Musik

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Musik

Indlæg af Piquénbauer »

JonasV skrev:
Piquénbauer skrev:Hverken robyn eller nummeret burde appellere til KOL. Det burde være så fjernt for dem at de aldrig ville komme i nærheden af det... Hvis de så gjorde som Josh homme med blurred lines og tog tykt pis på det så kunne jeg forstå det men hvorfor lave et cover af et simpelt pop nummer. Det giver imo ingen mening. Lav dog et cover af townes van zandt i stedet. Man laver tit covers fordi sangen er genial - det er robyns på ingen måder (imo).
Er det ikke lidt last decade at se pop som et skældsord? Jeg har i hvert fald svært ved ikke at blive en lille smule nævenyttig, når jeg læser hvor kategorisk du afskriver Robyn, og hvordan hendes musik ikke "burde appellere til Kings Of Leon.
Nu synes jeg tilfældigvis både godt om Robyn og Townes van Zandt - (og dele af KOLs materiale, i øvrigt) - og rent musikalsk er førstenævnte som udgangspunkt ikke meget mere simpelt skruet sammen end sidstenævnte. Eksempelvis bygger størstedelen af TvZ's sange på uhyre simple akkordstrukturer, ganske ligesom den mest gængse popmusik.

Personligt synes jeg det er forfriskende, at de vælger et nummer der huserer i en anden musikalsk boldgade end deres egen. Det formoder jeg de gør, fordi de synes Dancing On My Own er et fedt nummer.
Jeg har været med KOL fra starten. Og at se dem lave et cover af robyn gør ondt men de sidste år har generelt bare gjort ondt som KOL fan. Ikke så meget fordi de har udviklet sig men mere pga måden det er sket på. Det der gik op for mig da jeg hørte coveret var at de nu ligger tættere på robyn end hvad de tidligere stod for.

Når vi så snakker om pop generelt så er min holdning at det meste mangler sjæl og at det desværre har udviklet sig i en rigtig skidt retning. Det er sagt på en anden måde noget overproduceret fjol imo. At du så mener at det er last decade er helt fint med mig. Hvor ville jeg ønske at nutidens pop var som tidligere med MJ osv.

Og ja TvZ musik var simpel men hans tekster er ikke hvilket er grunden til at han er genial!

Men musik er en smagssag! Og jeg skal ikke fortælle dig (jer) om hvad i skal mene om det ene eller andet. Jeg har min holdning og jeg ved at den er meget firkantet.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Musik

Indlæg af JonasV »

Fair nok, det er sådan du ser det. Personligt har jeg svært ved at forstå at man næsten kategorisk kan afvise musik fordi det falder inden for en bestemt genre, i hvert fald når det er så bred og mangfoldig en genre.
Jeg er helt enig i, at en masse pop fremstår som sjæleløst. Ganske ligesom en masse rock gør. Det er dog nogle ret personlige/subjektive parametre at arbejde udfra (er nok også bare træt af at støde på så mange inkarnerede rock-lyttere, der påberåber sig retten til at dømme hvilken musik der er besjælet og hvilken musik der ikke er - i øvrigt ikke personligt henvendt til dig) og dermed når vi selvfølgelig den endelige konklusion: smag og behag/agree to disagree ;)

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Musik

Indlæg af Piquénbauer »

Jeg afviser det ikke. Det er også derfor jeg snakker om det meste pop. Det nyere KOL er feks også pop men det kan jeg godt lytte til selvom jeg ikke nyder det som tidligere. Mit problem er ikke direkte poppen men mere den fabriks lignende produktion af en stor del af poppen. Det er fokuseret på hits (hvilket selvf gør det til pop) og det meste er noget der kan leveres uden et band og med et anlæg med en playknap.

Men ja agree to disagree :glad:
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: Musik

Indlæg af JonasV »

Piquénbauer skrev:Jeg afviser det ikke. Det er også derfor jeg snakker om det meste pop. Det nyere KOL er feks også pop men det kan jeg godt lytte til selvom jeg ikke nyder det som tidligere. Mit problem er ikke direkte poppen men mere den fabriks lignende produktion af en stor del af poppen. Det er fokuseret på hits (hvilket selvf gør det til pop) og det meste er noget der kan leveres uden et band og med et anlæg med en playknap.

Men ja agree to disagree :glad:
Ok, jeg samler den lige op igen. Ikke for at starte en konkurrence om at have ret (helt fint, at vi bare har forskellige syn på sagen) - det er blot fordi emnet interesserer mig.

Synes du, at musik er mindre "ægte", hvis den kan skabes uden et band?

Rockbands jagter såmænd da også hits. Jeg vil vædde på, at Josh Homme også spekulerer i strategier, og hvilke sange på et QOTSA-album, der har størst potentiale til at nå de brede masser. Men fordi man er opmærksom på tilgængelighed, behøver det ikke at udelukke musikalsk kvalitet.
Både indenfor rock og pop, er der i min optik masser af kunstnere, der formår at bevare kunsten og håndværket, og samtidig slår ganske bredt igennem. Det er naturligvis aldeles subjektivt, hvad man mener er "god kunst", men det er nu engang den præmis vi diskuterer udfra.
Kunstnere som Frank Ocean, The Weeknd, James Blake, Janelle Monae, JT - men også for den sags skyld The Beatles, Michael Jackson, David Bowie m.fl. er for mig eksempler på at man sagtens kan lave pop og samtidig rykke nogle grænser, være innovativ, eller tegne nye strømninger.

Og hvis vi lige koger det ned til sangen 'Dancing On My Own' af Robyn, som var den oprindelige anledning til snakken, så må jeg bare melde at jeg synes det er glimrende nummer. Generelt synes jeg også bedre om eksempelvis Townes van Zandts tekster end Robyns, hvor hun besidder nogle andre melodiske kvaliteter. Jeg ville have givet højre arm for at have skrevet 'Dancing On My Own', jeg synes det er så solidt et nummer.

Derudover er der nu heller ikke himmelvid dybde-forskel på:
Somebody said you got a new friend
Does she love you better than I can?
There's a big black sky over my town
I know where you're at, I bet she's around
og
Greensboro woman don't you smile on me
I do not feel like being comforted
And anyway I'll be home soon
For once is someone waitin' there
And if you don't mind
I just think on her instead
;-)

Nyhuus
Indlæg: 531
Tilmeldt: ons maj 05, 2010 8:34 pm
Har takket: 49 gange
Blevet takket: 35 gange

Re: Sv: Musik

Indlæg af Nyhuus »

zqa skrev:@nyhuus, Suburbs 2? Der er da intet ved den nye single, der tyder i den retning imo.
Det var heller ikke ment ift. lydsiden, men mere ift. hvor stort det bliver.

Suburbs blev jo rost til skyerne alle steder. Hvis den single ligger standarden for albummet, så tror jeg godt, at det kan nå samme højder :-)

Vin Butler har udtalt, at det bliver et dobbelt album med flere sange af samme varighed, som "Reflektor".

Brugeravatar
zqa
Indlæg: 10723
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 12:52 am
Geografisk sted: København
Har takket: 178 gange
Blevet takket: 597 gange

Re: Musik

Indlæg af zqa »

Well, alle Arcade albums bliver rost til skyerne (med god grund). Så det er der jo ikke noget nyt eller overraskende i ;)
#jesuisSheep

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Musik

Indlæg af Piquénbauer »

JonasV skrev:
Piquénbauer skrev:Jeg afviser det ikke. Det er også derfor jeg snakker om det meste pop. Det nyere KOL er feks også pop men det kan jeg godt lytte til selvom jeg ikke nyder det som tidligere. Mit problem er ikke direkte poppen men mere den fabriks lignende produktion af en stor del af poppen. Det er fokuseret på hits (hvilket selvf gør det til pop) og det meste er noget der kan leveres uden et band og med et anlæg med en playknap.

Men ja agree to disagree :glad:
Ok, jeg samler den lige op igen. Ikke for at starte en konkurrence om at have ret (helt fint, at vi bare har forskellige syn på sagen) - det er blot fordi emnet interesserer mig.

Synes du, at musik er mindre "ægte", hvis den kan skabes uden et band?

Rockbands jagter såmænd da også hits. Jeg vil vædde på, at Josh Homme også spekulerer i strategier, og hvilke sange på et QOTSA-album, der har størst potentiale til at nå de brede masser. Men fordi man er opmærksom på tilgængelighed, behøver det ikke at udelukke musikalsk kvalitet.
Både indenfor rock og pop, er der i min optik masser af kunstnere, der formår at bevare kunsten og håndværket, og samtidig slår ganske bredt igennem. Det er naturligvis aldeles subjektivt, hvad man mener er "god kunst", men det er nu engang den præmis vi diskuterer udfra.
Kunstnere som Frank Ocean, The Weeknd, James Blake, Janelle Monae, JT - men også for den sags skyld The Beatles, Michael Jackson, David Bowie m.fl. er for mig eksempler på at man sagtens kan lave pop og samtidig rykke nogle grænser, være innovativ, eller tegne nye strømninger.

Og hvis vi lige koger det ned til sangen 'Dancing On My Own' af Robyn, som var den oprindelige anledning til snakken, så må jeg bare melde at jeg synes det er glimrende nummer. Generelt synes jeg også bedre om eksempelvis Townes van Zandts tekster end Robyns, hvor hun besidder nogle andre melodiske kvaliteter. Jeg ville have givet højre arm for at have skrevet 'Dancing On My Own', jeg synes det er så solidt et nummer.

Derudover er der nu heller ikke himmelvid dybde-forskel på:
Somebody said you got a new friend
Does she love you better than I can?
There's a big black sky over my town
I know where you're at, I bet she's around
og
Greensboro woman don't you smile on me
I do not feel like being comforted
And anyway I'll be home soon
For once is someone waitin' there
And if you don't mind
I just think on her instead
;-)
For at sige det kort så ja. Jeg mener at meget af det ægte ved musikken bliver fjernet af det elektroniske element. Jeg er tilhænger af jack whites tilgang til musikken og han snakker om at jo mere elektronik man bruger i produktionen jo mere perfekt bliver musikken. Musik skal ikke være perfekt. Det skal være en måde at vise en følelse/stemning på og jo mere du arbejder med denne følelse jo længere kommer du væk fra den. Her snakker jeg mere om at meget af det nyere musik bliver overproduceret.

At jeg så ikke bryder mig om udpræget elektronisk musik er en anden snak. Jeg kan godt leve med det hvis det bliver brugt som et element men hvis det er hoveddelen så hopper jeg fra med det samme.

Når det kommer til det du skriver om Josh homme så er jeg uenig. Jeg tror egentlig at han er pisse ligeglad med om han får et hit. Han skriver sange som skal have et fedt hook men det er på ingen måder ensbetydende med at dette skal være et hit. Dette går igen ved meget af det jeg hører og det er også her jeg har et problem med KOL. Jack white skrev ikke seven nations army med øje for at det skulle blive et kæmpe hit. Men jeg tror at KOL skrev use somebody for at det skulle blive et hit.

Jack white om musik:

¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Brugeravatar
zqa
Indlæg: 10723
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 12:52 am
Geografisk sted: København
Har takket: 178 gange
Blevet takket: 597 gange

Re: Musik

Indlæg af zqa »

Det nye "The Naked and the Famous" album, "In Rolling Waves", er virkelig, virkelig godt faktisk. Klart mere helstøbt end deres debut - som dog havde et ekseptionelt smash-hit i form af Young Blood.
#jesuisSheep

kklaus
Indlæg: 9747
Tilmeldt: lør nov 13, 2010 9:44 pm
Har takket: 636 gange
Blevet takket: 1285 gange

Re: Musik

Indlæg af kklaus »

Giv mig min sko tilbage, røv!

kklaus
Indlæg: 9747
Tilmeldt: lør nov 13, 2010 9:44 pm
Har takket: 636 gange
Blevet takket: 1285 gange

Re: Musik

Indlæg af kklaus »

Jeg kom af en eller anden grund lige i tanke om det her nummer. Jeg kan ikke huske hvor mange år siden det er, at jeg sidst har hørt det, men.. øh.. nu hørte jeg det lige igen.

phpBB [video]
Giv mig min sko tilbage, røv!

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: Musik

Indlæg af JonasV »

Piquénbauer skrev: For at sige det kort så ja. Jeg mener at meget af det ægte ved musikken bliver fjernet af det elektroniske element. Jeg er tilhænger af jack whites tilgang til musikken og han snakker om at jo mere elektronik man bruger i produktionen jo mere perfekt bliver musikken. Musik skal ikke være perfekt. Det skal være en måde at vise en følelse/stemning på og jo mere du arbejder med denne følelse jo længere kommer du væk fra den. Her snakker jeg mere om at meget af det nyere musik bliver overproduceret.

At jeg så ikke bryder mig om udpræget elektronisk musik er en anden snak. Jeg kan godt leve med det hvis det bliver brugt som et element men hvis det er hoveddelen så hopper jeg fra med det samme.

Når det kommer til det du skriver om Josh homme så er jeg uenig. Jeg tror egentlig at han er pisse ligeglad med om han får et hit. Han skriver sange som skal have et fedt hook men det er på ingen måder ensbetydende med at dette skal være et hit. Dette går igen ved meget af det jeg hører og det er også her jeg har et problem med KOL. Jack white skrev ikke seven nations army med øje for at det skulle blive et kæmpe hit. Men jeg tror at KOL skrev use somebody for at det skulle blive et hit.

Jack white om musik:

Lad mig lige først og fremmest slå fast, at jeg er ganske glad for relativt store dele af både QOTSAs og White Stripes' diskografier. I ny og næ er det lige hvad jeg har brug for; en tør el-guitar og fire i gulvet (og ja, Homme bevæger sig også ud i mere komplicerede ting og Songs for the Deaf er en prægtig plade), men men men, hvor ville jeg dog blive træt, hvis der ikke også fandtes musik med en langt mindre "amish" tilgang. Det er fint med mig, hvis Jack White render rundt ude i sin skovhytte og mener, at der aldrig er kommet noget godt ud af elektronik, men personligt ville jeg synes at verden var et skrækkeligt fattigt sted, hvis der ikke blev rykket nogle andre soniske grænser end dem, rock-garden trisser rundt og piller ved.

Når Jack White siger:
Technology is a big destroyer of emotion and truth. Auto-tuning doesn’t do anything for creativity. Yeah, it makes it easier and you can get home sooner; but it doesn’t make you a more creative person. That’s the disease we have to fight in any creative field: ease of use.
- må jeg bare trække smilebåndet.

For det første: flot, at han lige tager patent på hvad der er ægte følelse (så hvis eksempelvis Frank Ocean mener, han har lavet et dybfølt track, så må han tro om igen, for Onkel Jack har luret ham ;-) )
Det synes jeg både er et forstokket og lettere arrogant syn på sagen. Hvad hvis nu jeg f.eks finder Kanye Wests Say You Will mere rørende end noget White Stripes-nummer, jeg har hørt...
Ok, overreagerer jeg, men jeg har det så anstrengt med den tendens ærkerockister som J. White har til at gøre sig til dommere over hvad der er ægte og hvad der ikke er.
For en god ordens skyld: det er ligeså træls, når folk proklamerer at hiphop er den eneste rigtige slags musik, eller klassisk, eller pop, eller/eller/eller. Jeg synes bare langt oftere jeg støder på folk, der har travlt med at dømme alle genrer udfra de klassiske rock-præmisser.

Derudover er jeg lodret uenig i, at teknologien ikke kan være et ekstremt kreativt redskab. Udfra ovenstående citat, kan jeg ikke helt vurdere om han mener at autotune, eller teknologi i al almindelighed, ikke kan gøre en til en mere kreativ person. Om han så mener det ene eller det andet, er jeg lodret uenig.

For mig har det åbnet op for helt nye verdener, at begynde at rode med elektronik. Det skidt kan sagtens overraske en og stikke helt af i en retning, man ikke selv havde set komme. Med mindre man har en nær-autistisk evne til præcist at regne ud hvordan alle programmer/loops/effekter/synths opfører sig, kan der såmænd sagtens opstå ting ud af den blå luft - ligesom hvis man omstemmer sin guitar, for at komme væk fra de gængse akkorder. Det har absolut intet at gøre med tarvelige smutveje.
Af mere etablerede musikanter, tror jeg eksempelvis også Thom Yorke, James Blake m.fl. priser sig lykkelige over, at have en bredere og bredere palet af kreative kilder at vælge fra.

Brugeravatar
zqa
Indlæg: 10723
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 12:52 am
Geografisk sted: København
Har takket: 178 gange
Blevet takket: 597 gange

Re: Musik

Indlæg af zqa »

:cool:
Vores helt egen forum celeb.
#jesuisSheep

Brugeravatar
Heartbreaker
Indlæg: 9573
Tilmeldt: søn mar 14, 2010 9:54 pm
Geografisk sted: Skivevej 27 lejlighed 3 9500 Hobro by Dk
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 720 gange

Re: Musik

Indlæg af Heartbreaker »

Du kunne godt lige have flashet en Barca trøje, Jonas.
Vi skal ikke have Fnat lus lopper knuper adis eller grises til af andre folk de skal og bare lade jeg være i fred og ro for eller døder de lige på stedet med et af min fætter Klaus S Jensen skydevåben det er ikke for sjov det er skam meget alvorlig mendt

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: Musik

Indlæg af JonasV »

Note to self: hvor du end befinder dig, hav Barça-trøje på √

Brugeravatar
Heartbreaker
Indlæg: 9573
Tilmeldt: søn mar 14, 2010 9:54 pm
Geografisk sted: Skivevej 27 lejlighed 3 9500 Hobro by Dk
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 720 gange

Re: Musik

Indlæg af Heartbreaker »

Præcis, ligesom U$O! :cool:
Vi skal ikke have Fnat lus lopper knuper adis eller grises til af andre folk de skal og bare lade jeg være i fred og ro for eller døder de lige på stedet med et af min fætter Klaus S Jensen skydevåben det er ikke for sjov det er skam meget alvorlig mendt

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 44 gæster