Cristiano Ronaldo

Diskussion vedr. spillere fra andre klubber

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Cristiano Ronaldo

Indlæg af Brombi »

Er Ronaldo ikke den næstbedste fodbold spiller nogensinde? Ville man ikke kunne argumentere for, at en spiller som Maradona blot ville være en god Arguero i dag?

Kan man ikke sammenligne det lidt med 100m sprintere? Der er jo ingen tvivl om, at Bolt er den bedste 100m sprinter nogensinde, og sprintere fra 80'erne ville knapt kunne kvalificere sig til OL..

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Cristiano Ronaldo

Indlæg af Flax_Generous »

Blaugrana92 skrev:Han rører ikke bolden mange gange i løbet af en kamp og han skaber rent faktisk ikke specielt mange chancer, selvom antallet af måloplæg umiddelbart godt kunne indikere anderledes.
Det er jo ikke helt rigtigt. Kun Nolito, James, Messi og Suarez har flere afleveringer, der fører til afslutninger pr. kamp end Ronaldo (og kun Messi har flere måloplæg). Ronaldo har også flere afleveringer pr. kamp end f.eks. Bale, Benzema, Suarez og Griezmann. Ud fra den slags parametre er det altså svært at påstå, at han udelukkende er afslutter. Jeg er ret sikker på, at han siden skiftet til Real Madrid har hørt til den europæiske elite, når det gælder at skabe chancer og lægge op til mål. Du er velkommen til at undersøge det.

Når man ser ham spille, er det dog tydeligt, at han har forandret sig markant siden United-tiden. Han har en ekstrem fokus på at score mål. Og til tider sider man med fornemmelsen, at det ikke blot handler om, at mål hjælper holdet, men at det derimod handler om, at mål oftest giver overskrifter.

Man kan også stille det op på en anden måde: Hvis Ronaldo dedikerede lige så meget fokus på at drible og slå indlæg, så var han nok blevet en af de bedste og mest målgivende kantspillere nogensinde. Han var i hvert fald verdens bedste kantspiller i en periode. Men i stedet skiftede han fokus til at blive en af de bedste målscorere nogensinde. Det lyder jo ikke ligefrem som Gerd Müller, hvilket var sammenligningen som fik mig til at reagere.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Cristiano Ronaldo

Indlæg af Flax_Generous »

Brombi skrev:Er Ronaldo ikke den næstbedste fodbold spiller nogensinde? Ville man ikke kunne argumentere for, at en spiller som Maradona blot ville være en god Arguero i dag?

Kan man ikke sammenligne det lidt med 100m sprintere? Der er jo ingen tvivl om, at Bolt er den bedste 100m sprinter nogensinde, og sprintere fra 80'erne ville knapt kunne kvalificere sig til OL..
Det er en svær diskussion. Absolut set er Bolt jo den hurtigste, men hvad nu hvis de ældre sprintere fik samme ernæring, træning og udstyr (og doping) som Bolt? Kunne de så udfordre ham?

På samme måde kan man spørge: Hvad nu hvis Ronaldo skulle spille med en tung læderbold på en pløjemark og blev udsat for nedslagtninger hver eneste kamp som f.eks. Maradona og George Best blev det? Eller hvad nu hvis de to ikke var alkoholikere og stofmisbrugere, men fik samme professionelle støtte udenfor banen som Ronaldo? Hvis og hvis...

Jeg nøjes med at sige, at Messi må være den bedste. Jeg kan ikke forestille mig andet. Og så kommer der derefter et lille felt af fantastiske spillere, hvor Ronaldo befinder sig.

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Cristiano Ronaldo

Indlæg af Luis Enrique »

Brombi skrev: Ville man ikke kunne argumentere for, at en spiller som Maradona blot ville være en god Arguero i dag?
Næppe, men Flax har ret i, at det er ret svært at bedømme på tværs af tid og rum, om man så må sige. Jeg mener dog, at Maradona ganske entydigt var en spiller af ekstraordinær klasse, den bedste nogensinde, og Messi, som vi kan bedømme endegyldigt, når hans karriere er forbi, er den eneste, der kan fortrænge ham fra den plads.

FIFA's officielle - og i øvrigt fremragende - film fra VM 1986 giver mulighed for ordentligt at nærstudere Maradonas kvaliteter og spillestil. Første klip i en syv minutters tid; i andet klip en ti minutters tid. Se - evt. det hele - og bedøm selv.

phpBB [video]


phpBB [video]

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Cristiano Ronaldo

Indlæg af Jesni »

Brombi skrev:Er Ronaldo ikke den næstbedste fodbold spiller nogensinde? Ville man ikke kunne argumentere for, at en spiller som Maradona blot ville være en god Arguero i dag?

Kan man ikke sammenligne det lidt med 100m sprintere? Der er jo ingen tvivl om, at Bolt er den bedste 100m sprinter nogensinde, og sprintere fra 80'erne ville knapt kunne kvalificere sig til OL..
I min verden, helt sikkert. Jeg er for ung til at have set Maradona, Pele etc, men jeg tvivler på, de havde et højere niveau, eftersom moderne fodbold bare bliver hurtigere, hårdere og sværere år efter år.

Messi: 43 mål og 18 assists i La liga.
Ronaldo: 48 mål og 16 assists i La Liga.

Jeg kan ikke helt finde ud af, om det er de to, der bliver bedre og bedre, eller om det er La liga, der bliver dårligere og dårligere. Grotekst er det i hvert fald.

Brugeravatar
Heartbreaker
Indlæg: 9573
Tilmeldt: søn mar 14, 2010 9:54 pm
Geografisk sted: Skivevej 27 lejlighed 3 9500 Hobro by Dk
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 720 gange

Re: Cristiano Ronaldo

Indlæg af Heartbreaker »

Messi bliver bedre og bedre, Ronaldo bliver dårligere og dårligere.
Vi skal ikke have Fnat lus lopper knuper adis eller grises til af andre folk de skal og bare lade jeg være i fred og ro for eller døder de lige på stedet med et af min fætter Klaus S Jensen skydevåben det er ikke for sjov det er skam meget alvorlig mendt

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Cristiano Ronaldo

Indlæg af Luis Enrique »

Jesni skrev: (...) men jeg tvivler på, de havde et højere niveau, eftersom moderne fodbold bare bliver hurtigere, hårdere og sværere år efter år.
Er det noget, du vil uddybe lidt eller har et nærmere defineret belæg for at påstå? Prøv f.eks. at hop ind i den her kamp et tilfældigt sted og se et kvarters tid.

phpBB [video]

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Cristiano Ronaldo

Indlæg af Jesni »

Det er mere en fornemmelse. Men ja, min argumentation lider i allerhøjeste grad af substantielt youtube-belæg, det har du ret i.

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Cristiano Ronaldo

Indlæg af Luis Enrique »

Du foretager en bedømmelse, men vedkender dig at der er noget, du ikke har set. Jeg beder dig uddybe og viser dig så blot et løsrevet, men egentligt eksempel på, at din påstand måske / med en vis ret er forkert.

Du kan hoppe en side tilbage i tråden og finde endnu et eksempel. For at skære det ud i pap: Jeg tror ikke fodbold bliver hurtigere, hårdere og sværere, år efter år. Jeg vil gå så vidt som til at sige, at det kan man konstatere umiddelbart ved selvsyn, men jeg kan selvfølgelig tage fejl.

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Cristiano Ronaldo

Indlæg af Jesni »

Luis Enrique skrev:Du foretager en bedømmelse, men vedkender dig at der er noget, du ikke har set. Jeg beder dig uddybe og viser dig så blot et løsrevet, men egentligt eksempel på, at din påstand måske / med en vis ret er forkert.
Jeg har set masser, så det er ikke korrekt, at jeg vedkender ikke at have set noget. Jeg har ikke set samtlige fodboldkampe i to årtier, så jeg skal ikke komme med en stor analyse, hvorfor det var en mavefornemmelse.
Luis Enrique skrev:Du kan hoppe en side tilbage i tråden og finde endnu et eksempel. For at skære det ud i pap: Jeg tror ikke fodbold bliver hurtigere, hårdere og sværere, år efter år. Jeg vil gå så vidt som til at sige, at det kan man konstatere umiddelbart ved selvsyn, men jeg kan selvfølgelig tage fejl.
Jamen? Hvis man ved "selvsyn" kan det, så er vi jo tilbage ved en subjektiv mavefornemmelse -_-

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Cristiano Ronaldo

Indlæg af Storken »

Luis Enrique skrev:Du foretager en bedømmelse, men vedkender dig at der er noget, du ikke har set. Jeg beder dig uddybe og viser dig så blot et løsrevet, men egentligt eksempel på, at din påstand måske / med en vis ret er forkert.

Du kan hoppe en side tilbage i tråden og finde endnu et eksempel. For at skære det ud i pap: Jeg tror ikke fodbold bliver hurtigere, hårdere og sværere, år efter år. Jeg vil gå så vidt som til at sige, at det kan man konstatere umiddelbart ved selvsyn, men jeg kan selvfølgelig tage fejl.
Der bliver taget langt flere højintens løb end tidligere. Jeg har på et tidspunkt set en statistik der sagde, at det er tæt på fordoblet de sidste mange år.

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Cristiano Ronaldo

Indlæg af Luis Enrique »

Jesni skrev: Jamen? Hvis man ved "selvsyn" kan det, så er vi jo tilbage ved en subjektiv mavefornemmelse -_-
Nej. Jeg hævder blot at din påstand kan imødegås ved at henvise til noget, du selv kan iagttage med dine egne øjne. Jeg har heller ikke set samtlige fodboldkampe, hverken det seneste år, de seneste fem, ti eller femten år. Jeg mener dog at have set tilstrækkeligt; hvad angår kampe fra før et eller andet sted mellem VM 1994 og 1998 er jeg henvist til internettets heldigvis righoldige arkiver.

Tilbage står, at du hævder at Pelé, Maradona etc. havde et lavere niveau end spillere i dag, fordi spillet bliver hurtigere, hårdere og sværere, år efter år. Det mener jeg ikke, og det mener jeg man kan føre rimelige belæg for ved at henvise til hvordan spillet udfoldede sig dengang. Det kan du se ved selvsyn. Du kan se at Maradona havde samme eminente teknik og evne til at fastholde bolden som Messi. Du kan se at le Carré magique havde samme evne til at bygge spillet op som eks. Iniesta og Xavi var berømmede for. Her kan du se, at det hurtige, målsøgende tekniske spil med genpres og korte afleveringer heller ikke er en ny opfindelse.

Spillet var naturligt nok anderledes, det kan ikke diskuteres, blandt andet fordi der fandtes andre regler dengang. F.eks. noget så afgørende som at spillerne måtte aflevere tilbage til målmanden. At den lige netop blev afskaffet efter EM 1992 var nok meget godt for det danske landshold, ellers var de aldrig blevet europamestre.

Det skal ikke udvikle sig til noget mere langhåret end som så, men det er sig selv man snyder, hvis man tror at spillet kun bevæger sig i én retning (mod et hurtigere, hårdere og sværere spil)....
Storken skrev: Der bliver taget langt flere højintens løb end tidligere. Jeg har på et tidspunkt set en statistik der sagde, at det er tæt på fordoblet de sidste mange år.
Det lyder interessant og - ud fra min umiddelbare tolkning - ganske rimeligt, men hvad betyder højintensløb mere nøjagtigt i praksis? At spillerne løber hurtigere og over længere tid? Jeg tror såmænd nok på, at spillernes fysiske kapacitet og kondition - løbeevne og -kapacitet - er blevet større end før.

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Cristiano Ronaldo

Indlæg af Jesni »

Luis Enrique skrev:
Jesni skrev: Jamen? Hvis man ved "selvsyn" kan det, så er vi jo tilbage ved en subjektiv mavefornemmelse -_-
Nej. Jeg hævder blot at din påstand kan imødegås ved at henvise til noget, du selv kan iagttage med dine egne øjne.
Men det iagttager jeg jo så ikke :)
Luis Enrique skrev:Tilbage står, at du hævder at Pelé, Maradona etc. havde et lavere niveau end spillere i dag, fordi spillet bliver hurtigere, hårdere og sværere, år efter år.
Ja, det har jeg aldrig hævdet. Jeg har snakket om spillet generelt, ikke enkeltpersoner.

Spillet bliver mere og mere analytisk ud fra teknologiske principper, spillernes form bliver analyseret - bare se hvordan Luis Enrique har fået spillerne til at træne med målere på vestene for at effektivere træning -, kampe kan statistisk fremvises på 1000 måder for at forbedre aspekter, der muligvis var svære at se ellers.

Taktisk bliver ovenstående brugt latterligt meget til at lukke modstanderen ned. Derfor mener jeg, spillet bliver sværere og sværere, fordi holdene taktisk bliver bedre udrustet grundet teknologi etc. Talentet er muligvis det samme som før, men mulighederne er bare større i dag.

Men ja, det er kun observationer, hvor man kan diskutere herfra og til evig tid. Maradona vandt et VM på stortset ene hånd. Det sker aldrig mere, fordi holdene er bedre organiseret.

Brugeravatar
Luis Enrique
Indlæg: 1085
Tilmeldt: fre maj 04, 2007 11:55 am
Har takket: 85 gange
Blevet takket: 105 gange

Re: Cristiano Ronaldo

Indlæg af Luis Enrique »

Jesni skrev: Ja, det har jeg aldrig hævdet. Jeg har snakket om spillet generelt, ikke enkeltpersoner.
Jesni skrev: Jeg er for ung til at have set Maradona, Pele etc, men jeg tvivler på, de havde et højere niveau, eftersom moderne fodbold bare bliver hurtigere, hårdere og sværere år efter år.
Jesni skrev: Maradona vandt et VM på stortset ene hånd. Det sker aldrig mere, fordi holdene er bedre organiseret.
Vi nøjes med denne ene vildfarelse; noget halvstuderet snak. Oscar Ruggeri var en fremragende forsvarsspiller, Jorge Burruchaga var en aldeles glimrende løjtnant for Maradona i det opbyggende spil og Jorge Valdano var en meget vigtig afslutter på holdet. Maradona var den helt store profil, jovist, og uden ham havde de næppe vundet VM, men der var flere spillere af høj kvalitet - og flere end de nævnte tre. Det kræver blot - igen - at man ser efter og "ser indenad".

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Cristiano Ronaldo

Indlæg af Storken »

Det man glemmer om Maradonas VM i 86 er, at Argentina kun lukkede 3 mål ind op til finalen, hvor de vandt 3-2. Man kommer langt med et godt forsvar.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 73 gæster