Så vil jeg også prøve at kæmpe mig igennem en årets liste, for første gang vel at mærke. Så det bliver spændende.
Nummer 25: STOR LANGSOM STJERNE - Sort Sol
Beklager den dårlige kvalitet, men det var den eneste jeg kunne finde. Men således var jeg simpelthen MEGET betage af sort sols lydunivers lige da albummet kom ud. Men synes der mangler indhold i sangene udover et par enkelte. Men super stilet.
Nummer 24: This Old Dog - Mac DeMarco
Super chill album. Jeg har nydt det op til flere gange som baggrundsmusik, og det er jo også en kvalitet i sig selv imo.
Nummer 23: Blade Runner 2049 - Hans Zimmer
Som enhver anden er jeg også ved at være træt af Hans Zimmers monotone soundtracks og hans forsatte dominans i Hollywood-branchen. Men er til gengæld fint tilfreds med dette udspil, med god brug af synthmusik og kontrapunktisk musik. Som denne Elvis klassiker.
Nummer 22: Something To Tell You - Haim
Nydeligt pop album. Nød dem til tinderbox. Stærke melodier.
Nummer 21: Ash - Ibeyi
Super sangstemmer og fin minimalistisk lyd, stærkt mixet med gode gæsteoptrædender, som fx Kamasi i det ovenstående link
Nummer 20 - Good Job No Conversation - Vera
Dejlig, dejlig, dejlig ep. Hvis det måske var lidt mere end en ep kunne Vera have ligget højere.. Men Vera kommer med en flot videreudvikling på Scarlet Pleasures univers
Nummer 19 - Take Me Apart - Kelela
sprød R'n'B der kan bruges i mange anledninger!
Nummer 18: Planetarium - Sufijan Stevens & Co.
Lige en tand for lang, til at være helt i toppen, og lidt for eksperimentel for min sag. Men flere flotte sange som ovenstående.
Nummer 17: Funk wav Bounces - Calvin Harris
For blot 4 år siden, da jeg gik i syvende havde jeg aldrig regnet med at skulle betegne Calvin og hans musik som værende sejt. Men det er nu egentlig mit indtryk efter han leverede sommerens album. Med mange gode skæringer som slide og feels.
Nummer 16: Life Will See You Now - Jens Lekman
Har længe haft et godt øje til hans positive musik og således blev jeg i februar ikke skuffet med dette album.
Nummer 15: CRTL - SZA
Kort sagt. Jeg har siden SZA sang med på Rihannas åbningssangen, Consideration, på ANTI, været fuldstændig betaget af SZA. Mums.
Nummer 14: In Spades - Afghan Whigs
På trods af deres noget dystre stil, så formår de stadig at være rimelig melodiske til at være et rigtigt godt album
Nummer 13: American Dream - LCD Soundsystem
. For at være ærlig så har jeg kun lyttet til dette album en enkelt gang. Men mit indtryk fra denne ene gang er stadig så godt at den bliver nummer 13.
Nummer 12: AWAKEN, MY LOVE - Childish Gambino
Fortrinligt musik. Han bliver ved med at forbløffe. En sjov anekdote. Childish Gambino var faktisk noget jeg samlede op som en anbefaling herinde fra.
Nummer 11: Luv Is Rage 2 - Lil Uzi Vert
. Muligvis årets smukkeste sang. Kritikken på denne generation af mumble rappere og soundcloud rappere har længe været at de intet indhold havde. Denne sang modbeviser dette tydeligt.
Nummmer 10: Slowdive - Slowdive
. Jeg kan ikke forklare hvordan, men jeg har en stærk følelse af natursamhørighed med dette album. Virkelig god rock.
Nummer 9: Masseducation - St. Vincent
. Æstetisk og visuelt tilfredsstilende album. Art pop som det er ment!
Nummer 8: Witness - Benjamin Booker
Det tog mig lidt tid at bide mig fast på hans meget rå stemme. Men nu er jeg helt forgabt i hans southern gothic musik, der virkelig har et højt niveau af følelse.
Nummer 7: Rest - Charlotte Gainsbourg
fascinerende avantgarde pop album. Charlottes stil minder meget om hendes fars muse, Jane Birkin. Jeg må indrømme jeg ikke vidste hun lavede musik før dette album, men hun har tilsynladende store evner indenfor dette fag også.
Nummer 6: Process - Sampha
Igen, muligvis et af årets smukkeste sange. God musik med følelser uden på tøjet og uden at det bliver ulideligt at høre på.
Nummer 5: Melodrama - Lorde
Jeg er ikke fuldstændig købt på dette album som alle andre. Men stadig godt album, og nemt at relatere til som ungt menneske. Ligeledes en flot og naturlig udvikling hun viser til dette album.
Nummer 4: Harmony Of Difference - Kamasi Washington
Super jazz musik der mikser med andre afrocentriske genrer. Lidt ala Thundercat blot lidt bedre og mere stilsikkert imo.
Nummer 3: 4:44 - Jay Z
Kill Jay Z.. Det håber jeg aldrig han virkelig gør. I min kop te, den bedste OG rapper. Og med dette album formår at lave et hip-hop album lige efter bogen. 10 sange. En producer. Og masser af soul samples. Oveni det så formår at gøre som den første, af hvad jeg ved, at lave et voksent hip-hop album. Altså en voksen mands synspunkt og problemstillinger. Glædeligt for hip-hoppen.
Nummer 2: Couch Dreams - Noah Carter
årets danske udgivelse. Manden har international karat. Jeg venter spændt på hans næste udspil. De foregående albums har helt klart mere teknisk kvalitet, men jeg tildeler Carter denne plads, mest af alt fordi jeg har skamlyttet dette album grusomt.
Nummer 1: Damn - Kendrick Lamar
Link behøves næsten ikke. Fremragende mesterværk, på højde med tpab, bare på hver deres måde. 14 exceptionelle sange om alt mellem liv og død. Ingen synderlige svage sange. Collectors edition er ovenikøbet også fremragende.