Samuel Eto'o

Tidernes Barca-legender

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Goldenbaum
Indlæg: 121
Tilmeldt: lør nov 08, 2008 8:54 pm
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: 9 - Samuel Eto'o

Indlæg af Goldenbaum »

Uanset hvordan man vender og drejer det, så har det været Peps plan at komme af med Eto'o fra dag ét. "Eto'o, Ronaldinho og Deco er ikke en del af planen" var vist det han sagde. Han prøvede at komme af med Eto'o den sommer, og da det ikke lykkedes forsøgte han igen året efter. Dette var på trods af at han havde præsteret for klubben i alle årene. Flere herinde som ville af med Eto'o mente, at han ikke længere var god nok til Barca, at deres mormor kunne score de samme mål, fordi de blev serveret på et sølvfad af Xavi og co. osv osv. De mente at Zlatan med hans teknik kunne meget mere og passede perfekt ind. Mange (inkl. mig selv) argumenterede imod, og nu får man at vide at man er bagklog. Det kan man kun grine af.

Ja det kom vist frem i medierne, at han fik tilbudt en forlængelse...som han havde fået pr. sms fra ledelsen. En aftale som ikke var bedre end den tidligere. Men Eto'o sagde selv, at det har været planlagt længe at han skulle væk fra klubben. Måske er det med til at forklare hans formdyk i foråret.

Jeg tror inderst inde, at Pep (på trods af hans professionelle indstilling) gerne vil skabe sit eget hold og gradvist komme af med Rijkards hold. Det er bare en fornemmelse og har ikke noget "bevis" på det. At han startede med den udmelding i hans første pressekonference, at han i starten begyndte at starte med Yaya på bænken og satsede på Keita, at han droppede Bojan, som havde præsteret fantastisk i Rijkards sidste sæson osv. Jeg ved godt at det er kontroversielt at kritisere Pep herinde.

At han havde noget personligt imod Eto'o kunne ses på hans ansigtsudtryk i en kamp da Eto'o ville juble med ham.....

Brugeravatar
Guardiola
Indlæg: 3205
Tilmeldt: lør jul 30, 2005 10:56 pm
Har takket: 174 gange
Blevet takket: 386 gange

Re: 9 - Samuel Eto'o

Indlæg af Guardiola »

Jeg føler mig ret overbevist om, at det var Cruijff der ville af med de tre nævnte herrer (Eto'o inklusive). Og at det i bund og grund var selvsamme Cruijff, der ville have Guardiola som træner. Det er hans marionetter, Laporta inklusive. Det forklarer også en vis ærespris, som Rossel senere gjorde op med - på sin egen absurde måde. Jeg har heller ingen beviser, men alt tyder for mig på, at det hænger sådan sammen. Det er nøjagtig samme måde, Cruijff skilte Dream Team fra hinanden, da han mente sulten var forsvundet hos stjernerne. Man kan mene om det hvad man vil, men resultaterne har vi fået. Tror ikke på, at Guardiola helt af egen overbevisning alene på den måde ville gøre op med 3 af klubbens mens markante profiler.

Uanset hvordan det er foregået i kulissen, så ændrer det dog ikke ved, at Eto'o er den nok bedste angriber vi nogensinde har haft (set over mere end 1 sæson, og hvis vi ikke skal tilbage til Kubala-tid). At man skilte sig af med ham på den måde, var fuldstændig vanvittigt. Helt enig Goldenbaum, vi var flere der var meget kritiske over for 400 mil. plus Eto'o for Zlatan. At man derefter bliver kaldt bagklog, ja det er komisk. Men så må der i det mindste være andre, der helt banalt bare er blever klogere.

Som jeg husker situationen med Eto'o, så mener jeg også det er rigtigt, at det først og fremmest var klubben der ville skilles (Cruijff?), ikke omvendt. Eto'o ville have en lønforhøjelse, og det syntes jeg absolut ikke man kan fortænke ham i. Man kunne have fået meget forhøjelse for 400 mil, og dertil skal lægges at Zlatan fik højere løn end Eto'o havde (har ikke kilden nu, men så den). Efter man ikke kunne komme af med Eto'o, blev han en sæson mere (og bombede). Men der var tingene gået i smadder, og Barca skulle have optrådt på væsentlig anden måde, hvis Eto'o og Barca skulle være vedblevet forenet. Den sommer han blev solgt, var der ikke andet at gøre - og på den måde for så vidt det eneste rigtige. Men den handel man indgik - kald mig bare bagklog, men har sagt det hele vejen. Vanvittig.

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: 9 - Samuel Eto'o

Indlæg af Blaugrana92 »

Goldenbaum skrev:Uanset hvordan man vender og drejer det, så har det været Peps plan at komme af med Eto'o fra dag ét. "Eto'o, Ronaldinho og Deco er ikke en del af planen" var vist det han sagde. Han prøvede at komme af med Eto'o den sommer, og da det ikke lykkedes forsøgte han igen året efter. Dette var på trods af at han havde præsteret for klubben i alle årene. Flere herinde som ville af med Eto'o mente, at han ikke længere var god nok til Barca, at deres mormor kunne score de samme mål, fordi de blev serveret på et sølvfad af Xavi og co. osv osv. De mente at Zlatan med hans teknik kunne meget mere og passede perfekt ind. Mange (inkl. mig selv) argumenterede imod, og nu får man at vide at man er bagklog. Det kan man kun grine af.
Hold dog op. Jeg går udfra det er min eller Brombi's kommentar, med hensyn til at være bagklog, du refererer til. Jeg har på intet tidspunkt henvendt mig specifikt til dig og sagt at du på nogen måde har forsøgt at være bagklog, og det samme gjorde Brombi så vidt jeg kunne se, heller ikke. Det var en helt generelt konstatering fra min side, så lad nu være med det der "Det er jo grinagtigt" og "Det kan jeg kun grine af". Der er ingen der forsøger at tage noget fra dig, for hvis du fra dag 1 af har sagt at Zlatan ikke ville blive en succes, jamen så fik du jo ret. Det tror jeg så absolut ikke der er nogen der vil benægte.
Goldenbaum skrev:Jeg tror inderst inde, at Pep (på trods af hans professionelle indstilling) gerne vil skabe sit eget hold og gradvist komme af med Rijkards hold. Det er bare en fornemmelse og har ikke noget "bevis" på det. At han startede med den udmelding i hans første pressekonference, at han i starten begyndte at starte med Yaya på bænken og satsede på Keita, at han droppede Bojan, som havde præsteret fantastisk i Rijkards sidste sæson osv. Jeg ved godt at det er kontroversielt at kritisere Pep herinde.
Selvfølgelig må man kritisere Pep. Jeg tror da absolut også at han gerne har villet skabe sit eget hold - det er jeg da fuldstændig overbevist om at de fleste managers gerne vil. Når de overtaget holdet, vil de vel altid gerne ændre nogle ting, medmindre de har samme indstilling som deres forgænger, med i modsætning til mange andre managers, havde Pep ressourcerne samt ledelsens opbakning til at foretage nogenlunde hvad der passede ham. Lidt som vi ser det med Mourinho i Madrid. Så det tror jeg egentlig slet ikke at der er noget mærkværdigt eller nyt i. At han bænkede Touré og 'droppede' Bojan, er vel blot et udtryk for at Pep gerne ville have spillere med nogle andre kompetencer på deres positioner.

Brugeravatar
Guardiola
Indlæg: 3205
Tilmeldt: lør jul 30, 2005 10:56 pm
Har takket: 174 gange
Blevet takket: 386 gange

Re: 9 - Samuel Eto'o

Indlæg af Guardiola »

Blaugrana92 skrev:Selvfølgelig må man kritisere Pep. Jeg tror da absolut også at han gerne har villet skabe sit eget hold - det er jeg da fuldstændig overbevist om at de fleste managers gerne vil. Når de overtaget holdet, vil de vel altid gerne ændre nogle ting, medmindre de har samme indstilling som deres forgænger, med i modsætning til mange andre managers, havde Pep ressourcerne samt ledelsens opbakning til at foretage nogenlunde hvad der passede ham. Lidt som vi ser det med Mourinho i Madrid. Så det tror jeg egentlig slet ikke at der er noget mærkværdigt eller nyt i. At han bænkede Touré og 'droppede' Bojan, er vel blot et udtryk for at Pep gerne ville have spillere med nogle andre kompetencer på deres positioner.
Jeg er ret uenig. Men det er baseret på fornemmelser. Jeg tror Guardiola var håndplukket, ikke mindst fordi Cruijff ved han er klubmand og var hans forlængede arm tidligere. Jeg tror bestemt, at man havde lagt en strategi, som Guardiola blev involveret i (var en del af).

Mander
Indlæg: 2856
Tilmeldt: ons apr 22, 2009 1:53 pm
Geografisk sted: Århus med Å
Har takket: 51 gange
Blevet takket: 122 gange

Re: 9 - Samuel Eto'o

Indlæg af Mander »

Det lyder lidt konspiratorisk, synes jeg - a cabal within a cabal. Så tror jeg nærmere, at Pep og Cruijff bare ligger på linje, fordi de har samme filosofi; og ikke fordi Cruijff leger dukkefører.
I have been complimented many times and they always embarrass me; I always feel that they have not said enough.

Brugeravatar
Guardiola
Indlæg: 3205
Tilmeldt: lør jul 30, 2005 10:56 pm
Har takket: 174 gange
Blevet takket: 386 gange

Re: 9 - Samuel Eto'o

Indlæg af Guardiola »

Kald det konspiratorisk eller hvad du vil.

Jeg tror ikke på, at nogen fuldstændig uprøvet som cheftræner for et førstehold (han kunne have heddet hvad som helst), kommer til måske den bedste klub i Europa og sælger 3 af de største profiler af egen overbevisning. Lad mig sige det sådan, klubben (ledelse m.fl.) har ihvertfald ikke ønsket at beholde dem.
Har set flere artikler tidligere, om Cruijffs stadige indflydelse, ikke mindst over Laporta.
Det er klart, at Guardiola hverken er eller var et tankeløst individ. Men er ikke i tvivl om, at Cruijffs indflydelse var større end Guardiolas inden sidstnævnte tiltrådte som træner.

Mander
Indlæg: 2856
Tilmeldt: ons apr 22, 2009 1:53 pm
Geografisk sted: Århus med Å
Har takket: 51 gange
Blevet takket: 122 gange

Re: 9 - Samuel Eto'o

Indlæg af Mander »

Jeg tror skam også, at Cruijff er med på råd, når der skal ansættes ny træner - men jeg tror ikke, at han har lagt en strategi for klubben eller Guardiola. Jeg kan ikke forestille mig, at han ville gå med til at være marionet.

Guardiola havde trods alt også et år, hvor han var tilknyttet klubben som træner for B-holdet, hvilket alt andet lige må have givet ham noget indsigt i førsteholdstruppen, især fordi han jo også var meget respekteret i klubben allerede dengang. Specielt hos Xavi, Puyol, osv., der har været der længe. Jeg kan ikke se nogen grund til, at Pep ikke skulle have haft masser af tid (og noget mere insiderviden end de fleste andre) til at bestemme sig for, hvordan han ville gøre det, hvis han blev chef. Så kan det da godt være, at han har snakket med Cruijff om det (alt andet ville vel være underligt, når Cruijff både har været træner for os, og var Guardiolas mentor), men tror altså ikke, at han lader sig overtale til noget, som han ikke selv er enig i.
I have been complimented many times and they always embarrass me; I always feel that they have not said enough.

Brugeravatar
Guardiola
Indlæg: 3205
Tilmeldt: lør jul 30, 2005 10:56 pm
Har takket: 174 gange
Blevet takket: 386 gange

Re: 9 - Samuel Eto'o

Indlæg af Guardiola »

Forstå mig ret. Jeg syntes at ansættelse af en ung uprøvet træner fra egne rækker sådan set er meget fornuftigt. Også at man håndplukker en mand til opgaven, fordi han kender klubben indefra og må antages at være loyal. Så det er for så vidt ikke ment negativt. En fuldstændig identitetsløs marionet, var det nu heller ikke ment som. Men at han trækker i tråde, og er med til at sikre hvilke folk der tiltræder (Guardiola), går (Ronnie, Deco, Eto'o) tror jeg bestemt. I samråd ja, men hans tunge taler med meget stor vægt. Og stilen det blev gjort med, ligner Cruijff til umiskendelighed. Cruijff har langt større erfaring som træner, så vil nærmest sige, at det ville være uforsvarligt hvis Guardiola ikke lykkede til ham.

Jeg tror ikke på, at salget var en beslutning, som ikke var truffet allerede inden Guardiola tiltrådte. Jeg tror jo så heller ikke, at Guardiola var imod det. Men jeg tror ikke, at det var Guardiolas beslutning i majoriteten (hvis det handler om hvem der i givet fald skal klandres). Uanset hvad, så kom det så vidt at Eto'o måtte sælges. Men det er mere den handel, han var en del af, jeg syntes man kan tillade sig at være en smule undrene over for. Men det var selvfølgelig et udspring af subjektive vurderinger.

Jeg tror Cruijffs indflydelse hænger sammen med, at man ikke ansatte en stort trænernavn. En træner der havde heddet eksempelvis Mourinho (gud forbyde det), Capello, Wenger el. lign. tror jeg ikke ville give Cruijff samme indflydelse. Cruijff af natur blander sig konstant. Se nu omkring Ajax, omkring hollands landshold osv. Han tilbyder endda at hjælpe som konsulent, fordi han mener hans viden ville kunne gøre en forskel. Om man kan lide det eller ej, så må man også give ham, at han normalt har succes med det han laver - I Barca lige så.

Goldenbaum
Indlæg: 121
Tilmeldt: lør nov 08, 2008 8:54 pm
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: 9 - Samuel Eto'o

Indlæg af Goldenbaum »

Jeg har ikke sagt at bagklogskaben er rettet specifikt mod mig. Men jeg har efterhånden læst det en del gange også i Zlatan tråden. Jeg er klar over at den er generel, ligesom min påstand er generel mod alle der mener at Zlatan kritikere er bagkloge. Det er sjovt at halvdelen af Barca fans er de eneste fodboldfans der kunne se idéen i at komme af med Eto'o i sin tid. Jeg kan bare huske at Real fans rystede på hovedet (i hvert fald i min kreds).

Jeg kan godt se idéen i at enhver manager vil skabe sit eget hold, men det er ikke ensbetydende med at fornuften skal lægges til side. Indtil videre Peps
Dummeste salg: Eto'o og Yaya.
Dummeste indkøb: Zlatan, Tilgrinski, måske Mascherano (men lad os se).
Klogeste indkøb: Dani Alves (som var på Rijkards indkøbsliste længe før Pep var kommet på tale).

Brugeravatar
Guardiola
Indlæg: 3205
Tilmeldt: lør jul 30, 2005 10:56 pm
Har takket: 174 gange
Blevet takket: 386 gange

Re: 9 - Samuel Eto'o

Indlæg af Guardiola »

Casillas vil ihvertfald give dig ret :wink:
Han var glad for ikke at skulle stå over for Eto'o igen. Men så scorede Zlatan tilgengæld bare på ham.

Jeg er enig i, at der har været et par dyre svipsere. Men glem ikke nogle gode indkøb som Maxwell, Pique, og tror jeg helt sikkert også Villa. Og så syntes jeg også spillere som Pedro, Busquets (Thiago, Jonathan) bør kunne tilskrives listen.

Og uanset indkøb/salg, så har vi vundet mere end man kunne tillade sig at forvente.

Pieyanthikos
Indlæg: 495
Tilmeldt: fre jul 22, 2005 9:20 pm
Geografisk sted: Østjylland
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 18 gange

Re: 9 - Samuel Eto'o

Indlæg af Pieyanthikos »

http://www.totalbarca.com/2010/news/ex- ... barcelona/

Jeg savner Eto'o. Stort at se hvordan han ikke bærer nag og hvor vellidt han var på holdet. Han besøgte klubben fordi hans Fundación Privada Samuel Eto’o stadig samarbejder med Fundació FC Barcelona.
Anders Grønborg - Soci #107531
Twitter @a_groenborg

Brugeravatar
Bager
Indlæg: 2612
Tilmeldt: tirs sep 06, 2005 12:23 pm
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 291 gange

Re: 9 - Samuel Eto'o

Indlæg af Bager »

Var der nogen der snakkede om et vintertransfer? Kunne være sindsygt :)
Visca el Barca

Jønde
Indlæg: 494
Tilmeldt: tirs sep 20, 2005 2:57 am
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: 9 - Samuel Eto'o

Indlæg af Jønde »

Bager skrev:Var der nogen der snakkede om et vintertransfer? Kunne være sindsygt :)


Agh du gør mig helt liderlig når du siger sådan noget....

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: 9 - Samuel Eto'o

Indlæg af Brombi »

det er til at sprøjte over:
--------------Eto-----------------
Villa------------------------Messi

Drake
Indlæg: 4335
Tilmeldt: man maj 17, 2010 9:50 am
Har takket: 2605 gange
Blevet takket: 188 gange

Re: 9 - Samuel Eto'o

Indlæg af Drake »

Brombi skrev:det er til at sprøjte over:
--------------Eto-----------------
Villa------------------------Messi

Ja den opstilling kunne være nice :wink:

Men så heller denne her: :P :D

--------------Torres--------------
Villa------------------------Messi
Endelig slap vi at med kloven Bartomeu, som har ødelagt klubben!! :mad:
Et kæmpe genopbygnings arbejde skal igang, og tager nok 5-6 år. :sørgelig: Vores mål må være: Top 4 og videre fra gruppespillet i CL. Men bliver spænende at se udviklingen :glad:

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Google [Bot] og 46 gæster