Bøger

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: Bøger

Indlæg af JonasV »

Ialocin skrev:
JonasV skrev:
Ialocin skrev:
JonasV skrev:
Ialocin skrev:Lars Saabye Christensen har jeg læst meget af. Kan rigtig godt lide hans triologi 'Beatles' eksempelvis.
LSC er min ubestridte yndlingsforfatter, og uden sammenligning min største lyrik-inspirationskilde. ELSKER Beatles-trilogien. Ikke mindst fordi hele fortælleformen udvikler sig så vildt undervejs. Nøj, hvor er Bisættelsen en vild bog.

Udover LSC har jeg en svaghed for Camus.

Pt. læser jeg 'Solen går sin gang' af Hemingway. Jeg glemmer altid hvor meget det giver mig at læse bøger. Damn you, Netflix og HBO!
Kender faktisk ikke Camus.

Hvilken LSC-bog er din favorit, hvis du skal se bort fra Beatles-triologien. Jeg skriver også selv tekster og må indrømme at LSC også er en stor inspiration. :)
Uha, der er virkelig mange gode LSC-bøger at vælge imellem. Mangler stadig at læse de seneste.
'Halvbroderen' er et fantastisk værk og lidt af en hjørnesten i hans forfatterskab. Herudover er jeg ret glad for 'Maskeblomstfamilien' og 'Modellen'. Disse bøger er dog noget mørkere end eksempelvis 'Beatles'. Sidst men ikke mindst er novellesamlingen 'Oscar Wildes Elevator' mesterlig.

Sejt at du selv skriver! Hvad skriver du? Og er det noget, man kan få lov at læse?


Har selv bakset lidt med en idé om at få skrevet noget. Har indtil videre kun arbejdet med sangtekster, som jo kan være et lidt begrænsende format.

Jeg er faktisk helt enig i dine valg, men jeg har heller ikke læst alt han har skrevet. Beatles-triologien samt 'Modellen', 'Maskeblomstfamilien' og 'Halvbroderen' er de bedste han har skrevet, hvis du spørger mig. Har også læst novellesamlingen, men det er faktisk længe siden jeg har læst noget af ham.

Jeg har skrevet lidt af hvert men primært digte og noveller. :)

Ja det ved jeg. Har som sagt også altid været glad for Entakt og det lyriske univers. Må få hørt lidt af det du går og bakser med på kons.
Jeg har 'Blink' af LSC stående. En af hans nyere. Den er jeg ret spændt på at få læst.

Hvis nu, man må læse nogle af dine skriverier, så giv lige lyd. Evt. på en PB. Kunne være spændende at læse lidt af.

Fedt, du har kunne bruge Entakt-universet. Vi indspiller nok et par nye sange i løbet af sensommeren, så må vi se om en opdateret version af det univers kan noget.

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: Bøger

Indlæg af JonasV »

Flax_Generous skrev:
JonasV skrev:
Flax_Generous skrev:One Human Minute, der består af anmeldelser af ikke-eksisterende bøger.
Fedt koncept!
Ja, det er sjovt koncept. A Perfect Vacuum er den bedste, imo. Den består af 16-17 anmeldelser, selvfølgelig inklusiv en anmeldelse af A Perfect Vacuum. Nogle af anmeldelserne er lidt for bizarre og fjollede, andre overraskende tankevækkende og dybsindige, men alle sammen ganske underholdende.

Jeg holder i øvrigt også meget af Camus. Både som forfatter og filosof, selvom Søren Gosvig Olesen, min underviser i kontinental filosofi, kæmpede en brav kamp for at kvæle Camus i dunkle, heideggerske gloser.
Fedt. Anbefalingen er føjet til listen!

Hvilke Camus-sager, er du mest glad for?
Jeg var ret ramt af 'Den fremmede' og 'Faldet'. Selv om sidstnævnte var noget klaustrofobisk skrevet.

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: Bøger

Indlæg af JonasV »

Har i øvrigt netop vendt sidste side i Hemingways 'Solen går sin gang'. Jeg fandt den fantastisk.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Bøger

Indlæg af Flax_Generous »

JonasV skrev:Hvilke Camus-sager, er du mest glad for?
Jeg var ret ramt af 'Den fremmede' og 'Faldet'. Selv om sidstnævnte var noget klaustrofobisk skrevet.
Jeg havde ellers skudt på, at Jonas eller Kunstneren ved arbejdet ville være din favorit ;-)

Den Fremmede er i særdeleshed eminent, men jeg har faktisk ikke læst noget Camus, jeg ikke brød mig om. Novellesamlingen Eksil og Kongedømme er f.eks. ret undervurderet. Den er velskrevet, og skiftevis varm, kold og kryptisk. Sisofys-myten skal selvfølgelig også læses, hvis man interesserer sig bare en smule for eksistentialisme (eller absurdisme, hvis vi skal undgå, at Camus vender sig i graven). Det er ikke fiktion, men blændende filosofi.

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Bøger

Indlæg af Blaugrana92 »

Jonas, er Døden kommer om eftermiddagen god? Jeg har for nylig endelig fået læst Kasper Klochs En rejse i tyrefægtningens fodspor færdig - efter at være begyndt på den for hvad der nok er 3 år siden, og så have glemt den under et par strømper, eller noget i den dur - og kunne godt tænke mig at læse lidt mere om tyrefægtning. Jeg er bare lidt i tvivl om hvor meget fordybelse i emnet Døden kommer om eftermiddagen giver. Hvad synes du om den? Skal jeg skynde mig at kaste mig over den? :)

Ialocin
Indlæg: 727
Tilmeldt: søn aug 17, 2014 11:54 am
Har takket: 118 gange
Blevet takket: 115 gange

Re: Bøger

Indlæg af Ialocin »

JonasV skrev:
Ialocin skrev:
JonasV skrev:
Ialocin skrev:
JonasV skrev:
Ialocin skrev:Lars Saabye Christensen har jeg læst meget af. Kan rigtig godt lide hans triologi 'Beatles' eksempelvis.
LSC er min ubestridte yndlingsforfatter, og uden sammenligning min største lyrik-inspirationskilde. ELSKER Beatles-trilogien. Ikke mindst fordi hele fortælleformen udvikler sig så vildt undervejs. Nøj, hvor er Bisættelsen en vild bog.

Udover LSC har jeg en svaghed for Camus.

Pt. læser jeg 'Solen går sin gang' af Hemingway. Jeg glemmer altid hvor meget det giver mig at læse bøger. Damn you, Netflix og HBO!
Kender faktisk ikke Camus.

Hvilken LSC-bog er din favorit, hvis du skal se bort fra Beatles-triologien. Jeg skriver også selv tekster og må indrømme at LSC også er en stor inspiration. :)
Uha, der er virkelig mange gode LSC-bøger at vælge imellem. Mangler stadig at læse de seneste.
'Halvbroderen' er et fantastisk værk og lidt af en hjørnesten i hans forfatterskab. Herudover er jeg ret glad for 'Maskeblomstfamilien' og 'Modellen'. Disse bøger er dog noget mørkere end eksempelvis 'Beatles'. Sidst men ikke mindst er novellesamlingen 'Oscar Wildes Elevator' mesterlig.

Sejt at du selv skriver! Hvad skriver du? Og er det noget, man kan få lov at læse?


Har selv bakset lidt med en idé om at få skrevet noget. Har indtil videre kun arbejdet med sangtekster, som jo kan være et lidt begrænsende format.

Jeg er faktisk helt enig i dine valg, men jeg har heller ikke læst alt han har skrevet. Beatles-triologien samt 'Modellen', 'Maskeblomstfamilien' og 'Halvbroderen' er de bedste han har skrevet, hvis du spørger mig. Har også læst novellesamlingen, men det er faktisk længe siden jeg har læst noget af ham.

Jeg har skrevet lidt af hvert men primært digte og noveller. :)

Ja det ved jeg. Har som sagt også altid været glad for Entakt og det lyriske univers. Må få hørt lidt af det du går og bakser med på kons.
Jeg har 'Blink' af LSC stående. En af hans nyere. Den er jeg ret spændt på at få læst.

Hvis nu, man må læse nogle af dine skriverier, så giv lige lyd. Evt. på en PB. Kunne være spændende at læse lidt af.

Fedt, du har kunne bruge Entakt-universet. Vi indspiller nok et par nye sange i løbet af sensommeren, så må vi se om en opdateret version af det univers kan noget.

Den har jeg heller ikke læst. Det kunne være jeg skulle få læst nogle bøger nu hvor jeg holder ferie.

Jeg har det lidt ambivalent ved at dele tekster. Mest fordi det jo ikke giver mening ikke at dele sit materiale med andre, men jeg er samtidig også meget ømtålelig omkring mit eget. Men det er de fleste jo som regel.
Lige pt. sidder jeg mest med digte, men de fleste bliver slettet igen. Jeg tænker lige over det Jonas. :)

Det vil jeg se frem til! Der er måske også et par koncerter på vej? :)
Senest rettet af Ialocin tors aug 18, 2016 1:26 am, rettet i alt 1 gang.

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: Bøger

Indlæg af JonasV »

Flax_Generous skrev:
JonasV skrev:Hvilke Camus-sager, er du mest glad for?
Jeg var ret ramt af 'Den fremmede' og 'Faldet'. Selv om sidstnævnte var noget klaustrofobisk skrevet.
Jeg havde ellers skudt på, at Jonas eller Kunstneren ved arbejdet ville være din favorit ;-)

Den Fremmede er i særdeleshed eminent, men jeg har faktisk ikke læst noget Camus, jeg ikke brød mig om. Novellesamlingen Eksil og Kongedømme er f.eks. ret undervurderet. Den er velskrevet, og skiftevis varm, kold og kryptisk. Sisofys-myten skal selvfølgelig også læses, hvis man interesserer sig bare en smule for eksistentialisme (eller absurdisme, hvis vi skal undgå, at Camus vender sig i graven). Det er ikke fiktion, men blændende filosofi.
Jeg mangler faktisk at få læst 'Eksil og Kongedømme' - har haft den stående diverse ønskelister i lang tid, men nu skal jeg måske bare selv tage affære. Oh, så mange godt læsestof, oh, så lidt tid!

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: Bøger

Indlæg af JonasV »

Blaugrana92 skrev:Jonas, er Døden kommer om eftermiddagen god? Jeg har for nylig endelig fået læst Kasper Klochs En rejse i tyrefægtningens fodspor færdig - efter at være begyndt på den for hvad der nok er 3 år siden, og så have glemt den under et par strømper, eller noget i den dur - og kunne godt tænke mig at læse lidt mere om tyrefægtning. Jeg er bare lidt i tvivl om hvor meget fordybelse i emnet Døden kommer om eftermiddagen giver. Hvad synes du om den? Skal jeg skynde mig at kaste mig over den? :)
Jeg synes 'Døden kommer om eftermiddagen' er en pragtfuld bog. Jeg læste den faktisk også lige efter at have læst Kasper Klochs bog om tyrefægtning, og den virkede jo unægteligt noget tungere (jeg gik i stå et par gange), men den vinder virkelig på at være skrevet af en mand der var besat af tyrefægtning og samtidig havde ordet i sin magt. Varm anbefaling herfra, selv om man lige skal indstille sig på at den som sagt er en ret tætpakket sag.

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: Bøger

Indlæg af JonasV »

Ialocin skrev:
JonasV skrev:
Ialocin skrev:
JonasV skrev:
Ialocin skrev:
JonasV skrev:
Ialocin skrev:Lars Saabye Christensen har jeg læst meget af. Kan rigtig godt lide hans triologi 'Beatles' eksempelvis.
LSC er min ubestridte yndlingsforfatter, og uden sammenligning min største lyrik-inspirationskilde. ELSKER Beatles-trilogien. Ikke mindst fordi hele fortælleformen udvikler sig så vildt undervejs. Nøj, hvor er Bisættelsen en vild bog.

Udover LSC har jeg en svaghed for Camus.

Pt. læser jeg 'Solen går sin gang' af Hemingway. Jeg glemmer altid hvor meget det giver mig at læse bøger. Damn you, Netflix og HBO!
Kender faktisk ikke Camus.

Hvilken LSC-bog er din favorit, hvis du skal se bort fra Beatles-triologien. Jeg skriver også selv tekster og må indrømme at LSC også er en stor inspiration. :)
Uha, der er virkelig mange gode LSC-bøger at vælge imellem. Mangler stadig at læse de seneste.
'Halvbroderen' er et fantastisk værk og lidt af en hjørnesten i hans forfatterskab. Herudover er jeg ret glad for 'Maskeblomstfamilien' og 'Modellen'. Disse bøger er dog noget mørkere end eksempelvis 'Beatles'. Sidst men ikke mindst er novellesamlingen 'Oscar Wildes Elevator' mesterlig.

Sejt at du selv skriver! Hvad skriver du? Og er det noget, man kan få lov at læse?


Har selv bakset lidt med en idé om at få skrevet noget. Har indtil videre kun arbejdet med sangtekster, som jo kan være et lidt begrænsende format.

Jeg er faktisk helt enig i dine valg, men jeg har heller ikke læst alt han har skrevet. Beatles-triologien samt 'Modellen', 'Maskeblomstfamilien' og 'Halvbroderen' er de bedste han har skrevet, hvis du spørger mig. Har også læst novellesamlingen, men det er faktisk længe siden jeg har læst noget af ham.

Jeg har skrevet lidt af hvert men primært digte og noveller. :)

Ja det ved jeg. Har som sagt også altid været glad for Entakt og det lyriske univers. Må få hørt lidt af det du går og bakser med på kons.
Jeg har 'Blink' af LSC stående. En af hans nyere. Den er jeg ret spændt på at få læst.

Hvis nu, man må læse nogle af dine skriverier, så giv lige lyd. Evt. på en PB. Kunne være spændende at læse lidt af.

Fedt, du har kunne bruge Entakt-universet. Vi indspiller nok et par nye sange i løbet af sensommeren, så må vi se om en opdateret version af det univers kan noget.

Den har jeg hellere ikke læst. Det kunne være jeg skulle få læst nogle bøger nu hvor jeg holder ferie.

Jeg har det lidt ambivalent ved at dele tekster. Mest fordi det jo ikke giver mening ikke at dele sit materiale med andre, men jeg er samtidig også meget ømtålelig omkring mit eget. Men det er de fleste jo som regel.
Lige pt. sidder jeg mest med digte, men de fleste bliver slettet igen. Jeg tænker lige over det Jonas. :)

Det vil jeg se frem til! Der er måske også et par koncerter på vej? :)
Det er mega grænseoverskridende at dele ting, man selv har lavet, no doubt. Giv lyd, hvis du føler for at dele. Jeg er i hvert fald nysgerrig.

Entakt-koncerter bliver nok ikke liiiige foreløbig. Er lidt spændt på om vi overhovedet kan blive enige om ny musik, men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig :smile:

Brugeravatar
zqa
Indlæg: 10723
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 12:52 am
Geografisk sted: København
Har takket: 178 gange
Blevet takket: 597 gange

Re: Bøger

Indlæg af zqa »

Wow, det er en lang quote tråd.

Alex Garland er i øvrigt også fee'.
#jesuisSheep

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Bøger

Indlæg af Blaugrana92 »

zqa skrev:
zqa skrev:
zqa skrev:
zqa skrev:
zqa skrev:
zqa skrev:
zqa skrev:
zqa skrev:Wow
,
det
er
en
lang
quote
tråd.
Næ.

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: Bøger

Indlæg af JonasV »

@ Ialocin

Jeg er nu omtrent en tredjedel inde i 'Blink' af LSC. Den er altså virkelig glimrende indtil videre. Den har meget samme vibe som 'Beatles', og er præcis ligeså fantasifuldt skrevet. Også mange af de samme temaer, i hvert fald indtil videre. Hermed en varm anbefaling (det skulle undre mig meget hvis niveauet pludselig skulle kæntre som bogen skrider frem, i hvert fald!)

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: Bøger

Indlæg af JonasV »

...og jeg har nu vendt sidste side og er helt sendt til tælling.
Lars Saabye Christensen er så vild.

Kubala
Indlæg: 10033
Tilmeldt: fre apr 13, 2012 12:11 am
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 382 gange

Re: Bøger

Indlæg af Kubala »

Orhan Pamuk, JonasV. Læs The Black Book.

Ialocin
Indlæg: 727
Tilmeldt: søn aug 17, 2014 11:54 am
Har takket: 118 gange
Blevet takket: 115 gange

Re: Bøger

Indlæg af Ialocin »

JonasV skrev:...og jeg har nu vendt sidste side og er helt sendt til tælling.
Lars Saabye Christensen er så vild.

Den er blevet sat på indkøbslisten! Jeg savner ham sgu lidt. Det er flere år siden jeg har læst ham.

Har du i øvrigt set filmatiseringen af Maskeblomstfamilien, Beatles eller tv-serien Halvbroderen? Jeg har nemlig aldrig fået set nogle af dem.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 14 gæster