5/12 Cádiz - FC Barcelona

Alle kamptråde fra sæsonen 2020/2021

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Antimadridista
Indlæg: 9225
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 926 gange
Blevet takket: 946 gange

Re: 5/12 Cádiz - FC Barcelona

Indlæg af Antimadridista »

Piq@

Jeg husker at du temmelig længe var tilhænger af valverdes pragmatiske stil med vægt på vores stærke sider offensivt, læs Messi!

Som du også selv nævner, så oftede man højre side for messis skyld, men det gav jo resultat. Tror du vi ville have vundet cl, hvis denne manøvre ikke var implementeret??

Nu går det så ikke længere. Men vi har så også siden været forbi 2 trænere, skiftet et halvt hold, stammen er faldet mærkbart i niveau, messi har ønsket sig væk etc.

Så nej, nu, går den ikke længere, men det hele er altså noget mere komplekst end hvad det bliver gjort til.her!

Men han er snart fortid, så får vi se om alle begynder at arbejde sammen og vi får en homogen enhed.

Madameskrald
Indlæg: 1251
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 203 gange

Re: 5/12 Cádiz - FC Barcelona

Indlæg af Madameskrald »

Genpres er jo mere end det første tryk på boldholderen - i hvert fald i Peps originale version. Her var det i lige så høj grad positioneringen af spillerne omkring bolden, som gjorde de oplagte spilmuligheder tæt på umulige, hvorved man pga. det initielle pres ofte kunne generobre hurtigt. Den struktur/organisering har vi ikke set på samme niveau siden - den betød netop, at man ikke behøvede spillere med en ekstraordinær stor motor og fysisk nærkampsstyrke, som specielt Liverpools og i lidt mindre BM koncepter beror på.

Jeg har tidligere nævnt, at Messi burde installeres som spidsangriber, indtil han formentligt til Januar eller sommer forlader klubben, da vi ikke har andre med hans målnæse, og vi dermed samtidig kan minimere hans alt for store indflydelse på opbygningsfasen i den position. Med andre ord, så bør vi søge mod et koncept, hvor vi får installeret/indspillet andre spillere (eks. Coutinho og/eller Griezman) på 10'er positionen og højre kanten, så vi langsomt udfaser afhængigeheden af Messi.
En meget lidt pressende Messi helt i front betyder også mindre for balancen på holdet...

Ps. En De Jong i Ajax form ville i mine øjne have sine berettigelse på det hold... i tæt kamp med Busquet. Pedro og Villa kunne også hurtigt miste deres pladser til konsistent performende udgaver af Fati og Dembele.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 5/12 Cádiz - FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Jeg husker at du temmelig længe var tilhænger af valverdes pragmatiske stil med vægt på vores stærke sider offensivt, læs Messi!

Som du også selv nævner, så oftede man højre side for messis skyld, men det gav jo resultat. Tror du vi ville have vundet cl, hvis denne manøvre ikke var implementeret??
Ja han arbejdede med det han havde. Og han fik tæsk fra alle sider hvor fokus kun var Valverde og ikke så meget Messi. Alle skrev at midten var væk men der var ikke mange der så på hvorfor det var tilfældet.

Og nej det gør jeg ikke. Men som jeg efterhånden også har skrevet 1000 gange så er vi ved at bygge noget nyt op. Og vi skal tilbage til det udgangspunkt hvor vi var bedst. Det var da holdet var over individualisterne.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 5/12 Cádiz - FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Jeg har tidligere nævnt, at Messi burde installeres som spidsangriber, indtil han formentligt til Januar eller sommer forlader klubben, da vi ikke har andre med hans målnæse, og vi dermed samtidig kan minimere hans alt for store indflydelse på opbygningsfasen i den position. Med andre ord, så bør vi søge mod et koncept, hvor vi får installeret/indspillet andre spillere (eks. Coutinho og/eller Griezman) på 10'er positionen og højre kanten, så vi langsomt udfaser afhængigeheden af Messi.
En meget lidt pressende Messi helt i front betyder også mindre for balancen på holdet...
Kunne ikke være mere enig. Han skal simpelthen ikke ned omkring midten mere. Det går ikke med så mange boldtab der.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Antimadridista
Indlæg: 9225
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 926 gange
Blevet takket: 946 gange

Re: 5/12 Cádiz - FC Barcelona

Indlæg af Antimadridista »

Madameskrald skrev:
tirs dec 08, 2020 10:17 am
Genpres er jo mere end det første tryk på boldholderen - i hvert fald i Peps originale version. Her var det i lige så høj grad positioneringen af spillerne omkring bolden, som gjorde de oplagte spilmuligheder tæt på umulige, hvorved man pga. det initielle pres ofte kunne generobre hurtigt. Den struktur/organisering har vi ikke set på samme niveau siden - den betød netop, at man ikke behøvede spillere med en ekstraordinær stor motor og fysisk nærkampsstyrke, som specielt Liverpools og i lidt mindre BM koncepter beror på.

Jeg har tidligere nævnt, at Messi burde installeres som spidsangriber, indtil han formentligt til Januar eller sommer forlader klubben, da vi ikke har andre med hans målnæse, og vi dermed samtidig kan minimere hans alt for store indflydelse på opbygningsfasen i den position. Med andre ord, så bør vi søge mod et koncept, hvor vi får installeret/indspillet andre spillere (eks. Coutinho og/eller Griezman) på 10'er positionen og højre kanten, så vi langsomt udfaser afhængigeheden af Messi.
En meget lidt pressende Messi helt i front betyder også mindre for balancen på holdet...
Det du nævner her, er jeg sådan set enig i.

Det er dog stadig ikke ensbetydende med at messis manglende genpres etc er det hoved overskyggende problem.

Tror vi er mange, også tilbage i sidste sæson, der har ment, at Messi burde prøves som spids igen.

Antimadridista
Indlæg: 9225
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 926 gange
Blevet takket: 946 gange

Re: 5/12 Cádiz - FC Barcelona

Indlæg af Antimadridista »

Piquénbauer skrev:
tirs dec 08, 2020 10:34 am
Jeg husker at du temmelig længe var tilhænger af valverdes pragmatiske stil med vægt på vores stærke sider offensivt, læs Messi!

Som du også selv nævner, så oftede man højre side for messis skyld, men det gav jo resultat. Tror du vi ville have vundet cl, hvis denne manøvre ikke var implementeret??
Ja han arbejdede med det han havde. Og han fik tæsk fra alle sider hvor fokus kun var Valverde og ikke så meget Messi. Alle skrev at midten var væk men der var ikke mange der så på hvorfor det var tilfældet.

Og nej det gør jeg ikke. Men som jeg efterhånden også har skrevet 1000 gange så er vi ved at bygge noget nyt op. Og vi skal tilbage til det udgangspunkt hvor vi var bedst. Det var da holdet var over individualisterne.
Jeg vil mene at han langt hen ad vejen, netop fik holdet til at virke som en enhed, med den twist, at messi i vid omfang var undtaget fra det hårde arbejde, men igen!, det havde han været længe.
Plus selvfølgelig at genpres, 5-7 regel etc. Ikke var en del af det.

I CL, overfor stærkere modstand, virkede valverde formlen ikke.

Han var upopulær, pga den umiddelbare fortid med pep pg LE. Det havde været så skønt og så kom han med sin ucharmerende stil.

Syntes det er lidt noget utopisk snak, at Messi, efter at haft en ret fri rolle i årevis, pludselig (fordi alle øvrige pladser falder i niveau), skal ændre stil og omplacere ressourcer.
Jeg tror at holdet, lad os sige fra 2017 og frem, ikke havde fået større succes på, at messi skulle bruge flere defensive kræfter og drosle ned på det offensive bidrag.

Så kan man sige at måske stilen skulle have været mindre Messi styret! Men skulle man så have overladt 50% af de offensive tiltag til Coutinho!!! Det tror jeg overhovedet ikke han kunne have håndteret.

Ja selvfølgelig skal vi ha helst en kollektiv enhed fremover.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 5/12 Cádiz - FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Men det tror jeg. Jeg siger ikke at cou skulle have haft 50% mere ansvar offensivt men ansvaret skulle være spredt ud. Der er dog imo for meget fokus på det offensive da jeg ser "Messi-problemet" som organisatorisk og defensivt.

Men der er ikke rigtigt grund til at køre mere rundt i fortiden. Jeg tænker hovedsageligt på fremtiden og der er der simpelthen ikke plads til en spiller der påvirker holdet på den måde Messi gør. At give ham en ny kæmpe kontrakt og igen igen sætte taktikken ud fra ham ville være en enorm fejl.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Brugeravatar
!Option
Indlæg: 919
Tilmeldt: ons jan 18, 2017 3:44 pm
Geografisk sted: Odense
Har takket: 174 gange
Blevet takket: 150 gange

Re: 5/12 Cádiz - FC Barcelona

Indlæg af !Option »

SpillerSomMESSI skrev:
tirs dec 08, 2020 9:08 am
Det er debat indlæg som disse ovenover som er berigende for mig.. mange tak for alle input og data / artikler.

Jeg husker dog ikke genpresset som mere end de der 5-6 sekunder hvor den nærmeste mand jagtede modstanderen som havde bolden som man så håbede lavede en fejl aflevering ..

Messi gør dette indimellem nu også - selv i weekenden gjorde han det nogle gange.. han gjorde det sikkert heller ikke hver gang dengang.

Holdet var bare helt igennem ca. 40% bedre end i dag spiller for spiller.. Tænk over denne opstilling f eks med alle spillere i peak kondition og midt i tyverne:

--------------- Valdes----------------
Alves, Pique, Macherano, Abidal,
-------------Busquets----------------
--------- Xavi-------, Iniesta--------
----- Pedro ---- Messi --- Villa -----

Der er vel kun nutidens Ter Stegen og måske en yngre Alba der kunne spille sig på det hold.

Deri ligger den store forskel på dengang og nu.
Til en start vil jeg også gerne melde mig i koret for en fed debat med mange spændende indlæg! :thumbup:

Ifht. din opstilling hvor du kun mener at det ville være Ter Stegen som kunne spille sig på, så er jeg en lille smule skeptisk. Forstå mig ret, ovenstående hold i deres peak var en af de allerbedste som nogensinde er set. Men det mener jeg også lige præcis skal tilskrives det helt specifikke skræddersyede system som netop alle arbejde efter :smile:

Bevares, midtbanen med Xavi, Iniesta og Busquets i storform er nok svær at argumentere for, omend jeg vil mene at en De Jong i tilsvarende form godt kunne konkurrere med Busquets.

I forsvaret vil jeg klart sige at Alba er en bedre spiller end Abidal, men Abidals store force var at han netop passede specifikt ind i systemet.

Lidt det sammen kan siges om Villa og Pedro sammenlignet med fx Griezmann og Dembele. Jeg mener hånden på hjertet at de to nuværende spillere i bund og grund er bedre fodboldspillere, som dog bare er placeret i et ringere eller ikke eksisterende system.
Rey Abi!

Antimadridista
Indlæg: 9225
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 926 gange
Blevet takket: 946 gange

Re: 5/12 Cádiz - FC Barcelona

Indlæg af Antimadridista »

Piquénbauer skrev:
tirs dec 08, 2020 1:15 pm
Men det tror jeg. Jeg siger ikke at cou skulle have haft 50% mere ansvar offensivt men ansvaret skulle være spredt ud. Der er dog imo for meget fokus på det offensive da jeg ser "Messi-problemet" som organisatorisk og defensivt.

Men der er ikke rigtigt grund til at køre mere rundt i fortiden. Jeg tænker hovedsageligt på fremtiden og der er der simpelthen ikke plads til en spiller der påvirker holdet på den måde Messi gør. At give ham en ny kæmpe kontrakt og igen igen sætte taktikken ud fra ham ville være en enorm fejl.
Nej, det her hold er ikke til Messi.

Tror overhovedet ikke han er interesseret i en ny kæmpe kontrakt og hverken en ny kontrakt eller en ensporet Messi-taktik bliver fremtiden i Barca.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 1 gæst