Off topic-tråden

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

emo
Indlæg: 17757
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 365 gange
Blevet takket: 802 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af emo »

Billede
Allez...

Skydefinten
Indlæg: 8941
Tilmeldt: man aug 31, 2009 7:03 pm
Geografisk sted: Frederiksberg
Har takket: 1752 gange
Blevet takket: 1029 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Skydefinten »

FCBarcelonaChr skrev:Fandeme hyggeligt når Peter Edderkop kommer kravlende på skrivebordet.
Har lige bestilt denne efter en kæmpe basse sad på mit badeværelse i går morges.

Billede
Take away his goals, you’re left with his assists. Take away his assists, you’re left with his dribbles. Take away his dribbles, and you’re left with his key passes.. And most of the time, you get all of it together in 90 minutes. Lionel Messi.

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Blaugrana92 »

Den her spøger på min Facebook-feed:

Billede

... og den irriterer mig grænseløst. Et datasæt med eksponentiel vækst på en lineær skala? Ja, goddaw do. Gad vide hvornår vi så når det punkt, hvor verdens befolkning er uendelig?

Brugeravatar
Guardiola
Indlæg: 3205
Tilmeldt: lør jul 30, 2005 10:56 pm
Har takket: 174 gange
Blevet takket: 386 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Guardiola »

Altså. Grafen er vel interessant nok - ved ikke om den er korrekt. Det kan godt være, at det for os er ligegyldigt at sammenligne med tiden lidt før og omkring år 0 f.eks. Men formålet med grafen er vel netop, at illustrere det eksponentielle (det har godt nok været lineært det seneste par hundrede år iflg grafen) på den lineære skala? Det er en voldsom tilvækst af "dyr", som ikke ligefrem lever miljøneutralt og bidrager til et almindeligt økosystem. Og 2.000 år er forsvindende lidt i jordens tidsregning. Jeg kan godt undre mig over, at vores økosystem og miljø i det hele taget stadig kan hænge sammen. Man skulle synes at balancen måtte blive smadret. - Er din pointe Blau, at grafen nu skal til at flade ud? - Det gør den vel sikkert. Kan ikke se, hvorfra du udleder det uendelige?

- I øvrigt er det jo slet ikke en eksponentiel vækst nu. Snarere en ligefrem stigning, endda ser kurven ud til at falde lidt. Ja, der var en eksponentiel stigning lidt tid tilbage, men ikke som kurven går nu

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Storken »

Blaugrana92 skrev:Den her spøger på min Facebook-feed:

Billede

... og den irriterer mig grænseløst. Et datasæt med eksponentiel vækst på en lineær skala? Ja, goddaw do. Gad vide hvornår vi så når det punkt, hvor verdens befolkning er uendelig?
Jeg forstår ikke helt problematikken? Man kan sagtens vise en eksponentiel funktion grafisk på en almindelig skala. Det ville sikkert give et mere hensigtsmæssigt billede med en logaritmisk skala, men det er jo ikke pointen i dette tilfælde. Man ønsker jo netop at vise, at befolkningstallet er eksponentielt stigende.

Folk har generelt svært ved at forstå konsekvenserne af en eksponentiel vækst. Det går virkelig stærkt, når man først kommer i gang. Eksempel:
Forestil dig, at Danmarks nationalarena Parken kunne fyldes op med vand som en balje. Forestil dig så, at du sidder fastspændt på øverste række med en vandhane ved siden af dig. Den drypper hvert minut. Først en dråbe, så to, næste gang fire, så otte osv. Det vil sige, at mængden af vand fordobles for hvert minut. Den stiger eksponentielt. Hvor lang tid vil der gå, før Parken er fyldt, og du drukner?

...... Kom med et bud? .......

Svaret: 44 minutter. Og det afgørende er, at du først opdager, at der er fare på færde, efter 42 minutter. Det er forskellen på lineær og eksponentiel vækst, at du ikke kan regne ud, hvor udviklingen ender, fordi den accelerer så voldsomt.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Flax_Generous »

Jeg tror, grafen er nogenlunde korrekt. Sådan ser eksponentiel vækst jo ud på en lineær skala. Men det er der helt sikkert rigtig mange som ikke ved, og så får de sig et chok.

Det er fair nok at bekymre sig om overbefolkning - det har været yndet disciplin siden Malthus i 1798 - men historien har vist, at vi bliver bedre og bedre til at brødføde de mange nye mennesker, og kloge hoveder siger, at det heller ikke bliver et voldsomt problem i fremtiden, hvis den økonomiske vækst fortsætter. Desuden er der også en del som mener, at fertilitetsraterne vil falde, når ulandene bliver mere udviklede.

Klima- og miljøproblematikken er en anden og formentlig mere alvorlig snak. Jeg har dog høje forventninger til ny teknologi (næsten lige så høje forventninger som f.eks. Kurzweil). Teknologi udvikler sig nemlig også eksponentielt.

Brugeravatar
Guardiola
Indlæg: 3205
Tilmeldt: lør jul 30, 2005 10:56 pm
Har takket: 174 gange
Blevet takket: 386 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Guardiola »

Jeps. Bare lige for at være sikker på, at det ikke er mig som er idiot. Men befolkningstallet/befolkningstilvæksten har kun været eksponentielt stigende i perioden (ca) 1300 til 1700 (rent øjemål på grafen) - ikke sandt? Eller har jeg glemt alt siden 3.g? Fra ca 1700 og frem er det en ligefrem stigning, som ser ud til at aftage lidt nu - right?

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Blaugrana92 »

Flax_Generous skrev:Jeg tror, grafen er nogenlunde korrekt. Sådan ser eksponentiel vækst jo ud på en lineær skala. Men det er der helt sikkert rigtig mange som ikke ved, og så får de sig et chok.
Lige præcis, dét var min pointe. Det er en mangelfuld fremlægning af et datasæt der er mere kompliceret end som så. Folk skriver om hvor chokerede og overraskede de er. Det forstår jeg ikke helt. Men så vidt jeg kan se, så stammer det fra en Dan Brown bog, så formålet med det har nok været at skabe en sensation og chokere læserne.

Sendt fra min A0001 med Tapatalk

Brugeravatar
Guardiola
Indlæg: 3205
Tilmeldt: lør jul 30, 2005 10:56 pm
Har takket: 174 gange
Blevet takket: 386 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Guardiola »

Blaugrana92 skrev:
Flax_Generous skrev:Jeg tror, grafen er nogenlunde korrekt. Sådan ser eksponentiel vækst jo ud på en lineær skala. Men det er der helt sikkert rigtig mange som ikke ved, og så får de sig et chok.
Lige præcis, dét var min pointe. Det er en mangelfuld fremlægning af et datasæt der er mere kompliceret end som så. Folk skriver om hvor chokerede og overraskede de er. Det forstår jeg ikke helt. Men så vidt jeg kan se, så stammer det fra en Dan Brown bog, så formålet med det har nok været at skabe en sensation og chokere læserne.

Sendt fra min A0001 med Tapatalk
Ah. Dan Brown. Du læser den forkert Blau. Det er moneter på Dans kistebund, ligefremt proportionalt med antallet af midaldrende husmødre, der ser Dans spændstige krop for sig, når de lukker øjnene en alenestund.

Skydefinten
Indlæg: 8941
Tilmeldt: man aug 31, 2009 7:03 pm
Geografisk sted: Frederiksberg
Har takket: 1752 gange
Blevet takket: 1029 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Skydefinten »

Elche-Barca på kanal 8! Hvis man trænger til et fix:)
Jeg kan ikke huske hvad den endte :lol:
Take away his goals, you’re left with his assists. Take away his assists, you’re left with his dribbles. Take away his dribbles, and you’re left with his key passes.. And most of the time, you get all of it together in 90 minutes. Lionel Messi.

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Blaugrana92 »

http://www.buzzfeed.com/javiermoreno/ca ... .wi9oKjBzo

Billede

Buzzfeed ..... :roll:
Kun 38 år (eller næsten et helt liv i Sierra Leone) forkert!

emo
Indlæg: 17757
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 365 gange
Blevet takket: 802 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af emo »

Billede
Allez...

Brugeravatar
A$AP
Indlæg: 11632
Tilmeldt: fre sep 28, 2012 6:23 pm
Har takket: 137 gange
Blevet takket: 956 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af A$AP »

Billede

Emma Watson <3 elsker den test

Brugeravatar
zqa
Indlæg: 10723
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 12:52 am
Geografisk sted: København
Har takket: 178 gange
Blevet takket: 597 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af zqa »

Den fik jeg også :D
#jesuisSheep

emo
Indlæg: 17757
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 365 gange
Blevet takket: 802 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af emo »

Billede
Allez...

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 13 gæster