Off topic-tråden

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Blaugrana92 »

Jeg havde tænkt mig at svare i Politik-tråden, men den er åbenbart blevet slettet?
Storken skrev:Antal omkomne af terrorangreb i Vesteuropa i perioden 1970-2015:
Billede

The only thing we have to fear is fear itself
Ja, 70'erne og 80'erne var forholdsvist voldelige i Europa - alt er jo relativt - fordi der var så mange ekstreme og militante grupper med base i europæiske lande, hvor de fleste var politisk motiverede (ikke fordi det gør nogen forskel, overhovedet). IRA og ETA er selvfølgelig de mest kendt eksempler, men Italien havde virkelig også mange problemer med væbnede ekstremister (og mafiaen).

Men man skal altså ikke underkende eller undervurdere størrelsen af angrebet i Paris. Umiddelbart kan jeg kun komme i tanker om Lockerbie-angrebet og angrebet i Madrid i 2004, som værende mere voldelige og dødelige terroranslag i Vesteuropa i nyere tid .

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Storken »

Blaugrana92 skrev:Jeg havde tænkt mig at svare i Politik-tråden, men den er åbenbart blevet slettet?
Storken skrev:Antal omkomne af terrorangreb i Vesteuropa i perioden 1970-2015:
Billede

The only thing we have to fear is fear itself
Ja, 70'erne og 80'erne var forholdsvist voldelige i Europa - alt er jo relativt - fordi der var så mange ekstreme og militante grupper med base i europæiske lande, hvor de fleste var politisk motiverede (ikke fordi det gør nogen forskel, overhovedet). IRA og ETA er selvfølgelig de mest kendt eksempler, men Italien havde virkelig også mange problemer med væbnede ekstremister (og mafiaen).

Men man skal altså ikke underkende eller undervurdere størrelsen af angrebet i Paris. Umiddelbart kan jeg kun komme i tanker om Lockerbie-angrebet og angrebet i Madrid i 2004, som værende mere voldelige og dødelige terroranslag i Vesteuropa i nyere tid .
Det er stadig ret bemærkelsesværdigt, at der kun er omkommet omkring 600 mennesker siden 11. september på grund af terror. Vi snakker altså 15 år og en gruppe på fire hundrede millioner mennesker. Det svarer til, at én ud af 10.000.000 dør af terror i et givent år. Det er en halv dansker om året.

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Luis Enrique »

Storken skrev: Det er stadig ret bemærkelsesværdigt, at der kun er omkommet omkring 600 mennesker siden 11. september på grund af terror. Vi snakker altså 15 år og en gruppe på fire hundrede millioner mennesker. Det svarer til, at én ud af 10.000.000 dør af terror i et givent år. Det er en halv dansker om året.
Ikke desto mindre er tangerer (overskrider) det vulgært statistikrytteri. Rote Armee Fraktion myrdede 34 mennesker mellem 1971 og 1993, og med lidt behændig tolkning kun de 20 af dem, mens de var virkelig farlige (1971-77). Til "sammenligning" døde der 15. - 20.000 mennesker i trafikken i Vesttyskland hvert år i 1970'erne.

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Storken »

Luis Enrique skrev:
Storken skrev: Det er stadig ret bemærkelsesværdigt, at der kun er omkommet omkring 600 mennesker siden 11. september på grund af terror. Vi snakker altså 15 år og en gruppe på fire hundrede millioner mennesker. Det svarer til, at én ud af 10.000.000 dør af terror i et givent år. Det er en halv dansker om året.
Ikke desto mindre er tangerer (overskrider) det vulgært statistikrytteri. Rote Armee Fraktion myrdede 34 mennesker mellem 1971 og 1993, og med lidt behændig tolkning kun de 20 af dem, mens de var virkelig farlige (1971-77). Til "sammenligning" døde der 15. - 20.000 mennesker i trafikken i Vesttyskland hvert år i 1970'erne.
Hvad betyder den sætning? Jeg er et stort :?:

Skydefinten
Indlæg: 8941
Tilmeldt: man aug 31, 2009 7:03 pm
Geografisk sted: Frederiksberg
Har takket: 1752 gange
Blevet takket: 1029 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Skydefinten »

Der er kommet nye dejlige plakater fra Zoran Lucic's "Sucker For Football" - designs.

http://suckerforsoccer.com/3-football-posters

Bla nogle nye Xavi, Iniesta og Neyney.

Har smidt 3 i indkøbskurven.

Fandt forresten en butik i Barcelona, hvor de var indrammet (og til salg). Sidegade til Rambla'en.
Take away his goals, you’re left with his assists. Take away his assists, you’re left with his dribbles. Take away his dribbles, and you’re left with his key passes.. And most of the time, you get all of it together in 90 minutes. Lionel Messi.

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Luis Enrique »

Storken skrev: Hvad betyder den sætning? Jeg er et stort :?:
Det handler om at forstå tal indenad. Enhver kan sige sig selv, at det påvirkede Sverige som nation langt mere, at Olof Palme blev myrdet om aftenen den 28. februar 1986 end at der blev dræbt 800-850 mennesker i trafikken det år.

Brugeravatar
Heartbreaker
Indlæg: 9573
Tilmeldt: søn mar 14, 2010 9:54 pm
Geografisk sted: Skivevej 27 lejlighed 3 9500 Hobro by Dk
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 720 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Heartbreaker »

Billede
Vi skal ikke have Fnat lus lopper knuper adis eller grises til af andre folk de skal og bare lade jeg være i fred og ro for eller døder de lige på stedet med et af min fætter Klaus S Jensen skydevåben det er ikke for sjov det er skam meget alvorlig mendt

PuyolErGud
Indlæg: 10805
Tilmeldt: lør okt 27, 2012 10:26 pm
Geografisk sted: Ishøj
Har takket: 602 gange
Blevet takket: 584 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af PuyolErGud »

Tog lige en lille gåtur i dag i det gode vejr. Altså her i Barcelona. Slentrede omkring og nåede omkring Iniestas nyåbnede butik her i Barcelona! Den var hyggelig. Købte ikke noget, men det så godt nok lækkert ud. Iniesta selv var der dog ikke. Så kun lidt skuffet...

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Flax_Generous »

Der er overraskende mange af mine venner, der brokker sig over, at folk får Tricolore-profilbilleder og laver opslag med hashtags som #prayforparis. Jeg har ikke selv behov for at gøre sådan noget, men jeg synes virkelig, at det er dårlig stil at kritisere dem, der har brug for det. Som det her sure opkast.

Stephen Colbert siger det bedst:
Now, some might say these gestures don’t actually do anything, but I disagree. People are trying to find any way they can to show support, however small, to the people of France. For instance, Twitter was deluged with statements of support, from the hashtag #PrayForParis to messages like ‘In support of what is happening in Paris, my wife and I are watching Ratatouille.’ And ‘Watching Ratatouille to honor all the citizens of Paris.’ Is that wrong? No. Is Ratatouille a French film? No. Is it a valid expression? Absolutely.

Because watching a cartoon Parisian rat make soup is certainly as valid as anything I will say tonight, I promise you that. So, to everybody, if it makes you feel a connection to the people of Paris, go drink a bottle of Bordeaux. Eat a croissant at Au Bon Pain. Slap on a beret and smoke a cigarette like this. Go eat some french fries, which I am now calling freedom fries in honor of the French people. Because anything that is an attempt at human connection in the world right now is positive.
phpBB [video]

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Brombi »

Flax_Generous skrev:Der er overraskende mange af mine venner, der brokker sig over, at folk får Tricolore-profilbilleder og laver opslag med hashtags som #prayforparis. Jeg har ikke selv behov for at gøre sådan noget, men jeg synes virkelig, at det er dårlig stil at kritisere dem, der har brug for det. Som det her sure opkast.

Jeg kan godt forstå hvorfor nogle folk ændrer deres profilbilleder, men samtidig kan jeg sagtens sætte mig ind i den kritik de bliver mødt med, og synes ikke at det er "dårlig stil". Hun skriver selv nogle ret patetiske ting som f.eks:
Du, som har brugt hashtagget, har du sat dig ned med foldede hænder og lukkede øjne og sendt et par bønner op til en imaginær gud? Næppe.
Men jeg kan godt følge nogle af hendes pointer hen ad vejen.


Hun skriver f.eks:
Det er jo ikke engang, fordi folk bare tilkendegiver, at de sidder derhjemme og beder for ofrene; de siger, at vi alle sammen skal gøre det. Pray er imperativ og fortæller mig derfor, at jeg skal bede for Paris. Det vil jeg på ingen måde. Det er en tom og komplet værdiløs gestus, som folk udelukkende benytter sig af for at vise deres familie, venner og bekendte, at deres evne til at leve sig ind i andres smerte er fuldstændig uovertruffen.
Ved ikke om den gestus er værdiløs, det var da meget rart i forbindelse med angrebet på krudttønden og synagogen, at folk rundt omkring i verdenen tilkendegav deres sympati. Mit kritik ligger derimod i den forbeholdende sympati, som næsten kun gælder for vestlige lande. Var angrebet sket uden for Europa havde vi måske slet ikke hørt om det. Hell, dagen før Paris angrebet blev over 40 mennesker dræbt af en selvmordsbomber i Beirut, men det var der ingen (bogstaveligt talt) der nævnte, sympatiserede med, tog afstand fra eller skiftede profilbillede i forbindelse med.


Derudover kritiserer hun også retorikken i debatten og medierne, hvilket jeg også kan sætte mig ind i. Hun skriver eksempelvis:
Da Søren Espersen (DF) blev konkret, lød det, at vi nu bliver nødt til at bombe alt og alle for at få styr på Islamisk Stat. Ingen civile mænd, kvinder og børn kan føle sig sikre igen.
Men da Boko Haram massakrerede 2000 uskyldige mennesker, kvinder og børn, var der fuldstændig stille på facebook. Argumentet imod lød "jamen det sker hele tiden dernede", "de er langt væk fra os geografisk", "vi har ikke samme kultur" osv. Hvad med angrebet i Ankara for en måned siden, hvor 100 uskyldige demonstranter for "frihed, lighed og broderskab" blev dræbt?

Jeg vil slet ikke udelukke at rigtig mange ændrede deres profilbillede, fordi de oprigtigt blev rørt af hvad der foregik i Paris. Men samtidig er jeg sikker på, at mange også ændrede deres profilbillede, hashtaggede osv., pga trenden.

Så slutteligt: jeg kan godt følge nogle af hendes pointer. Jeg synes derimod ikke, at det er en dårlig ting at tilkendegive sin sympati for ofrene i Paris, da jeg ikke mener at den er værdiløs. Personligt vælger jeg aktivt ikke at ændre mit profilbillede, netop fordi jeg føler, at den udelukkende symboliserer en sympati for ofrene i Frankrig, og ikke i resten af verdenen.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Flax_Generous »

Tragedier, der udspiller sig tæt på os, berører os bare mere. De fleste af os græder jo mere for vores syge bedstemor end for hele det afrikanske kontinent. Det er et vilkår ved vores tilværelse. Ja, det er ikke fair overfor dem, der er langt væk, men for de flestes vedkommende er alternativet til selektiv empati og sympati, som vi ser ved Paris- og Beirut-angrebene, ikke lige meget empati og sympati ved begge tragedier, men derimod apati.

Det betyder ikke, at vores moralske forpligtelser bliver formindsket med fysisk og social afstand - selvom jeg ikke er med på Unger/Singer-vognen - men man bliver også bare nødt til at være realistisk.

emo
Indlæg: 17811
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 367 gange
Blevet takket: 806 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af emo »

... var det ikke en FB funktion som gjorde at man kunne ændre billedet, og kunne man vælge andre lande end Frankrig? Har ikke selv haft behov for at ændre, eller er nogen stor bruger af FB så jeg ved ikke om der var en begrænsning fra FBs side på denne funktion.
Allez...

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Flax_Generous »

Jeg ved faktisk ikke helt hvordan det fungerede. Skiftede som sagt ikke. Men jeg tror, at det var en Facebook-funktion, og det var sikkert kun Tricolore, man kunne vælge.

Det der Facebook Safety Check er i øvrigt ret smart. Forhåbentlig har de tænkt sig bruge det hver gang, der sker større terrorangreb.

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Brombi »

Man kunne kun vælge Frankrig, og det samme gælder i øvrigt safety check. Der var i øvrigt et terrorangreb i forgårs i Nigeria, 32 dræbt. Ingen ting bliver sagt. Ingen flag. Ingen symptati. Ingen facebook flag (muligheder for at skifte flag/profilbillede). Ingen facebook safety checks.

Når det er sagt tror jeg ærligt talt ikke, at det er fordi folk går mere op i franske liv end afrikanske eller asiatiske, tror snarere det er mediernes selektive dækning der er udgangspunktet i problemet.

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Off topic-tråden

Indlæg af Luis Enrique »

Brombi skrev: Når det er sagt tror jeg ærligt talt ikke, at det er fordi folk går mere op i franske liv end afrikanske eller asiatiske, tror snarere det er mediernes selektive dækning der er udgangspunktet i problemet.
Jeg tror det er ret simpelt. Den kulturelle udveksling mellem Frankrig og Danmark er århundredgammel, en hel del mennesker kender Frankrig og franskmænd personligt eller har stiftet bekendtskab med begge gennem rejser og besøg.

De færreste har det på samme måde med Libanon og Nigeria, hvor det i øvrigt ikke just er en nyhed, at folk har en uvane med at slås og sprænge hinanden i stumper og stykker. Det er en nyhed, at fredelige, åbne og stabile samfund rystes af terrorangreb. Det har såmænd - den strøm fornemmer jeg - ikke noget med geografisk beliggenhed eller religion at gøre. Det er heller ingen nyhed, at man har været nødt til at adskille to grene af kristendom i Belfast, Londonderry og flere andre byer i Ulster. Ellers farer de også løs på hinanden.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 60 gæster