Generalforsamling i andelsboligforening

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Besvar
Madbassen
Indlæg: 1431
Tilmeldt: ons maj 05, 2010 9:54 pm
Geografisk sted: Valby
Har takket: 156 gange
Blevet takket: 49 gange

Generalforsamling i andelsboligforening

Indlæg af Madbassen »

Hej,

Jeg tænker, at der må være nogle af jer herinde, der har stået i en lignende situation før. Om ikke andet er lidt mere inde i "regler" og vedtægter end jeg er.

Sagen er den, at vi i andelsforeningen, hvor min familie bor skal til generalforsamling her d. 24.10.

Indkaldelsen kom d. 09.10 og det helt store punkt på dagsordenen er, hvorvidt vi skal stemme om, hvorvidt vi skal gå fra offentlige vurdering (2012) til valuar-vurdering. Det har længe været et ønske fra mange i foreningen, hvorfor alle har "ventet spændt" på, hvad der måtte komme fra bestyrelsen.

Foreningen er af valuar blevet vurderet 38,76% mere værd.
Bestyrelsen har foreslået en stigning i andelskronen på 9,02%.

Det har selv sagt skabt en del undren blandt mange og i sær, da bestyrelsens forslag ikke er begrundet i indkaldelsen.

I vores vedtægter står der følgende:

Forslag, som ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være formanden ihænde senest 8 dage før generalforsamlingen. Et forslag kan kun behandles på en generalforsamling, såfremt det enten er nævnt i indkaldelsen, eller andelshaverne ved opslag eller på lignende måde senest 4 dage før generalforsamlingen er gjort bekendt med, at det kommer til behandling.

Af den grund gik jeg derfor ned til bestyrelsens kontortid i dag for at høre om vores muligheder for at foreslå en anden andelskrone end den de var kommet med. Jeg fik at vide dette ikke var muligt. Det var enten "ja" eller "nej" til deres forslag. Jeg refererede til vedtægterne (det skal lige siges, at jeg ikke har den store forstand på det), men fik at vide man ikke kunne lave nyt forslag til denne, da regnskabet for næste år, der fulgte med indkaldelsen var baseret på den andelskrone de havde foreslået. De har også måtte afvise andre pr. mail, der var kommet med lignende forespørgsler som min.

Jeg spurgte ligeledes om deres grund for den relative lille stigning i andelskronen og fik forklaret, at de havde taget nogle prognoser hos flere valuarer og lagt sig på et gennemsnit af dem. I indkaldelsen står der som nævnt ikke noget om dette, men kun, at de har fået tilbud fra én.

Jeg har en lille mistanke om, at bestyrelsen blot prøver at få deres eget ønske igennem og ikke foreningen. Jeg er med på, at vi selv har valgt dem ind og de måske er lidt konservative i deres tilgang til andelskronen, da de alle er pensionister og har været i foreningen i mange år.

Men kan de afvise vores forslag?

Tak :-)
Soci nummer 122.432

Barça - RCD Espanyol 1-0 (Z. Ibrahimović pen.)
F.C. København - Barça 1-1 (L. Messi)
Barça - Arsenal F.C. 3-1 (L. Messi, Xavi H., L. Messi pen.)
Barça - Real Madrid C.F. 2-1 (J. Mathieu, L. Suarez)

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 16 gæster