21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Alle kamptråde fra sæsonen 2022/2023

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Og det er noget lignende FdJ bidrog med i denne kamp. Netop fordi han får “spildt” flere meter uden bold, så skaber det plads til de andre. FdJ positionering medvirkede netop til at skabe plads til særligt Pedri, men også Gavi og mindskede presset på Araujo, AC og Garcia. Der var ikke særligt mange boldtab i den bagerste kæde denne gang. Og også færre bolde der blev kørt rundt mellem de tre og Ter Stegen. Til dels fordi der var spillere ledige. Ikke altid FdJ, men andre på midten fordi han var med til at trække en opdækning. Så selvsamme Busi løber klogere alt i alt og er stærkere pasningsspiller, så kan hans mindre løbepensum for en negativ effekt for medspillerne.
Men vi havde jo ikke noget spil på midten? Den var stadig yderst presset og vi skulle frem til 60. minut før vi begyndte at sætte os på kampen.

Jeg er enig i at bolden ikke var i forsvaret på samme måde som mod rayo men det var fordi den blev sparket frem, alle angreb, vi mistede den og så startede vi forfra. Det var totalt indianerbold.
FdJ laver vel reelt 2-3 større fejl. En hvor han fører bolden frem og laver et for langt træk (der er egentlig to, men på det andet får han hjørne), en fejlplacering defensivt som dog ikke var den afgørende fejl (Pedri står i øvrigt og hænger på en af Real’s riposter, hvor Taka skyder lige forbi mål) og så selvfølgelig målet. I øvrigt lavede Busi den samme fejl, som den FdJ lave med Real, næsten hver anden/tredje kamp i sidste sæson. Og når de gør det kritisere vi dem for at spille med for stor risiko. Når vi ikke ser dem snyde to-tre spillere med en hurtig vending kritisere vi dem for at spille for kedeligt :)
Og så en masse små fejl. Men bedste eksempel på fdjs defensive tilgang ses efter 17-18 minutter hvor en spiller tager et for langt træk midt på banen og fdj ikke går i tacklingen hvilket ender med en chance til real soc i feltet. Her skal fdj dog roses for at nå tilbage og clearer den. Offensivt kom han ikke med noget hvilket han burde have gjort. Det er hele pointen med dobbelt pivot. Så kan du nævne dynamikken med postioner men jeg synes ikke det gav noget positivt til holdet. Tværtimod.
Dynamikken kom også til udtryk, at man til tider så de tre (Gavi, Pedri og FdJ) rotere i positionerne på midtbanen. Både med dobbelt-pivots og dobbelt-interior. Igen noget der gjorde det sværere for Real at dække op for. De bliver nødt til løbende at tilpasse deres system. Med Busi på banen ville rollerne have været mere fastlåste og systemet derfor også lettere at læse. Det var sååå tydeligt mod Rayo. Barca blev læst hele tiden.
Men vi kunne ikke bruge det til noget? Vi spillede ikke godt på midten. Vi sad ikke på kampen. Real soc kom frem til langt flere chancer end rayo.
Bevares der er plads til forbedring. Men jeg var meget mere positiv efter Real-kampen end efter Rayo. Til dels pga. af målene. Men i endnu højere grad fordi holdet (og trænerteamet) kunne skifte system, omstille sig - selvfølgelig indenfor et offensivt mindset. Torres og FdJ og deres spillestil (med og uden bold) var efter min mening medvirkende til det. Ja jeg kunne godt tænke mig at FdJ bliver bedre - særligt til at se de lange stikninger tidligere så han får flere af de afgørende afleveringer, nogle gange skille sig med bolden noget hurtigere. Men nogle gange er det også hans ryk frem i banen med bolden, der skaber pladsen også i de efterfølgende sekvenser da det område så også skal dækkes op. Og nogle gange er det også ok at man som pivot drejer frem og tilbage et par gange for at finde opbygningsmulighederne :) Det gør maestro også.
Jeg synes ærlig talt at begge kampe var dårlige. Mod Rayo var vi for stilstående og mod Real soc for kaotiske. Det er tydeligt at holdet ikke helt er på plads. Personligt er jeg dog langt mere til den ro bussi bringer. Både defensivt og offensivt. Jeg vil have kontrol på midten. Ja fdjs ryk gennem banen kan være nyttigt men imo er der for mange andre dele af hans spil der trækker ned (defensiv indsats, for mange berøringer) i forhold til det jeg vil se.
Håber jeg fik forklaret det dynamiske bedre - både i forhold til holdet i helhed og i forhold til FdJ. Altså en dynamik, der ikke altid ses med bolden i fødderne, men som bidrager til at få et hold i bevægelse og skabe plads til sig selv og medspillere.
Det gjorde du men hvad du kalder dynamik kalder jeg kaos ;-)
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1746
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 209 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af Barca80 »

Imanol (Sociedad coach): "After the equalizer, we could have continued, but we ran out of gas, and at those moments Barça can give you 4."
Sjældent har jeg set et mandskab presse, arbejde og knokle som Real Sociedad gjorde imod Barcelona over en hel halvleg. Det var vanvittig intenst pres som Barca blev udsat for. Meget unormal intens pres.

Sociedad træneren siger det selv, først da de løb tør for energi, så formåede Barca at overtage kampen og score mål. Ingen Barca spiller spillede godt intil da. Derfor er det lidt skævt at bare hænge FdJ ud. Alle Barca spillere, forsvaret, midtbanen og angrebet, inkl. Lewandowski, havde det mega svært.

Først da Sociedad spillerne blev total udmattet i anden halvleg, der kunne Barca bedre spille deres spil. Derfor er det ikke unormalt at Barca spillede, det I kalder "indianer fodbold" i første halvleg. Det er ikke nemt at spille på udebane mod top 6 hold, når man udsættes for så intens pres.

Xavi var ellers tilfreds med flere Barca spillere, især FdJ fik stor ros for sin præstation som Pivot. Og chefens holdning er vigtig. Han var tilfreds med det han så.

Brugeravatar
Isageren
Indlæg: 2625
Tilmeldt: ons sep 23, 2020 10:12 am
Har takket: 250 gange
Blevet takket: 256 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af Isageren »

Barca80 skrev:
ons aug 24, 2022 3:19 pm
Imanol (Sociedad coach): "After the equalizer, we could have continued, but we ran out of gas, and at those moments Barça can give you 4."
Sjældent har jeg set et mandskab presse, arbejde og knokle som Real Sociedad gjorde imod Barcelona over en hel halvleg. Det var vanvittig intenst pres som Barca blev udsat for. Meget unormal intens pres.

Sociedad træneren siger det selv, først da de løb tør for energi, så formåede Barca at overtage kampen og score mål. Ingen Barca spiller spillede godt intil da. Derfor er det lidt skævt at bare hænge FdJ ud. Alle Barca spillere, forsvaret, midtbanen og angrebet, inkl. Lewandowski, havde det mega svært.

Først da Sociedad spillerne blev total udmattet i anden halvleg, der kunne Barca bedre spille deres spil. Derfor er det ikke unormalt at Barca spillede, det I kalder "indianer fodbold" i første halvleg. Det er ikke nemt at spille på udebane mod top 6 hold, når man udsættes for så intens pres.

Xavi var ellers tilfreds med flere Barca spillere, især FdJ fik stor ros for sin præstation som Pivot. Og chefens holdning er vigtig. Han var tilfreds med det han så.
Jeg vil nu mene at Balde, AC, Lewa og Pedri var ret gode i hele kampen. Enig i at de andre så rigtig skidt ud den første time.
Messi: "I expect greatness everywhere I go, because I want to be the best. When I began at Barca, my biggest competition was Isageren, I had to overcome him. I was not convinced by Barca, until I saw Franck Kessie. For me, he is one of the greatest.

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1746
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 209 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af Barca80 »

Isageren skrev:
ons aug 24, 2022 3:25 pm
Jeg vil nu mene at Balde, AC, Lewa og Pedri var ret gode i hele kampen. Enig i at de andre så rigtig skidt ud den første time.
Tja. Balde lavede assists og Lewa scorede. Ellers var det vel ikke meget prangende i første halvleg.

Min pointe er, at stortset alle havde det mega svært intil Sociedad løb tør for juice. Derfor ikke meget unormalt med "indianer fodbold".

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Rayo pressede også. Især på midten. Forskellen var at forsvaret langt hurtigere spillede bolden op på midten og så var det bare frem. Derfor det var indianerbold.

Omkring Xavi og udtalelser. Han stod også og slog ud med armene i kampen pga de jong. Selvfølgelig kaster han ikke spillere under bussen efter kampen. Vi får nok svaret i weekenden når vi ser hvordan der bliver stillet op.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af EasyBuddhist »

Når man stiller op med tre nye spillere + tre der spiller ude af position og en gennemsnitsalder på 23,4 år, så ofrer man kontrol med kampen for at gøre noget nyt. Jeres "indianerbold" har været præcis det, som Xavi ønskede, i hvert fald i et vist omfang og det gav pote. Kampen igennem havde man fornemmelsen af, Barca havde spillere på banen, som overstrålede deres direkte modstandere fysisk og i kvalitet. At systemet så ikke implementeret og at man hakkede lige rigeligt i det til tider, det betyder blot, Xavi er villig til langt om længe at tage nogle chancer og det klædte holdet. Man skal bare fortsætte i samme spor, så bliver det fremragende efter nogle kampe. Den gevinst man får i det dynamiske opvejer for nu rigeligt det man mister i kontrol med bolden og man får i tilgift et hold, der fremstår langt sværere at læse.

Havde man spillet med Alba, Piqué og Busi, så havde man sandsynligvis været bagud ved pausen, da man var buket under for det pres, som Sociedad lagde for dagen. Og, jo, jeg har set Busi lave masser af boldtab, som det Frenkie lavede. Folk må have en meget dårlig hukommelse, hvis man ikke husker perioden, hvor man lavede personlige fejl to-tre gange hver kamp og Busi stod for en god del af dem.
Det er ikke en rolle Gavi kender til og man sætter ham derved ikke op til succes
Jeg er overhovedet ikke enig. Gavi har spillet masser af kampe som Pivot i ongdomsrækkerne og han spillede den sågar også et par gange på b-holdet. Jeg er heller ikke enig i, Kessie skulle have spillet den. Han ser ærligt taget meget lost ud, når han spiller og hans pasningsspil er som forudsagt, ikke på Barca niveau. Ikke dermed sagt, han ikke kan spille en rolle, når han får spillet bedre ind under huden, men lige nu mangler han for meget.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1746
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 209 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af Barca80 »

Jeg synes nu ikke at Rayo Valecano pressede i nærheden af hvad Real Sociedad pressede i første halvleg. Ikke engang tæt på.

Men fair nok. Der er folk som har sat sig sure på FdJ og fred være med det. Jeg hæfter mig nu ved Xavi's ord. Han kunne valgt blot at sige at han er "tilfreds" med FdJ, men siger "very good" til hans præstation. Og det er også mit udgangspunkt.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Når man stiller op med tre nye spillere + tre der spiller ude af position og en gennemsnitsalder på 23,4 år, så ofrer man kontrol med kampen for at gøre noget nyt. Jeres "indianerbold" har været præcis det, som Xavi ønskede, i hvert fald i et vist omfang og det gav pote. Kampen igennem havde man fornemmelsen af, Barca havde spillere på banen, som overstrålede deres direkte modstandere fysisk og i kvalitet. At systemet så ikke implementeret og at man hakkede lige rigeligt i det til tider, det betyder blot, Xavi er villig til langt om længe at tage nogle chancer og det klædte holdet. Man skal bare fortsætte i samme spor, så bliver det fremragende efter nogle kampe. Den gevinst man får i det dynamiske opvejer for nu rigeligt det man mister i kontrol med bolden og man får i tilgift et hold, der fremstår langt sværere at læse.
Ja og det er derfor jeg kritiserer Xavi. Det var en forkert opstilling og tilgang til kampen. For mens du så en hold hvor vi åbenbart overstrålede real soc fysisk og i forhold til kvalitet så så jeg en helt lige kamp hvor vi sagtens kunne have været bagud med et par stykker ved halvlegen hvis det ikke var for MAtS.

Det er fint at Xavi tager chancer men jeg kunne ikke lide tilgangen og jeg vil til hver en tid vægte kontrol højere dynamik. Jeg gider ikke se på tre spillere på midten der løber med bolden hver gang de får den (eller jo pedri må godt). De skal aflevere hurtigt imellem dem og skabe plads. Vi skal ikke løbe modstanderen træt - vi skal spille dem trætte.
Havde man spillet med Alba, Piqué og Busi, så havde man sandsynligvis været bagud ved pausen, da man var buket under for det pres, som Sociedad lagde for dagen. Og, jo, jeg har set Busi lave masser af boldtab, som det Frenkie lavede. Folk må have en meget dårlig hukommelse, hvis man ikke husker perioden, hvor man lavede personlige fejl to-tre gange hver kamp og Busi stod for en god del af dem.
Igen hvis det ikke havde været for MAtS så havde det samme været tilfældet i søndags. Og ja selvfølgelig laver bussi fejl. Det har han altid gjort og sådan er det når man spiller med den risiko han gør. Men jeg skal vel ikke sidde og fortælle dig hvorfor man alligevel har spillet ham.

Jeg er dog også helt enig i at han skal spille mindre. Men at fremlægge kampen mod real soc som et bevis på at fdj kan overtage pivot og/eller at dobbelt pivot er svaret er imo mere end søgt. Midtbanen spillede ikke en god kamp. Pedri var som altid fremragende men resten faldt igennem.
Jeg er overhovedet ikke enig. Gavi har spillet masser af kampe som Pivot i ongdomsrækkerne og han spillede den sågar også et par gange på b-holdet. Jeg er heller ikke enig i, Kessie skulle have spillet den. Han ser ærligt taget meget lost ud, når han spiller og hans pasningsspil er som forudsagt, ikke på Barca niveau. Ikke dermed sagt, han ikke kan spille en rolle, når han får spillet bedre ind under huden, men lige nu mangler han for meget.
Men Gavi så stadig komplet forvirret ud i en dobbelt pivot. Det samme gjorde fdj. Forskellen på Gavi og fdj overfor Kessie er at sidstenævnte kommer med en vis fysisk pondus. Kald det for duel-dynamik eller noget andet fancy og i en kamp som i søndags havde vi brug for det på midten da holdet i dele af kampen blev vi løbet over.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

sorens
Indlæg: 381
Tilmeldt: ons dec 29, 2021 6:46 pm
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 65 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af sorens »

Piquénbauer skrev:
ons aug 24, 2022 3:17 pm
Og det er noget lignende FdJ bidrog med i denne kamp. Netop fordi han får “spildt” flere meter uden bold, så skaber det plads til de andre. FdJ positionering medvirkede netop til at skabe plads til særligt Pedri, men også Gavi og mindskede presset på Araujo, AC og Garcia. Der var ikke særligt mange boldtab i den bagerste kæde denne gang. Og også færre bolde der blev kørt rundt mellem de tre og Ter Stegen. Til dels fordi der var spillere ledige. Ikke altid FdJ, men andre på midten fordi han var med til at trække en opdækning. Så selvsamme Busi løber klogere alt i alt og er stærkere pasningsspiller, så kan hans mindre løbepensum for en negativ effekt for medspillerne.
Men vi havde jo ikke noget spil på midten? Den var stadig yderst presset og vi skulle frem til 60. minut før vi begyndte at sætte os på kampen.
Det var nu ikke indianer-fodbold i 60 minutter. Og det var i øvrigt ikke midtbanen, der smed bolden væk i udpræget grad. Det mistede også bolden (Pedri særligt med lidt satsede afleveringer, Gavi særligt med dårlig førsteberøring og - efter min mening uvant for ham - manglende kølighed og FdJ's har vi været over). Men særligt Torres og Dembele var dårlige til at holde på bolden, få den ført videre til Lewa eller lægge den af til Gavi, Pedri eller FdJ. Torres virkede lidt til at spille på at få frispark når han var i nærkamp end at tage kampen. Dembele driblede konsekvent ind i en modstander, hvad enten der stod én eller tre mand foran ham. Og så ja, så kommer bolden tilbage. Særligt med et så direkte spillende hold som Real Soc.
Jeg er enig i at bolden ikke var i forsvaret på samme måde som mod rayo men det var fordi den blev sparket frem, alle angreb, vi mistede den og så startede vi forfra. Det var totalt indianerbold.
De mistede den for hurtigt. Helt enig. Men som nævnt de primære synder her var Torres/Dembele. Balde og trioen havde selvfølgelig også sin andel, men jeg mener ikke den var udpræget høj. Bolden var mindre i forsvaret fordi der var mere bevægelse fra de 6-7 forreste. Men igen her særligt Torres og FdJ - sammenlignet med opstillingen mod Rayo.
FdJ laver vel reelt 2-3 større fejl. En hvor han fører bolden frem og laver et for langt træk (der er egentlig to, men på det andet får han hjørne), en fejlplacering defensivt som dog ikke var den afgørende fejl (Pedri står i øvrigt og hænger på en af Real’s riposter, hvor Taka skyder lige forbi mål) og så selvfølgelig målet. I øvrigt lavede Busi den samme fejl, som den FdJ lave med Real, næsten hver anden/tredje kamp i sidste sæson. Og når de gør det kritisere vi dem for at spille med for stor risiko. Når vi ikke ser dem snyde to-tre spillere med en hurtig vending kritisere vi dem for at spille for kedeligt :)
Og så en masse små fejl. Men bedste eksempel på fdjs defensive tilgang ses efter 17-18 minutter hvor en spiller tager et for langt træk midt på banen og fdj ikke går i tacklingen hvilket ender med en chance til real soc i feltet. Her skal fdj dog roses for at nå tilbage og clearer den. Offensivt kom han ikke med noget hvilket han burde have gjort. Det er hele pointen med dobbelt pivot. Så kan du nævne dynamikken med postioner men jeg synes ikke det gav noget positivt til holdet. Tværtimod.
Det var netop den defensive sekvens fra FdJ jeg tænkte var en større fejl. Han nøler og mistimer sit indgreb, men kommer rigtig nok fint tilbage. Tænker oplægget var en flydende trekant - som nævnt at enten Gavi eller Pedri kunne falde ned.

Dynamikken kom også til udtryk, at man til tider så de tre (Gavi, Pedri og FdJ) rotere i positionerne på midtbanen. Både med dobbelt-pivots og dobbelt-interior. Igen noget der gjorde det sværere for Real at dække op for. De bliver nødt til løbende at tilpasse deres system. Med Busi på banen ville rollerne have været mere fastlåste og systemet derfor også lettere at læse. Det var sååå tydeligt mod Rayo. Barca blev læst hele tiden.
Men vi kunne ikke bruge det til noget? Vi spillede ikke godt på midten. Vi sad ikke på kampen. Real soc kom frem til langt flere chancer end rayo.
Det primære problem defensivt på midten var højresiden. Der manglede en ordentlig koordinering af den defensive positionering for Araujo rykkede ind i banen og gav for meget plads. Det skete også lidt på venstresiden. Ville en Busquets-oprydder have ændret det store på det. Det tvivler jeg stærkt på.

Men jeg oplever at de med bolden havde godt styr på midten. De forvaltede den fint ved at få presset spillet opad. Fik fronttrioen i spil - i løb mod mål, i fødderne med ryggen mod mål, i dybdeløb mv. Der var bare for lidt der lykkedes. Men der blev skabt betydeligt mere mod Real end mod Rayo. Det var som sagt på den sidste tredjedel det kneb og særligt Torres og Dembele smed for mange bolde væk. Også i situationer hvor de ikke var ualmindeligt presset. Og i forhold til om gøre modspillerne trætte - var det jo netop også det der skete. Efter de ca. 55-60 minutter var Real Soc.-motoren temmelig stegt. Det var Barca-motoren ikke.
Jeg synes ærlig talt at begge kampe var dårlige. Mod Rayo var vi for stilstående og mod Real soc for kaotiske. Det er tydeligt at holdet ikke helt er på plads. Personligt er jeg dog langt mere til den ro bussi bringer. Både defensivt og offensivt. Jeg vil have kontrol på midten. Ja fdjs ryk gennem banen kan være nyttigt men imo er der for mange andre dele af hans spil der trækker ned (defensiv indsats, for mange berøringer) i forhold til det jeg vil se.
Det jeg håber at se er, at det også lidt kommer til at afhænge af hvilket system Xavi vil spille. Mange hold har læst Busi-bold. Og det særligt når der ikke er en lille troldmand (eller tre) til at modtage og videreføre Busi-bolde :)
Jeg håber vi kommer til at se en Xavi, der vil udnytte han har en fantastisk dybde på sin bænk med spiller, der kan bidrage med forskellige kompetencer i forskellige systemer og positioner. Som fx FdJ der nærmest kan spille på alle pladser på rygraden. Og så er jeg sikker på at han også kan vokse på pladsen, hvis han altså spiller den relativt jævnligt. Eller skiftet mellem Balde og Alba, der giver nogle forskellige opsætningsmuligheder - både defensivt og i offensiven. Med Torres, Raphinha og Dembele der kan rotere på fløj-positionerne og førstnævnte der fx kan falde ind som en falsk ni'er. De forskellige CB-typer, der giver mulighed for at skifte mellem 2 eller 3 CB'er. Det eneste jeg stadig savner er en mere solid dækning af HB

Så længe det var kaos for Real Soc :) Og Barca-spillerne selv havde en oplevelse af system.

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 21/8 Real Sociedad - FC Barcelona

Indlæg af EasyBuddhist »



Denne her er til gengæld glimrende. Objektiv og med sans for vision
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 0 gæster