Politik

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Det føles helt surrealistisk at sidde og se live videostream og høre politiradio. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal mene om den oplevelse.

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

Jeg har også tændt for CNN. Det er jo helt skørt at man kan sidde og se det her live.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Politik

Indlæg af Piquénbauer »

Har man nogen anelse om hvem der gjorde det?
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Jeg tvivler i øvrigt på, at der findes realistiske militære løsninger på problemerne i Mellemøsten.

Hvis det skal blive en succes med tropper på jorden, kræver det formentlig langvarige besættelser og måske endda en eller flere ikke-demokratiske marionetregeringer. Det kræver bare ekstremt mange penge og soldater. Hvis der skal bombes, kræver det formentlig regulære tæppebombninger som f.eks. under Anden Verdenskrig. Det medfører bare ekstremt høje civile tab. Det er ikke tiltrækkende muligheder - og de er ikke engang garanterede succeser.

Det betyder selvfølgelig ikke, at man skal lade være med at gøre noget. Man kan godt forsøge at bombe konvojer, træningsanlæg, osv. og samtidig støtte kurderne i deres afgrænsede kamp. Men man skal vide, at det ikke er det, der gør, at islamismen/salafismen/wahhabismen taber. Jeg synes, at den her artikel forklarer det meget fint:
Andrew J. Bacevich skrev:The threat posed by terrorism is merely symptomatic of larger underlying problems. Crush Isis, whether by bombing or employing boots on the ground, and those problems will still persist. A new Isis, under a different name but probably flying the same banner, will appear in its place, much as Isis itself emerged from the ashes of al-Qaeda in Iraq.
...
The fact is that Britain, France, the United States and the other allies face a perplexing strategic conundrum. Collectively, they find themselves locked in a protracted conflict with Islamic radicalism — of which Isis is but one manifestation. Prospects for negotiating an end to that conflict anytime soon appear to be nil. Alas, so too do prospects of winning it.

In this conflict, the West as a whole appears to enjoy the advantage of clear-cut military superiority. By almost any measure, we are stronger than our adversaries. Our arsenals are bigger, our weapons more sophisticated, our generals better educated in the art of war, our fighters better trained at waging it.

Yet time and again the actual deployment of our ostensibly superior military might has produced results other than those intended or anticipated. Even where armed intervention has achieved a semblance of tactical success — the ousting of some unsavoury dictator, for example — it has yielded neither reconciliation nor willing submission nor even sullen compliance. Instead, intervention typically serves to aggravate, inciting further resistance. Rather than putting out the fires of radicalism, we end up feeding them.
Derfor prøver jeg at bilde mig selv ind, at islamismen/salafismen/wahhabismen går til grunde, når den viser sig at være uholdbar. Det kan tage mange år, måske endda snarere årtier, men før eller siden vil selv galningeideologier lære Douglass Norths vigtigste pointe at kende: Et samfunds institutioner og orden bestemmer på lang sigt den økonomiske succes, og den økonomiske succes bestemmer overlevelsesraten. Her vil Islamisk Stats drakoniske piratøkonomi uden tvivl tabe 10 ud af 10 gange.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Piquénbauer skrev:Har man nogen anelse om hvem der gjorde det?
Ikke rigtig, så vidt jeg kan gennemskue.

klogfyr
Indlæg: 2377
Tilmeldt: tirs okt 10, 2006 7:58 pm
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 97 gange
Blevet takket: 224 gange

Re: Politik

Indlæg af klogfyr »

Vil også sige at the war on terror og trangen til et Quick fix virker som en umulig opgave. Hvis islamisk ekstremisme skal bekæmpes, så er det Mellemøsten selv, der kan bekæmpe den. Problemet er mangel på uddannelse og sekulær uddannelse i den brede befolkning. Det kan tage generationer at gøre op med det, og problemet er, at vi i vesten ikke har tålmodighed til det, da politikerne vil fremstå handlingslammet, hvis ikke de bakker deres hårde retorik op med handling. Vi er fanget i en ond cirkel, og hvordan man kommer ud af den er lettere sagt end gjort.


Sent from my iPad using Tapatalk

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 15035
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1692 gange
Blevet takket: 1126 gange
Kontakt:

Re: Politik

Indlæg af Lopezzz »

Done
Senest rettet af Lopezzz man okt 24, 2022 9:23 pm, rettet i alt 1 gang.
MDCCCXCIX

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »



For fucks sake ...

Brugeravatar
Heartbreaker
Indlæg: 9573
Tilmeldt: søn mar 14, 2010 9:54 pm
Geografisk sted: Skivevej 27 lejlighed 3 9500 Hobro by Dk
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 720 gange

Re: Politik

Indlæg af Heartbreaker »

Til dem som godt kunne bruge lidt baggrundsviden, før de sætter krydset.
phpBB [video]
Vi skal ikke have Fnat lus lopper knuper adis eller grises til af andre folk de skal og bare lade jeg være i fred og ro for eller døder de lige på stedet med et af min fætter Klaus S Jensen skydevåben det er ikke for sjov det er skam meget alvorlig mendt

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Politik

Indlæg af Brombi »

Forhelvede.. Jeg håbede virkelig at det ville blive et ja.

Brugeravatar
Heartbreaker
Indlæg: 9573
Tilmeldt: søn mar 14, 2010 9:54 pm
Geografisk sted: Skivevej 27 lejlighed 3 9500 Hobro by Dk
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 720 gange

Re: Politik

Indlæg af Heartbreaker »

Jeg har ikke sat mig meget ind i det her. Hvad er fordele og ulemper ved ja og nej?
Vi skal ikke have Fnat lus lopper knuper adis eller grises til af andre folk de skal og bare lade jeg være i fred og ro for eller døder de lige på stedet med et af min fætter Klaus S Jensen skydevåben det er ikke for sjov det er skam meget alvorlig mendt

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Politik

Indlæg af Brombi »

I sidste ende handler det vel om et bedre eller svagere EU. Der skal nok komme en løsning, men det bliver en dårlig en af slagsen. Og det kommer politiet og mange virksomheder til at mærke.

kklaus
Indlæg: 9727
Tilmeldt: lør nov 13, 2010 9:44 pm
Har takket: 632 gange
Blevet takket: 1283 gange

Re: Politik

Indlæg af kklaus »

Giv mig min sko tilbage, røv!

OliverDK
Indlæg: 3094
Tilmeldt: søn dec 16, 2012 4:28 pm
Geografisk sted: Oslogade 14 1 sth 8200 Århus og Nord . Dk
Har takket: 198 gange
Blevet takket: 389 gange

Re: Politik

Indlæg af OliverDK »

Jeg har til dato ikke stemt til et valg, hvor dem/det jeg har stemt på, har vundet. Glæder mig til at prøve det!

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Brombi skrev:I sidste ende handler det vel om et bedre eller svagere EU. Der skal nok komme en løsning, men det bliver en dårlig en af slagsen. Og det kommer politiet og mange virksomheder til at mærke.
Det går nok. Det er jo hverken i EU eller Danmarks interesse at besværliggøre politiets indsats mod grænseoverskridende kriminalitet. Mit bud er, at Lars Løkke engang i det nye år vil vende triumferende hjem fra Bruxelles med en god særaftale. Det er en oplagt vindersag.

I mine øjne handlede valget meget lidt om Europol og meget mere om egentlig suverænitetsafgivelse. For det første omhandlede retsakterne jo andet end Europol, heriblandt strafniveau, underholdsbidrag, familieret, arveret, osv. For det andet - og klart mest opsigtsvækkende - havde et ja betydet, at et simpelt flertal i Folketinget i fremtiden kunne bestemme, at Danmark skulle tiltræde andre dele af retssamarbejdet.

På den baggrund er jeg fint tilfreds med et nej. Selvom jeg har brugt de seneste to uger på at arbejde for et ja.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 21 gæster