28/11 FC Barcelona - FC Porto

Kamp-tråde

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 28/11 FC Barcelona - FC Porto

Indlæg af EasyBuddhist »

Du får mig aldrig til at sige Barca er bedre med Dembélé! Om så jeg mente det var sandt ville jeg aldrig indrømme det! :lol:

Jeg er helt enig i angrebet hænger mere end forsvaret. Det er imø en blanding af forkerte profiler og desværre også nedsat organisation fra trænerteamet.

Min eneste tanke var at en fejl i forsvaret ikke kan sammenlignes 1 til 1 med en fejl i angrebet. Og dér ser jeg Kounde som en større synder end AC og Araujo. Kounde er sindsyg teknisk og meget god fysisk for en forsvarspiller, men der sniger sig bare ofte nogle blundere ind, som koster et mål. Hvis du satte AC's hoved på Kounde krop ville du have verdens bedste forsvarsspiller.
Kounde og resten af forsvaret lider under den manglende kvalitet i angrebet. Boldtab sender konstant modstanderne i omstillinger og det kan de håndtere langt de fleste gange, men det er klart, jo flere gange, de får den i hovedet igen, jo flere fejl vil der opstå. Presspillet med Felix og Lewa er ligeledes en ynk at se på. Ikke alene er de langsomme og har for få km i benene, de er også direkte uintelligente.

Forskellen på forsvaret denne sæson og sidste, er man spillede med Gavi i frontkæden for det meste. Felix kunne ikke sætte et effektivt pres ind, om det gjaldt hans liv og det koster bagud, da man nu har to ghosts i front

Vitor Roque kommer til at valse ind i startopstillingen alene af den grund. Han er et helt andet bæst i presspil og arbejdsradius. En ung Suarez i den henseende.

Jeg forstår godt, mange er lunkne over for Dembélé og jeg forstår godt, man har svært ved at se hans værdi. Vi ved alle, hvilket potentiale, hans besidder og hvor lidt, han viste det i sin tid i klubben. Men jeg er ikke blind og det tror jeg heller ikke andre er. Raphinha har ikke kvaliteterne, mens Felix, måske, har dem i nogen grad, men man får det bare endnu sjældnere at se, da hans mentalitet er blandt de svageste i topfodbold og begge lider under stor mangel på fodboldintelligens, selv i forhold til Dembélé.

Alle tre har brug for massiv coaching i form af micro management, men Dembélé havde evnerne til at udføre dem, det har Felix og Raphinha ikke.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

sorens
Indlæg: 383
Tilmeldt: ons dec 29, 2021 6:46 pm
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 65 gange

Re: 28/11 FC Barcelona - FC Porto

Indlæg af sorens »

EasyBuddhist skrev:
fre dec 01, 2023 7:49 pm
Filten skrev:
fre dec 01, 2023 12:55 pm
EasyBuddhist skrev:
fre dec 01, 2023 1:08 am
DrGink skrev:
tors nov 30, 2023 11:40 pm
EasyBuddhist skrev:
tors nov 30, 2023 7:40 pm
Peña 7 (8/9 for boldstopper, som trods alt har størst vægt- 4 for hans boldspil)
Cancelo 10
Martinez 6
Kounde 4
Araujo 6
De Jong 7
Gundo 6 (samlet - ret stor forskel på 1. og 2.)
Pedri 5
Raphinha 7
Lewa 2
Felix 7

Generelt var det ret rodet i backkæden defensivt. Der var mange fejlpositioneringer fra alle fire. Og desværre også mange situationer med fejlkoordinering (fx mellem Araujo og Kounde).
Hvis vi taler fejlpositioneringer, hvor mange var der så i angrebet? Med de karakterer, du giver forsvaret, så burde du give angrebet 2, 1 og 2. De var elendige, igen.

Men det er meget gængs, man straffer forsvaret promte, for selv små fejl, mens angriberne åbenbart kan slippe afsted med næsten hvad som helst, bare de "prøver". Det er de absolut dyreste spillere i truppen og det er en skændsel det, som de leverer.

Aldrig i livet skal Raphinha og Felix have et syvtal for de alibi præstationer
Men er det ikke bare sådan fodbold er? Angriberne mister ofte bolden, mens at det er en katastrofe når forsvarerne gør det? Og angriberne skal jo tage flere risici end forsvarerne elelr scorer man jo aldrig.
Omvendt er det i angrebet, hvor de ofte bliver bedt om at beholde bolden, fremfor at sætte den på spil. I den henseende er de nuværende angribere bare langt under den standard, der kræves. Ingen af dem gør et særligt godt stykke arbejde og det gør det endnu sværere for forsvarspillerne at se godt ud, når de hele tiden bliver sat under pres af deres egne angribere. Det gælder i øvrigt også midtbanen, som lider under den manglende kvalitet i front.

Så ja, angrebet er ringe og det kan der ikke være to meninger om. Ingen kan se mig i øjnene og sige, dette angreb ikke ville være 100% bedre med Dembélé i startopstillingen og det siger ligesom det hele.
Angrebet lider ligeledes pga vores uinspirerede og fantasiløse midtbanen der ikke skaber nok for vores angreb.

Du nævner selv det kræver at angriberne kan holde i bolden, hvordan kan dembele så gøre angrebet bedre, når han mister bolden 9/10 driblinger ??
Dembélé kan du give bolden og så er du i angreb, det er meget simpelt og det er grunden til Xavi brugte ham hver eneste gang, han kunne. Han er ligger nr ét i shot creation actions og har gjort det i flere år, på trods af skader. Og, han mister ikke bolden oftere end andre kreative outlets. Messi førte f.eks. statistikken for mistede bolde i langt de fleste af sine år i klubben, så det er en fuldstændig unyttig statistik at vurdere kreative spillere på.

De nuværende offensive spillere kreerer altså langt, langt mindre og de mister stadig bolden lige så ofte, som Dembélé gjorde.

Mht midtbanen, så handler det mere om Xavi´s taktik, end det handler om kvaliteten. Hvis man vil kontrollere kampene, så skal man stoppe med at være så direkte i sit spil, som man er. Dvs. man skal lade være med at springe midtbanen over i sin chanceskabnings proces. Lige nu, så mangler man dog en DM, der kan cirkulere bolden bedre end, Romeu formår at gøre det.
Dembele havde helt klart det højeste max siden Messi. Men hans bund var/er for lav og han ligger for ofte (og for meget tid i en kamp) tættere på bunden end toppen. Så ja Dembele kunne potentiel være den centrale kampafgørende spiller, men reelt var han af de væsentligste årsager til indianer-fodbold i mange af de kampe han var med i: FORDI han tabte bolden så meget som han gjorde. Han tog vanvittig mange dårlige beslutninger. Og engang imellem var der en genialitet. Men der var for langt mellem snapsene. Med en mere stabil succesrate og en bedre læsning for hvornår en simpel pasning eller en hurtig 1-2 ville bedre , så ville billedet have været meget bedre.

Ikke enig i at Felix, Raphinha og Torres taber bolden lige så meget som Dembele. Deres måleffektivitet er dog næsten lige så ringe. Men særligt Torres og Felix formår netop at holde på bolden og indgå i pasningsspil - de er ikke de skarpeste driblere og har ikke lynhurtige antrit, men derimod er deres pasningsniveau af høj kvalitet. Og fx med dem begge på banen har der oftere været succesfuldt spil ind over midten, så der er også bliver truet der og man derfor får presset modstanderens defensive organisation. Raphinha's vigtigste nøgle er hans fart og løb i dybden.

Jeg er ikke begejstret for de tre - sammenlignet med hvad vi har haft tidligere. Men jeg er tilfreds med dem og deres præstationer - og ja, kan godt ønske mere. Lewa er klart det ringeste kort - eller i hvert fald den største negative overraskelse. Jeg synes heller ikke at vi skal købe Felix - og da slet ikke med den pris som det formodes At. Madrid forventes at ville have for ham. Men jeg synes det er super at have ham pt. som en del af holdet. For en relativ lav pris.

Midtbanen lider ikke kun under en meget svag 9'er. Den lider også under at Pedri fortsat ikke har ramt sit tidligere niveau og formentlig bør skånes en del noget tid endnu. Den kommer til at lide af manglen på Gavi for netop at kompensere for Pedri i boldpresset - og for Lewa.

Ift. positionering - så ja 1. så koster større fejl i forsvaret jo mere. Porto var relativt flydende med deres tre forreste og med dybdeløb fra midtbanespillerne og Barca havde svært ved at håndtere deres aggressive løb (det kostede også for Porto i længden). Kan selvsagt ikke vide præcist hvad der gik galt mellem Araujo og Kounde, men de dækkede ikke godt af for hinanden. Og det var slet ikke afstemt mellem dem når en Porto-spiller søgte ind i mellemrummet mellem dem. Om det Xavi's instruktioner eller dårlig kommunikation/læsning, der er årsag, ved vi ikke. Xavi har tidligere vist lidt sjove ideer om hvordan forsvaret skulle positionere sig og med - for - langsom tilpasning når det ikke fungerede (som fx da Kounde tydeligvis ikke kunne håndtere Samu).

Jeg står ved mine karaktere for Raphinha og Felix - også ift. forsvarets karakterer. Deres præstationer var jo heller ikke katastrofale. Der var bare for megen usikkerhed. Kounde er desværre inde i et betydeligt formdyk, men lad os håbe han har ramt bunden. Felix var i øvrigt også en central nøgle - både med og uden bold - ift. at skabe den Cancelo vi så i kampen. Som så var kampens spiller.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 45 gæster