23/2 Manchester United - FC Barcelona

Alle kamptråde fra sæsonen 2022/2023

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 23/2 Manchester United - FC Barcelona

Indlæg af EasyBuddhist »

Med andre ord mener jeg fortsat, at Xavi har gode undskyldninger i manglende rutine på midtbane og kontinuerlige svage indsatser på venstrekanten, som ikke nødvendigvis kan løses systemisk.
Både og vil jeg sige. Manglende rutine til dels, men i kampen i går, spiller man jo med ene af rutinerede spillere i startopstillingen, hvis man ser bort fra Balde, som gjorde super godt. Det er altså Ter Stegen, Koundé, Araujo, AC, Busi, Frenkie, Kessie, Roberto, Lewa og Raphinha, der starter inde, så der burde ikke være nogen som helst undskyldninger på den konto i går. Man er muligvis ikke så godt sammenspillet, som man kunne være, men det er Utd jo heller ikke. De har jo også mange nye spillere med og en ny manager, så den undskyldning klinger også noget hult, når man ser på den enkelte kamp.

Mht til svage indsatser, så er det jo noget, der også, til dels, falder tilbage på Xavi. Det er hans ansvar at få spillerne til at top præstere og da specielt, når det kommer til knock out kampe som disse. Igen, i forhold til systemet, så er det også Xavi´s ansvar at finde en balance, hvor der er plads til den enkelte spiller og dermed også til en LW, der har et offensivt output. Én ting er, hvad man gør i de store kampe, hvor man kan profitere af et større boldovertag. Et andet er, hvad man gør, når man skal score mål og mose modstanderne. Ikke kun det, for selv om kampen mod Utd med berettigelse kan betegnes som en storkamp, så synes jeg faktisk ikke, en firemands midtbane var det rigtige valg. Jeg synes man skulle have fokuseret mere på at udnytte chancerne når de opstod og det handler om at have nok spillere i feltet, der kan afslutte. Hvis man ser på opstillingen i går, så har man én afslutter på banen, halvanden med lidt god vilje. Jeg synes det er lidt af en falliterklæring, når man tænker på, man skal jagte et resultat på udebane. I endnu større grad, i tilfældet i hjemmekampen, hvor man skal have et resultat med til udekampen, vælger man også at starte med 4 på midten. Jeg synes klart, der er nogle kampe, hvor den opstilling kan gøre sin indflydelse gældende, men det er nogle ganske få i løbet af sæsonen. Man skal også huske at true modstanderne og det synes jeg ikke, man gør, når stiller sådan op mod Cadiz f.eks. Det synes jeg simpelthen, er en misforståelse og i tilgift, så udvander det konceptet og gør det nemt for modstanderne at læse taktikken.

Jeg synes, firemandsmidtbanen var en stor fejl i begge kampe mod Utd. Og, før man begynder at skylde skylden på Ferran, Fati eller manglende LW, så husk igen på, det faktisk er Xavi´s ansvar at have spillerne klar til de enkelte opgaver og igen, hvordan i himlens navn, skal Ferran eller Fati komme ind og gøre en forskel, når de ikke får spilletid? Jeg synes, meget falder tilbage på Xavi, når vi snakker de offensive problemer.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 23/2 Manchester United - FC Barcelona

Indlæg af EasyBuddhist »

Barca80 skrev:
fre feb 24, 2023 6:35 pm
Alle dem som konstant taler om hvilken spiller som ikke præsterer og hvem der bør smutte til sommer! Hovedansvaret ligger altid hos Xavi som træner. Det må vi altså ikke glemme. Han lavede nogle store fejl i første kamp, fx ved at spare AC. Tror godt Barca kunne have vundet på hjemmebane, hvis taktikken og holdopstillingen var korrekt.

Det er en kæmpe skuffelse at ryge tidligt ud af både CL og Europa League, og den hviler altså først og fremmest på Xavi :?

Et døgn efter United kampen har jeg stadig den her følelse :oops: :

Billede
Jeg er faktisk meget enig med dig i dette tilfælde. Jeg synes også, Xavi tabte over begge kampe på taktikbrættet. Det er skuffende, han ikke er kommet længere, for det burde han på nuværende tidspunkt
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 23/2 Manchester United - FC Barcelona

Indlæg af EasyBuddhist »

Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Madameskrald
Indlæg: 1233
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 203 gange

Re: 23/2 Manchester United - FC Barcelona

Indlæg af Madameskrald »

EasyBuddhist skrev:
fre feb 24, 2023 6:38 pm
Med andre ord mener jeg fortsat, at Xavi har gode undskyldninger i manglende rutine på midtbane og kontinuerlige svage indsatser på venstrekanten, som ikke nødvendigvis kan løses systemisk.
Både og vil jeg sige. Manglende rutine til dels, men i kampen i går, spiller man jo med ene af rutinerede spillere i startopstillingen, hvis man ser bort fra Balde, som gjorde super godt. Det er altså Ter Stegen, Koundé, Araujo, AC, Busi, Frenkie, Kessie, Roberto, Lewa og Raphinha, der starter inde, så der burde ikke være nogen som helst undskyldninger på den konto i går. Man er muligvis ikke så godt sammenspillet, som man kunne være, men det er Utd jo heller ikke. De har jo også mange nye spillere med og en ny manager, så den undskyldning klinger også noget hult, når man ser på den enkelte kamp.

Mht til svage indsatser, så er det jo noget, der også, til dels, falder tilbage på Xavi. Det er hans ansvar at få spillerne til at top præstere og da specielt, når det kommer til knock out kampe som disse. Igen, i forhold til systemet, så er det også Xavi´s ansvar at finde en balance, hvor der er plads til den enkelte spiller og dermed også til en LW, der har et offensivt output. Én ting er, hvad man gør i de store kampe, hvor man kan profitere af et større boldovertag. Et andet er, hvad man gør, når man skal score mål og mose modstanderne. Ikke kun det, for selv om kampen mod Utd med berettigelse kan betegnes som en storkamp, så synes jeg faktisk ikke, en firemands midtbane var det rigtige valg. Jeg synes man skulle have fokuseret mere på at udnytte chancerne når de opstod og det handler om at have nok spillere i feltet, der kan afslutte. Hvis man ser på opstillingen i går, så har man én afslutter på banen, halvanden med lidt god vilje. Jeg synes det er lidt af en falliterklæring, når man tænker på, man skal jagte et resultat på udebane. I endnu større grad, i tilfældet i hjemmekampen, hvor man skal have et resultat med til udekampen, vælger man også at starte med 4 på midten. Jeg synes klart, der er nogle kampe, hvor den opstilling kan gøre sin indflydelse gældende, men det er nogle ganske få i løbet af sæsonen. Man skal også huske at true modstanderne og det synes jeg ikke, man gør, når stiller sådan op mod Cadiz f.eks. Det synes jeg simpelthen, er en misforståelse og i tilgift, så udvander det konceptet og gør det nemt for modstanderne at læse taktikken.

Jeg synes, firemandsmidtbanen var en stor fejl i begge kampe mod Utd. Og, før man begynder at skylde skylden på Ferran, Fati eller manglende LW, så husk igen på, det faktisk er Xavi´s ansvar at have spillerne klar til de enkelte opgaver og igen, hvordan i himlens navn, skal Ferran eller Fati komme ind og gøre en forskel, når de ikke får spilletid? Jeg synes, meget falder tilbage på Xavi, når vi snakker de offensive problemer.
Med rutine mener jeg lige så meget den coolness/kynisme, der opstår med mekanismer, der fungerer. Der er meget få, af de “rutinerede”, som du nævner, der udviser den - og i så fald ser vi det primært momentant i den enkelte spillers aktion, fordi den ikke er tilstede som en indgroet del af `holdet`.
Ja, det er naturligvis Xavis overordnede ansvar, at få holdet til at præstere, men fakta er også, at han har fået tildelt en virkeligt svær hånd, da mange af hans sikre/bærende kort er unge og urutinerede (som i senior år), en stor del er fortsat nye i klubben og en del er på vej ud eller burde være det.
Med andre ord skal findes mange balancer på en og samme tid - etablere en start-11, opbygge holdets organisation/identitet, indspiller nye spillere, udfase aldrende spillere m.fl.. Her syntes jeg med få undtagelser, at Xavi er nået langt med start-11, men så opstår problemet, når 2,3,4 spillere fra start-11 falder ud af ligningen, fordi fundamentet er skrøbeligt, og det dermed er svært at træde ind på holdet, da det primært fungerer på baggrund af start-11s interne forståelse.

Jeg sagde i sommers, at jeg mente, at midtbanen var for tynd til CL kampe… Det er endog meget tydeligt nu, også selvom Gavi spiller en større rolle, end jeg havde forventet. Alt for meget afhænger igen i år af Busq, Pedri og de Jong (mens AC har taget Piques rolle), og jeg kan frygte den resterende del af sæsonen, fordi de spillere ikke kan blive ved at spille fuld tid, uden markant form nedgang. Så på mange måder er det rigtigt sundt for truppen, at vi har fået (tvungent) gang i Roberto og Kessie (og forhåbentligt Torres).

Mekanismerne er pt. ikke et sted (= meget lidt spillemæssigt overskud), hvor vi kan slå npgle modstandere med meget mindre end fuld kapacitet, og det er opslidende, da det kræver, at start-11 spiller hele tiden, og der ikke rigtigt er plads til formnedgange hos enkelte spillere (aktuelt Kounde, Lewan). Og det betyder også, at for eksempel Ansu ikke kan hvile i sin spilletid og finde sin form stille og roligt, fordi vi hver gang han kommer på banen har brug for, at han er kmapafgørende.

Madameskrald
Indlæg: 1233
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 203 gange

Re: 23/2 Manchester United - FC Barcelona

Indlæg af Madameskrald »

EasyBuddhist skrev:
fre feb 24, 2023 6:43 pm
Barca80 skrev:
fre feb 24, 2023 6:35 pm
Alle dem som konstant taler om hvilken spiller som ikke præsterer og hvem der bør smutte til sommer! Hovedansvaret ligger altid hos Xavi som træner. Det må vi altså ikke glemme. Han lavede nogle store fejl i første kamp, fx ved at spare AC. Tror godt Barca kunne have vundet på hjemmebane, hvis taktikken og holdopstillingen var korrekt.

Det er en kæmpe skuffelse at ryge tidligt ud af både CL og Europa League, og den hviler altså først og fremmest på Xavi :?

Et døgn efter United kampen har jeg stadig den her følelse :oops: :

Billede
Jeg er faktisk meget enig med dig i dette tilfælde. Jeg synes også, Xavi tabte over begge kampe på taktikbrættet. Det er skuffende, han ikke er kommet længere, for det burde han på nuværende tidspunkt
Jeg kan godt følge tankengangen, men jeg er blot ikke enig i, at Xavi aktuelt har tilstrækkeligt med mulighed til at gøre tingene markant anderledes. Det kan man så syntes er Xavi egen skyld, men jeg anser det mere som en konsekvens er omstændighederne. Dvs. han er i meget stort omfang fortsat ved at finde ud af, hvad han kan og skal gøre med dette hold - og meget er det, som han har prøvet har ikke fungeret - specielt kanterne fungerer ikke, inkl. Dembele (jeg har ikke meget tro på, at Dembele spiller den kant, som Xavi inderst inde gerne vil have det; jf. det er accepteret, fordi det er det, der virkede bedst, inden han blev skadet).

Hvad ville I have gjort anderledes (udover AC/Kounde/Araujo i første kamp)?

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 23/2 Manchester United - FC Barcelona

Indlæg af EasyBuddhist »

Hvad ville I have gjort anderledes (udover AC/Kounde/Araujo i første kamp)?
Jamen, og det her kan egentlig også bruges som svar til det indlæg ovenover dit, det handler egentlig ikke så meget om, eller i hvert fald ikke kun, hvad jeg ville have gjort anderledes i de to kampe, men i lige så høj grad om hvad, man kunne have gjort anderledes i løbet af sæsonen. Og, her tænker jeg i første omgang selvfølgelig mest på det, man ikke har fået offensiven til at fungere tilstrækkeligt. Der mangler variation og der mangler kynisme. Det gælder både det taktiske og på det, at få de enkelte spillere spillet i form. Der er jo en grund til folk som Ferran, Fati og nu også Lewa har nedgang i selvtilliden og gradvist er faldet i kadence henover sæsonen. Så udover, jeg konkret ville have gjort noget anderledes i de to kampe, bl.a med backkæden, selvfølgelig, så også at spille med wingers, så ville jeg også have spillet anderledes i nogle af de mindre kampe.

Jeg tror desværre, det er fordi, Xavi er fuldt ud fokuseret på La liga og derfor har nedprioriteret EL. Han har simpelthen undladt at gøre den rotation, der kunne have givet sejren mod Man U, af frygt for at smide point i ligaen og det synes jeg, ikke alene er ærgerligt for de spillere, der nu kunne have gjort en forskel, men lige så meget i forhold til det potentiale, der kan ligge i at gå dybt i en turnering som EL. Det er her, man kan matche sig mod de forskellige europæiske spillestile og hvor man dermed kan udvikle på sin egen spillestil, eller perfektionere den, om man vil, så den er klar næste sæsons CL gruppespil. Nu skal man til at starte op endnu engang med en masse ubekendte og en masse tvivl i forhold til egen formåenhed. Jeg er træt af det og det er ikke så meget på grund af et nederlag til Man U, men mere pga af den udvikling, man går glip af. Dertil, så synes jeg simpelthen ikke, man det bør være nødvendigt med en firemands midtbane i langt de fleste La liga kampe for at få resultater og hvis Xavi føler det, så er det bare ikke godt nok.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Madameskrald
Indlæg: 1233
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 203 gange

Re: 23/2 Manchester United - FC Barcelona

Indlæg af Madameskrald »

Hvad ville I have gjort anderledes (udover AC/Kounde/Araujo i første kamp)?
Og, her tænker jeg i første omgang selvfølgelig mest på det, man ikke har fået offensiven til at fungere tilstrækkeligt. Der mangler variation og der mangler kynisme. Det gælder både det taktiske og på det, at få de enkelte spillere spillet i form. Der er jo en grund til folk som Ferran, Fati og nu også Lewa har nedgang i selvtilliden og gradvist er faldet i kadence henover sæsonen. Så udover, jeg konkret ville have gjort noget anderledes i de to kampe, bl.a med backkæden, selvfølgelig, så også at spille med wingers, så ville jeg også have spillet anderledes i nogle af de mindre kampe.

Dertil, så synes jeg simpelthen ikke, man det bør være nødvendigt med en firemands midtbane i langt de fleste La liga kampe for at få resultater og hvis Xavi føler det, så er det bare ikke godt nok.
Jeg er ikke uenig ifht. offensiven. Det ville være markant nemmere, hvis vi havde en bedre balance ml. defensiv og offensiv - det ville eksempelvis ligge mindre pres på defensiven.
Men jeg syntes ikke, at man kan klandre Xavi for ikke at have prøvet, men ingen udover Dembele og Lewan har jo for alvor virket i front. Eksempelvis syntes jeg, at han har fået frigjort og brugt Pedri på en interessant måde.

Så kan man selvfølgelig instigere, at Xavi burde have været mere vedholdende ifht. den rene 4-3-3 - og i så fald tildels med rette. Men det blev testet en del i starten sf sæsonen - eks. fin Raphinha/Dembele kombinationen overvældende kritik i starten af sæsonen.

Den mere konsistente fravigelse kommer vel ned til en fin kombination af manglende rutine hos Xavi, præstationspres og manglende mandskab (to centrale faktorer fra mit perspektiv er, at vi reelt har en venstrekant, der er ung og er kommet tilbage fra en potentielt karriere endende skade - og ligner en der burde spille for Atlethtic, samt en meget vigtig Busq, der spiller på sidste vers - ergo er det oplagt at stabilisere centralt, specielt med en heftig Balde i truppen).

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 23/2 Manchester United - FC Barcelona

Indlæg af EasyBuddhist »

Madameskrald skrev:
lør feb 25, 2023 9:12 am
Hvad ville I have gjort anderledes (udover AC/Kounde/Araujo i første kamp)?
Og, her tænker jeg i første omgang selvfølgelig mest på det, man ikke har fået offensiven til at fungere tilstrækkeligt. Der mangler variation og der mangler kynisme. Det gælder både det taktiske og på det, at få de enkelte spillere spillet i form. Der er jo en grund til folk som Ferran, Fati og nu også Lewa har nedgang i selvtilliden og gradvist er faldet i kadence henover sæsonen. Så udover, jeg konkret ville have gjort noget anderledes i de to kampe, bl.a med backkæden, selvfølgelig, så også at spille med wingers, så ville jeg også have spillet anderledes i nogle af de mindre kampe.

Dertil, så synes jeg simpelthen ikke, man det bør være nødvendigt med en firemands midtbane i langt de fleste La liga kampe for at få resultater og hvis Xavi føler det, så er det bare ikke godt nok.
Jeg er ikke uenig ifht. offensiven. Det ville være markant nemmere, hvis vi havde en bedre balance ml. defensiv og offensiv - det ville eksempelvis ligge mindre pres på defensiven.
Men jeg syntes ikke, at man kan klandre Xavi for ikke at have prøvet, men ingen udover Dembele og Lewan har jo for alvor virket i front. Eksempelvis syntes jeg, at han har fået frigjort og brugt Pedri på en interessant måde.

Så kan man selvfølgelig instigere, at Xavi burde have været mere vedholdende ifht. den rene 4-3-3 - og i så fald tildels med rette. Men det blev testet en del i starten sf sæsonen - eks. fin Raphinha/Dembele kombinationen overvældende kritik i starten af sæsonen.

Den mere konsistente fravigelse kommer vel ned til en fin kombination af manglende rutine hos Xavi, præstationspres og manglende mandskab (to centrale faktorer fra mit perspektiv er, at vi reelt har en venstrekant, der er ung og er kommet tilbage fra en potentielt karriere endende skade - og ligner en der burde spille for Atlethtic, samt en meget vigtig Busq, der spiller på sidste vers - ergo er det oplagt at stabilisere centralt, specielt med en heftig Balde i truppen).
Overvejende enig ;-) Tak for snakken :thumbup:
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 0 gæster