man har lige nu og hvis Cancelo kommer. Jeg vil ikke komme med så mange input omkring opstillingen, men prøv at leg lidt med den selv og se, hvor godt den nuværende trup passer ind her og se, hvor mange positioner, de enkelte spillere kan udfylde i dette system. Man kan også se på, hvor meget det vil kræve at opgradere på positioner, hvor man måske mangler langvarige løsninger eller dybde. Min favorit lige nu er f.eks.

Billede

Formationen er i øvrigt en Cruyff arketype og man kan se på opstillinger fra den gang, han legede rigtig meget med samme formation, men hvor spillerne ofte spillede forskellige positioner fra gang til gang. Det er utrolig vigtigt at kunne spille flere roller i et system, hvis man skal mestre JDP, hvilket også er grunden til, man konsekvent gør det på La Masia. Man opnår langt større indbyrdes forståelse for hinanden og de indbyrdes relationer. Prøv f.eks at se denne her

Billede

Eller denne

Billede

Og, så siger man, Pep skaber noget nyt :lol: Det her er prime Cruyff

Billede

Mange af de nuværende spillere vil boldre sig i sådan et system. Nogen mere end andre, men specielt spillere som Gavi, Ferran, Garcia, Frenkie, Kounde, AC, Cancelo, Gündo og Pedri vil have mange roller at spille i det system
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Antimadridista
Indlæg: 9229
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 926 gange
Blevet takket: 946 gange

Re: Taktik

Indlæg af Antimadridista »

Virkelig fedt du har startet den her op Easy. Jo tosset den ikke er bragt tidligere! Foreløbig nyder jeg blot folks input :thumbup:

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: Taktik

Indlæg af EasyBuddhist »

Antimadridista skrev:
fre aug 25, 2023 1:30 pm
Virkelig fedt du har startet den her op Easy. Jo tosset den ikke er bragt tidligere! Foreløbig nyder jeg blot folks input :thumbup:
:thumbup:
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Kubala
Indlæg: 10061
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 108 gange
Blevet takket: 387 gange

Re: Taktik

Indlæg af Kubala »

Frenkie skal ikke ned i forsvaret og spille. Meget af det handler også om de andre spillere og deres bevægelser. Det er han også inde på i videoen. Han er en exceptionel midtbanespiller, og kan Xavi ikke integrere ham på holdet, burde man sælge ham.

Antimadridista
Indlæg: 9229
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 926 gange
Blevet takket: 946 gange

Re: Taktik

Indlæg af Antimadridista »

Men han bliver ikke solgt. Så var han røget sidste sommer.

Kubala
Indlæg: 10061
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 108 gange
Blevet takket: 387 gange

Re: Taktik

Indlæg af Kubala »

Antimadridista skrev:
fre aug 25, 2023 2:16 pm
Men han bliver ikke solgt. Så var han røget sidste sommer.
Nej, men det er meningsløst at spille ham i forsvaret, når han nu har vanvittige mange kvaliteter som midtbanespiller. Desuden er forsvaret rimelig godt dækket til, hvis man nu skulle spille med tre midterforsvarere. Det er jo ikke en Mascherano, vi har med at gøre.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 45 gæster