Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Jakob
Indlæg: 452
Tilmeldt: lør aug 11, 2012 12:34 pm
Geografisk sted: Aalborg
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Jakob »

Nogen herinde som læser/har læst Erhvervsøkonomi(HA)?
Marco van Basten: “Messi can play anywhere.. Even in water.

emo
Indlæg: 17811
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 367 gange
Blevet takket: 806 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af emo »

Ja, læste HA.dat... Det var fint! Har jeg svaret dit spørgsmål?
Allez...

Jakob
Indlæg: 452
Tilmeldt: lør aug 11, 2012 12:34 pm
Geografisk sted: Aalborg
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Jakob »

emo skrev:Ja, læste HA.dat... Det var fint! Har jeg svaret dit spørgsmål?
Ja det har du, men må jeg stille et mere? ;-)
Jeg var på hhx generelt ret skarp i fag som afsætning, virksomhedsøkonomi, international økonomi, markedskommunikation, men er ingen haj til matematik, hvor jeg bestod skriftlig eksamen med 02 på b-niveau. Hvor meget fylder matematik på studiet? Jeg vil ikke sige jeg er helt lost i matematik, men der skal helt sikkert arbejdes med det!
Marco van Basten: “Messi can play anywhere.. Even in water.

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Storken »

Jakob skrev:

Jeg var på hhx generelt ret skarp i fag som afsætning, virksomhedsøkonomi, international økonomi, markedskommunikation, men er ingen haj til matematik, hvor jeg bestod skriftlig eksamen med 02 på b-niveau. Hvor meget fylder matematik på studiet? Jeg vil ikke sige jeg er helt lost i matematik, men der skal helt sikkert arbejdes med det!
Det kommer an på hvor du læser det. Jeg læser selv HA på SDU i Odense, hvor der er en del matematik. Der er dog mindre matematik på HA på CBS, der er kendt som et snakkestudie.

Vi har fagene Virksomheds Økonomi, Kvantitative Analyseredskaber og Finansiering, der er matematiske og obligatoriske. Derudover er der flere valgfag, hvor matematik indgår. Jeg ville ikke foreslå folk at læse HA på SDU, hvis de hader matematik. Det fylder en del i studiet.

emo
Indlæg: 17811
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 367 gange
Blevet takket: 806 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af emo »

Jeg læste det på SDU, og på første semester havde vi et rent matematik fag, hvor alt det vi skulle kende til blev gennemgået. På andet semester havde vi så matematik fag på et lidt højere niveau. Så med vilje, så kan du sagtens klare den matematik, gælder bare om ikke at miste modet og smide det væk fordi man finde definitionen af en funktion for latterlig.

Den matematiske udfordring kom først for alvor på kandidaten, men med dem ballast fra de første semestre så er den også til at sluge.

Det er ikke det som skal skræmme dig væk, eller gøre dig i tvivl, det er til at lære. Nu ved jeg så ikke om de har ændret de obligatoriske fag siden. Er man lost i timerne så er der øvelsestimer, og de er guld værd.
Allez...

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Storken »

Det første semester på SDU skiller fårene fra bukkene.

I Virksomheds Økonomi er dumpeprocenten 35-40% og gennemsnitskarakteren lå på 2,1 for samtlige studerende sidste gang. Der var 630 studerende oppe og der blev ikke givet et eneste 12-tal. 10% af eleverne fik 7 eller bedre. Eksamensformen er svær, da det er 20 opgaver på 2 timer, hvor der skal laves en del udregninger. Dette er den klart sværeste eksamen at bestå på første semestre. Jeg er selv lykkelig for mit 7-tal i sin tid.

I Kvantitative Analyseredskaber er dumpeprocenten ligeledes 35-40%, men gennemsnitskarakteren lå dog på 3,9 for de 727 studerende som var oppe sidste gang. Dette fag er rent matematik, men det hjælper utrolig meget, hvis man benytter sig af programmet Maple til eksamen. Det program er guds gave til alle, der ikke elsker slavearbejdet i matematik. Faget er nemmere end man tror, hvis man bare benytter Maple fra dag 1 på studiet.

Derudover har man faget Organisation med Videnskabsteori, der lyder meget tilforladeligt, men eksamensformen er det rene ondskab. Det er 3 timer uden hjælpemidler, hvor pensum er to dejligt tykke moppedrenge. Man får 6 spørgsmål, hvor man skal skrive 1/2 side om hvert ud fra hukommelsen. Det er modbydeligt svært. Af de 367 studerende der var oppe sidst lå gennemsnitskarakteren på 3,2, men til gengæld dumpede kun omkring 25%, da flere fik 02 af ren medlidenhed grundet den svære eksamensform.

Senerehen på studiet får man faget finansiering, der har det mest modbydelige ry på SDU. Dumpeprocenten skulle være vanvittig, når man tager højde for, at de fleste studerende er droppet ud på det tidspunkt.

emo
Indlæg: 17811
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 367 gange
Blevet takket: 806 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af emo »

Finansiering fandt jeg lige til, en god bog, og det er det. Det er rigtig at virksomheds økonomi er en killer. Men altså man tæver et par tidligere eksamenssæt og så er man godt forberedt.

Kan dog se at det er ændret lidt siden jeg gik der. Kvantitative analyseredskaber havde vi ikke dengang, vi havde rent statistisk som ikke var nemt men hellere ikke dræberen.

Men altså matematik kan læres og er ikke sværere end alt andet, man skal bare tænke simpelt logisk og ikke overtænker, så går det galt.

Jeg følte mig godt rustet til fagene med det matematik jeg fik på 1 semester, altså hvis faget stadig findes.
Allez...

Jakob
Indlæg: 452
Tilmeldt: lør aug 11, 2012 12:34 pm
Geografisk sted: Aalborg
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Jakob »

Puha det lyder voldsomt, Storken..
Jeg har også læst andre steder, at matematik fylder meget på SDU. Jeg regner med at læse det i Aalborg, hvis det er det mit valg falder på. :smile:
Hvad laver I nu?
Marco van Basten: “Messi can play anywhere.. Even in water.

emo
Indlæg: 17811
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 367 gange
Blevet takket: 806 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af emo »

Uh, har en bekendt som læser i Aalborg, han klarer sig vildt godt, og har Ikke nogen speciel matematisk baggrund. Hvis du er fra Odense eller omegn, så læs da lokalt, SDU er sq et fedt sted, støt det.

Jeg er pt. IT Konsulent, så ikke meget fra min cand.merc.dat jeg bruger input arbejde.
Allez...

emo
Indlæg: 17811
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 367 gange
Blevet takket: 806 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af emo »

Hola !

Har folk nogle ideer til hvad man kan gøre med gamle studie-bøger. De er nok out-datede, og jeg regner ikke med at sælge dem, vil helst give væk, da jeg også har svært ved at smide dem ud, kæft der er langt mange penge i dem, og nok det eneste som er lagt i dem. ;)

Generelt, erhversøkonomiske bøger...
Allez...

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 15194
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1716 gange
Blevet takket: 1141 gange
Kontakt:

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Lopezzz »

Bare send dem over til mig. Jeg skider mindst en gang om dagen :glad:
MDCCCXCIX

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Brombi »

emo skrev:Hola !

Har folk nogle ideer til hvad man kan gøre med gamle studie-bøger. De er nok out-datede, og jeg regner ikke med at sælge dem, vil helst give væk, da jeg også har svært ved at smide dem ud, kæft der er langt mange penge i dem, og nok det eneste som er lagt i dem. ;)

Generelt, erhversøkonomiske bøger...
Jeg beholder alle mine studiebøger, og sælger ikke selvom de stadig er relevante. Det meget rart nogle gange at læse gamle ting :) Det er godt at have finpudset sin viden, og derudover står de også som trofæer for hvad man har været igennem ;)

emo
Indlæg: 17811
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 367 gange
Blevet takket: 806 gange

Re: Sv: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af emo »

Lopezzz skrev:Bare send dem over til mig. Jeg skider mindst en gang om dagen :glad:
Naaah, vil skåne dig, de vil rive dit anus op, så kun "džem od mušmula", ville kunne lindre det.

Brombz, jaaah, har da også gemt alle de relevante, men de fylder.
Allez...

Jakob
Indlæg: 452
Tilmeldt: lør aug 11, 2012 12:34 pm
Geografisk sted: Aalborg
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af Jakob »

emo skrev:Uh, har en bekendt som læser i Aalborg, han klarer sig vildt godt, og har Ikke nogen speciel matematisk baggrund. Hvis du er fra Odense eller omegn, så læs da lokalt, SDU er sq et fedt sted, støt det.

Jeg er pt. IT Konsulent, så ikke meget fra min cand.merc.dat jeg bruger input arbejde.
Jeg bor i Randers pt. så Aalborg eller Aarhus vil klart være det mest oplagte. :smile:
Marco van Basten: “Messi can play anywhere.. Even in water.

Brugeravatar
FCBarcelonaChr
Indlæg: 21033
Tilmeldt: man okt 11, 2010 8:32 pm
Geografisk sted: Odense
Har takket: 321 gange
Blevet takket: 1170 gange

Re: Hurtig hjælp/spørgsmåltråden

Indlæg af FCBarcelonaChr »

Får denne besked når jeg vil skrive indlæg i transferrygter-tråden?

Billede

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 35 gæster