Transferrygter

Diskussion vedr. spillere fra andre klubber

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Filten
Indlæg: 1753
Tilmeldt: tirs aug 25, 2020 4:25 pm
Har takket: 170 gange
Blevet takket: 176 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Filten »

Billede
Kvoller skrev:
tirs sep 27, 2022 6:20 pm


Aner intet om kilden, men gad vide hvorfor? Grundet den løn Messi skal have og man derfor skal af med Piques løn?
Det var fordi at der gik rygter om at pique havde en finger med i spillet om at få Messi sendt videre og det er Messi gal over.
Madrid dommere: José Hernández Maeso, Hernández Hernández, Martínez Munuera, Gil Manzano

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1746
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 209 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Barca80 »

Magnus Frost skrev:
tirs sep 27, 2022 6:58 pm
Jeg synes jo Piqué er en fantastisk reserve at ha og at Messi er verdenshistoriens bedste fodboldspiller!
-
Men jeg tror også det ville være bedst for Barca hvis begge de to ikke er i Barca næste sæson.


Btw. Mht. Griezmann, er der så noget jeg ikke har fattet?
Han er vel Atleticos bedste mand og har været Frankrigs bedste mand nu her, har vel stadig en okay alder og har både kapaciteten til at være 9’er falsk 9’er og 10er og kan finde ud af at presse og er ikke bange for at bruge kræfter defensivt, så ja at Atletico ikke gider at bruge mere end 25 på ham er en ting, men der må da være mange andre hold der gerne vil give mere end det dobbelte eller hvad?
Tror Griezmann's vanvittige løn skræmmer potentielle købere væk.

Pique er 36 år næste sommer og bliver kun dårlige med tiden. Han har også en uacceptabel løn. Og sidder nærmest udelukkende på bænken. Derfor må han gerne smutte hurtigst muligt.

MESSI til gengæld er en anden sag i min verden. Han må gerne gøre comeback, så han får en god afslutning i Barca. Han har stadig et meget højt niveau. Men det skal være ifølge klubbens præmisser, dvs han skal acceptere en relativ lavere løn og måske en lidt sekundær rolle end tidligere.

Billede

Magnus Frost
Indlæg: 714
Tilmeldt: tors nov 25, 2021 10:55 pm
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 91 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Magnus Frost »

Ja ift. Griezmann så må det jo være den primære grund, men alligevel med den kvalitet han har så kan en del klubber vel godt æde en høj løn hvis man får ham til væsentligt under markedsværdi.

Ift. Messi så synes jeg det ku være mega spændende at se ham på det her hold ! Han kunne potentielt blive fantastisk for os i to års tid og lære de unge en masse godt på vejen! Og ja han har fortjent en ordentlig afslutning på sin Barca tid !

Men jeg tror desværre han ville komme til at have en negativ effekt :sad:
“The Ballon D'or is worth nothing because Michael Laudrup never won it.” -Pep Guardiola

Madameskrald
Indlæg: 1233
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 203 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Madameskrald »

Barca80 skrev:
tirs sep 27, 2022 6:05 pm
Der er en del, primært i bundklubber og midterklubber. Enten lige under 25 eller lidt over. Der er også en del mellem 26 til 28 km/t, også i nogle storklubber. Her er et par eksempler:

https://speedsdb.com/vicente-iborra-top-speed

https://speedsdb.com/vitolo-top-speed

https://speedsdb.com/hugo-guillamon-top-speed

https://speedsdb.com/dani-ceballos-top-speed

https://speedsdb.com/jesus-vallejo-top-speed
Jeg er ikke pjattet med den kilde. Hvordan er data opsamlet - er de valide osv.?

Det burde fremgå her, at meget få spillere i La Liga har tophastighed på <30 km/t, og det er sig gældende uafhængigt af klubbens placering og position.
https://www.researchgate.net/publicatio ... ish_LaLiga

Her lidt mere fra La Liga (https://www-tandfonline-com.proxy1-bib. ... ccess=true)
Also, the mean distance covered varied between ~30 m and ~55 m (5 m and 92 m were the minimum and maximum distances covered), while the mean maximum velocity was between ~30.12 and ~32.80 km/h (30.02 km/h and 35.14 km/h were the minimum and maximum velocities), depending on the tactical purpose and playing position. Thus, short running distances (e.g., shorter than 30 m) may be used for acceleration training, but they may not be suitable for exposure to running actions at high speeds (e.g., above 25 km/h) or maximal intensity sprints (i.e., above 30 km/h) (Beato et al. 2021).
Ellers kan du selv søge efter dem. Og du får lige et spørgsmål retur. I hvilke positioner er topfart underordnet?
Underordnet er måske så meget sagt - det havde været mere præcist at skrive sekundært. Her kan nævnes målmand (accelerationsevne er langt vigtigere), og centrale midtbane, som sjældent kommer op i tophastighed pga. positionen på banen, og hvor udholdenhedskapacitet typisk er vigtigere.
Mht. central midtbane, så kan du finde data, der understøtter det i ovenstående link.
Min undersøgelse siger, at elitespillere accelerere de første 3-5 sekunder, afhængig af hvor stærk accelerationsevnen er.
Må jeg få en kilde på det?

I øvrigt topper 100 meter sprintere langt senere end 30 meter -
typisk mellem 40 og 60 meter. https://www.sciencedirect.com/science/a ... 4619301322
Altså acceleration sker typisk optil 30 meter.
F

Kilde?
Igen får du lige et spørgsmål retur. Kan du give mig noget data som siger det modsatte?
Se citat ovenfor.. < 30 meter handler helt overvejende om acceleration for fodboldspillere.
Meget tit når Barcelona spiller. Modstanderen står langt tilbage på egen banehalvdel og håber på et kontrastød. Det er så her Barca spillerne skal bruge deres acceleration og topfart til genpresse eller løbe mange meter tilbage, for at afværge modstanderens kontraangreb. Du har måske ikke lagt mærke til det, man det sker alt for tit. Vil du have numre og antal på kontrastød i løbet af kampe? Det har jeg ikke på stående fod, men kan prøve kigge på det.
Så per spiller meget lidt af den samlede kamptid..., mens spillerne accelerere og deaccelere mere eller mindre hele tiden.

Det burde give sig selv, at en bedre acceleration til en lavere tophastighed er meget mere interessant end en dårligere acceleration til en højere tophastighed.

Men lad os bare tage et eksempel for eksemplets skyld i et hypotetisk (og lettere tænkt) scenarie:

Spiller 1:
Gennemsnitslig acceleration: 2,38 m/s2
Tophastighed: 8,33 m/s (svt. 30 km/t)

Spiller 2:
Gennemsnitslig acceleration: 2 m/s2
Tophastighed: 8,89 m/s (svt. 32 km/t)

Efter 2,3, 4, 5 og 6 sek vil spiller 1 være henholdsvis 35, 90, 130, 75, 20 cm foran spiller 2, og efter 3,8 sek har de begge ramt deres tophastighed. Det er først efter 7 sek (og ca. 40 meters løb), at spiller 2 har hentet spiller 1.

Ergo er det kun, når løbslængderne bliver rigtigt lange, at det er interessant med en højere tophastighed.

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1746
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 209 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Barca80 »

Madameskrald skrev:
tirs sep 27, 2022 11:19 pm
Jeg er ikke pjattet med den kilde. Hvordan er data opsamlet - er de valide osv.?
Siden påstår at være: "Worlds largest curated database of the speeds of everything. From top tier athletes to speed that nature move all the way to man made machines".

Det er vel baseret på ens tillid til en given side. Data opsamles fra fodboldskampe. Men hvis du er interesseret i det tekniske stof, kan du evt. læse på deres side.
Madameskrald skrev:
tirs sep 27, 2022 11:19 pm
Det burde fremgå her, at meget få spillere i La Liga har tophastighed på <30 km/t, og det er sig gældende uafhængigt af klubbens placering og position.
https://www.researchgate.net/publicatio ... ish_LaLiga
Det er en lang smøre. Jeg har skimmet den igennem, men er der et bestemt sted jeg skal læse? Af hvad jeg lige kunne se, så er undersøgelsen fra 2017-18, altså mere end 4-5 år gammel. Ligaen kan have ændre sig meget på få år, med bedre eller hurtigere spillere. Derudover, har La Liga aldrig været kendt for sin fysik, fx speed. Hvis vi kigger på elitefodbold generelt, fx i England, Tyskland eller lignende, så vil tallene også se noget anderledes ud.

Jeg er heller ikke pjattet med den kilde, hvordan er data opsamlet - er de valide osv.?
Madameskrald skrev:
tirs sep 27, 2022 11:19 pm
Her lidt mere fra La Liga (https://www-tandfonline-com.proxy1-bib. ... ccess=true)
Also, the mean distance covered varied between ~30 m and ~55 m (5 m and 92 m were the minimum and maximum distances covered), while the mean maximum velocity was between ~30.12 and ~32.80 km/h (30.02 km/h and 35.14 km/h were the minimum and maximum velocities), depending on the tactical purpose and playing position. Thus, short running distances (e.g., shorter than 30 m) may be used for acceleration training, but they may not be suitable for exposure to running actions at high speeds (e.g., above 25 km/h) or maximal intensity sprints (i.e., above 30 km/h) (Beato et al. 2021).
Ok, men hvad skal det illustrere - at tophastighed ligger mellem 30 og 32 km/t? Der er dog forskel på acceleration mellem sprintere og fodboldsspillere. Det skyldes deres udgangspunkt før accelerationen begynder.
Madameskrald skrev:
tirs sep 27, 2022 11:19 pm
Må jeg få en kilde på det?
https://athletesacceleration.com/runnin ... eleration/
Madameskrald skrev:
tirs sep 27, 2022 11:19 pm
I øvrigt topper 100 meter sprintere langt senere end 30 meter -
typisk mellem 40 og 60 meter. https://www.sciencedirect.com/science/a ... 4619301322
Det har vel meget at gøre med, at sprintere starter fra en komplet stationær stilling (ved 100 m løb), hvorimod fodboldspillere nærmest konstant lunter og småløber før deres accelerations starter, hvilket betyder en del. Derfor er 15 til 40 meter en mere realistisk accelerationsfase, afhængig af evne og udgangspunkt for fodboldspilleren.
Madameskrald skrev:
tirs sep 27, 2022 11:19 pm
Men lad os bare tage et eksempel for eksemplets skyld i et hypotetisk (og lettere tænkt) scenarie:

Spiller 1:
Gennemsnitslig acceleration: 2,38 m/s2
Tophastighed: 8,33 m/s (svt. 30 km/t)

Spiller 2:
Gennemsnitslig acceleration: 2 m/s2
Tophastighed: 8,89 m/s (svt. 32 km/t)

Efter 2,3, 4, 5 og 6 sek vil spiller 1 være henholdsvis 35, 90, 130, 75, 20 cm foran spiller 2, og efter 3,8 sek har de begge ramt deres tophastighed. Det er først efter 7 sek (og ca. 40 meters løb), at spiller 2 har hentet spiller 1.

Ergo er det kun, når løbslængderne bliver rigtigt lange, at det er interessant med en højere tophastighed.
Det er et fint regnestykke. Men tror ikke det er tit at en forsvarspiller med topfart på 30 km/t, står overfor en angriber med topfart på 32 km/t. Lad os kigge lidt nærmere på det fra elitefodbold.

Fra Bundesligaens officielle side (kunne ikke finde tilsvarende fra La Liga): https://www.bundesliga.com/en/bundeslig ... /top-speed

- De første 30 på listen består primært af angribere. Kun 5 forsvarsspillere, primært backer.

- Top 57 på listen har over 34 km/t, igen primært angribere.

- De første 125 på listen har over 33 km/t i topfart, hvilket svare ca. til 32% af alle spillere, dvs. en 1/3. Igen er langt de fleste angribere.

- Fra 290 på listen og nedefter, har vi spillere mellem 23,1 og 30,9 km/t i topfart. Den nederste bund består af målmænd. Men der er en hel del forsvarsspillere mellem 26 til 29 km/t i topfart.

Derfor er det nok mere sandsynligt under fodboldskampe, at en forsvarspiller med topfart omkring 29 km/t, står overfor en angriber med topfart på 33 km/t. Og det vil jo jeg give et helt andet resultat, end den du ellers kommer frem til i dit regnestykke.

Ergo må jeg konstatere, at tophastighed ikke er ligeså ubetydeligt ift. acceleration, end du ellers ligger optil.
Madameskrald skrev:
tirs sep 27, 2022 11:19 pm
Det burde give sig selv, at en bedre acceleration til en lavere tophastighed er meget mere interessant end en dårligere acceleration til en højere tophastighed.
Jeg er enig med dig i, at acceleration er vigtigere end tophastighed i de fleste tilfælde. Men jeg synes du startede diskussionen ved at skrive, at tophastighed er nærmest ligegyldigt i elitefodbold. Det er den del jeg ikke kan genkende.

Madameskrald
Indlæg: 1233
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 203 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Madameskrald »

Barca80 skrev:
ons sep 28, 2022 11:36 am
Siden påstår at være: "Worlds largest curated database of the speeds of everything. From top tier athletes to speed that nature move all the way to man made machines".

Det er vel baseret på ens tillid til en given side. Data opsamles fra fodboldskampe. Men hvis du er interesseret i det tekniske stof, kan du evt. læse på deres side.
Det er meget sigende, at du skriver påstår - for det er i hvert fald passende i dette tilfælde.

Jeg kan i øvrigt ikke finde det 'stof', som du henviser til
Madameskrald skrev:
tirs sep 27, 2022 11:19 pm
Det burde fremgå her, at meget få spillere i La Liga har tophastighed på <30 km/t, og det er sig gældende uafhængigt af klubbens placering og position.
https://www.researchgate.net/publicatio ... ish_LaLiga
Barca80 skrev:
ons sep 28, 2022 11:36 am
Det er en lang smøre. Jeg har skimmet den igennem, men er der et bestemt sted jeg skal læse? Af hvad jeg lige kunne se, så er undersøgelsen fra 2017-18, altså mere end 4-5 år gammel. Ligaen kan have ændre sig meget på få år, med bedre eller hurtigere spillere. Derudover, har La Liga aldrig været kendt for sin fysik, fx speed. Hvis vi kigger på elitefodbold generelt, fx i England, Tyskland eller lignende, så vil tallene også se noget anderledes ud.
Du kan jo starte med at læse tabel 1.

Lidt pudsigt, at du er kritisk overfor årstallet for opsamlingen af data, når du ikke er det tilsvarende for din egen kilder, hvor man end ikke kan finde en tidsangivelse!
Tror du, at de er blevet langsommere siden 17/18?

Hvorfor skal vi nu kigge på elitefodbold generelt? - referencen er vel FC Barcelona, og du har selv kontinuerligt henvist til spillere fra La Liga.
Barca80 skrev:
ons sep 28, 2022 11:36 am
Jeg er heller ikke pjattet med den kilde, hvordan er data opsamlet - er de valide osv.?
Det er pudsigt, at du er kildekritisk over for en videnskabelig artikel, mens du tilsyneladende har stor tillid til en tilfældig hjemmeside. Du kan jo læse afsnittets Methods og Materialers, hvor det efterspurgte er beskrevet!
Madameskrald skrev:
tirs sep 27, 2022 11:19 pm
Her lidt mere fra La Liga (https://www-tandfonline-com.proxy1-bib. ... ccess=true)
Also, the mean distance covered varied between ~30 m and ~55 m (5 m and 92 m were the minimum and maximum distances covered), while the mean maximum velocity was between ~30.12 and ~32.80 km/h (30.02 km/h and 35.14 km/h were the minimum and maximum velocities), depending on the tactical purpose and playing position. Thus, short running distances (e.g., shorter than 30 m) may be used for acceleration training, but they may not be suitable for exposure to running actions at high speeds (e.g., above 25 km/h) or maximal intensity sprints (i.e., above 30 km/h) (Beato et al. 2021).
Barca80 skrev:
ons sep 28, 2022 11:36 am
Ok, men hvad skal det illustrere - at tophastighed ligger mellem 30 og 32 km/t? Der er dog forskel på acceleration mellem sprintere og fodboldsspillere. Det skyldes deres udgangspunkt før accelerationen begynder.
Du påstod, at der var stor forskel mellem sprinthastighed (nogle omkring 25 km/t) - hvilket jo tilsyneladende er forkert, baseret på faktuelle systematisk opsamlede data fra La Liga.

Hvordan kommer sprintere og acceleration ind i billedet? Teksten forholder sig kun til fodboldspillere.
Madameskrald skrev:
tirs sep 27, 2022 11:19 pm
Må jeg få en kilde på det?
Så du argumentere ud fra en tilfældig side på nettet, der heller ikke dokumenterer deres data?
Din kildekritik er ikke overvældende.
Madameskrald skrev:
tirs sep 27, 2022 11:19 pm
I øvrigt topper 100 meter sprintere langt senere end 30 meter -
typisk mellem 40 og 60 meter. https://www.sciencedirect.com/science/a ... 4619301322
Barca80 skrev:
ons sep 28, 2022 11:36 am
Det har vel meget at gøre med, at sprintere starter fra en komplet stationær stilling (ved 100 m løb), hvorimod fodboldspillere nærmest konstant lunter og småløber før deres accelerations starter, hvilket betyder en del. Derfor er 15 til 40 meter en mere realistisk accelerationsfase, afhængig af evne og udgangspunkt for fodboldspilleren.
Hvorfor er den forskel lige pludseligt relevant? Du henviste selv til atletik sprint, og ikke fodhold i din post, og igen havde du faktuelt ikke ret.

Men du har ret i, at fodboldspillere nogle gange starter fra andet end nul (herunder positive og negativ hastighed), men hvordan det skal være et argument for 15 til 40 meter skal være en mere realistisk accelerationsfase, må du gerne lige forklare.

Madameskrald skrev:
tirs sep 27, 2022 11:19 pm
Men lad os bare tage et eksempel for eksemplets skyld i et hypotetisk (og lettere tænkt) scenarie:

Spiller 1:
Gennemsnitslig acceleration: 2,38 m/s2
Tophastighed: 8,33 m/s (svt. 30 km/t)

Spiller 2:
Gennemsnitslig acceleration: 2 m/s2
Tophastighed: 8,89 m/s (svt. 32 km/t)

Efter 2,3, 4, 5 og 6 sek vil spiller 1 være henholdsvis 35, 90, 130, 75, 20 cm foran spiller 2, og efter 3,8 sek har de begge ramt deres tophastighed. Det er først efter 7 sek (og ca. 40 meters løb), at spiller 2 har hentet spiller 1.

Ergo er det kun, når løbslængderne bliver rigtigt lange, at det er interessant med en højere tophastighed.
Barca80 skrev:
ons sep 28, 2022 11:36 am
Det er et fint regnestykke. Men tror ikke det er tit at en forsvarspiller med topfart på 30 km/t, står overfor en angriber med topfart på 32 km/t. Lad os kigge lidt nærmere på det fra elitefodbold.
Hvorfor angriber du regnestykket fremfor at forholde dig til pointen? Diskussion for diskusionens skyld?

Jeg angav åbenlyst, at eksemplet både var hypotetisk og tænkt, så realismen i det var åbenlyst ikke en prioritet.
Barca80 skrev:
ons sep 28, 2022 11:36 am
Ergo må jeg konstatere, at tophastighed ikke er ligeså ubetydeligt ift. acceleration, end du ellers ligger optil.
I det har du bare ikke nødvendigvis ret. Det afhænger fortsat af acceleration, om spiler 2 (med den højeste tophastighed) har meter nok til at 'fange' spiller 1 (med bedre acceleration). Hvis distancen kun er 10 eller 20 meter, og spiller 2 skal bruge 30 meter for at 'hente' spiller 1, så kommer spiller 1 højere tophastighed fortsat til korte. Og langt de fleste sprint sekvenser i fodhold er af kort distance, dvs. <20 meter.

Blandt andet derfor, at Messi var voldsomt farlig i små rum. Hans accelerationsevne er vild, og så har han samtidig fantastisk boldkontrol i høj fart - det er en vild kombination.
Barca80 skrev:
ons sep 28, 2022 11:36 am
Jeg er enig med dig i, at acceleration er vigtigere end tophastighed i de fleste tilfælde. Men jeg synes du startede diskussionen ved at skrive, at tophastighed er nærmest ligegyldigt i elitefodbold. Det er den del jeg ikke kan genkende.
Ok, så du er ved at nærme dig... udmærket!

Jeg skrev "Topfart er tæt på ligegyldigt i elitefodbold - accelerationsevne slår topfart i 9 ud af 10 tilfælde", så det var relativt til accelerationsevne, og det holder jeg fast i (og du er nu tilsyneladende enig).

Antimadridista
Indlæg: 9126
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 896 gange
Blevet takket: 937 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Antimadridista »

Hold da op hvor har I meget tid :grin:

Madameskrald
Indlæg: 1233
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 203 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Madameskrald »

Antimadridista skrev:
ons sep 28, 2022 7:17 pm
Hold da op hvor har I meget tid :grin:
Det hedder overspringshandling ;-)

Brugeravatar
Barca80
Indlæg: 1746
Tilmeldt: lør feb 22, 2020 8:50 am
Har takket: 71 gange
Blevet takket: 209 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Barca80 »

Madameskrald skrev:
ons sep 28, 2022 3:48 pm
Ok, så du er ved at nærme dig... udmærket!

Jeg skrev "Topfart er tæt på ligegyldigt i elitefodbold - accelerationsevne slår topfart i 9 ud af 10 tilfælde", så det var relativt til accelerationsevne, og det holder jeg fast i (og du er nu tilsyneladende enig).
Jeg vil prøve at svare kort, da jeg mener, at vi er begyndt at køre i ring og diskussionen er kørt lidt af sporet.

Jeg er ikke "ved at nærme mig noget", da jeg altid har været enig i, at acceleration i de fleste tilfælde er vigtigere end topfart. Det var dit udsagn om, at "topfart er tæt på ligegyldigt i elitefodbold" jeg hæftede mig ved. Min opfattelse er, at topfart ofte er relevant, især når diverse klubber spiller kontrafodbold, som mange klubber jo gør.

Det er fint nok du sender mig en pdf fil, som påstår at have brugt videnskabelige metoder, men du startede selv med at tale om "elitefodbold", som jo er anderledes end atletik ift. acceleration. Og din pfd fil tager højde for atletik. Jeg mindes ikke at have refereret til atletik før du gjorde og det hele røg lidt af sporet?

Jeg var kritisk ift. årstal i din pdf fil, fordi den tog udgangspunkt i samtlige La Liga spillere i en bestemt sæson, hvilket jo kan have ændret sig i dag, fra det ene transfer vindue til det andet (de sidste 4-5 år). Mit link til gengæld har ikke behov for årstal, da den tager udgangspunkt i en specifik spiller - hvor topfart jo ikke rigtig ændrer sig fra sæson til sæson, med mindre man er pænt over 30 år. Jeg linkede fx til Dani Cabellos på 26 år, hvorfor skulle årstal være relevant i sammenhæng med ham og hans topfart?

Dit regnestykke kan måske bruges, men synes bare, at det mere realistisk, at spiller-1 (ofte en forsvarspiller) vil typisk have en topfart på 29 km/t, overfor spiller-2 (ofte en angriber) med en topfart på 33 km/t. Og det giver så et andet billede ift. dit regnestykke. Jeg brugte så Bundseligaens (elitefodbold) officielle side til at illustrere dette.

Ja det blev alligevel ikke et kort skriv fra min side. Men tror jeg runder emnet af her og det bliver nok det sidste fra mig, da jeg ikke føler vi kommer meget videre :thumbup:

Madameskrald
Indlæg: 1233
Tilmeldt: man aug 31, 2020 9:09 pm
Blevet takket: 203 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Madameskrald »

Jeg er ikke "ved at nærme mig noget", da jeg altid har været enig i, at acceleration i de fleste tilfælde er vigtigere end topfart. Det var dit udsagn om, at "topfart er tæt på ligegyldigt i elitefodbold" jeg hæftede mig ved. Min opfattelse er, at topfart ofte er relevant, især når diverse klubber spiller kontrafodbold, som mange klubber jo gør.
Det er fint, at det er din opfattelse, men det kan blot ikke bakkes op af data. Se eksempelvis dette studie, der fint illustrere, at der er stor forskel på maximal sprint hastighed og peak match hastighed (i dette tilfælde dog i ungdomsspillere)
https://www.researchgate.net/publicatio ... on/figures

Med andre ord data opsamlet i kamp er ofte ikke spillernes maksimale sprintevne, men blot et udtryk for den hastighed, at de kan opnå i kamp situationen; jf. de npr simpelthen ikke tophastighed på grund af korte sprintdistancer.
Det er fint nok du sender mig en pdf fil, som påstår at have brugt videnskabelige metoder, men du startede selv med at tale om "elitefodbold", som jo er anderledes end atletik ift. acceleration. Og din pfd fil tager højde for atletik. Jeg mindes ikke at have refereret til atletik før du gjorde og det hele røg lidt af sporet?
Du referere til data fra en atletik side, hvorfor jeg antog, at det var sprint og ikke spydkast, som siden omhandlede :angel:
Jeg var kritisk ift. årstal i din pdf fil, fordi den tog udgangspunkt i samtlige La Liga spillere i en bestemt sæson, hvilket jo kan have ændret sig i dag, fra det ene transfer vindue til det andet (de sidste 4-5 år). Mit link til gengæld har ikke behov for årstal, da den tager udgangspunkt i en specifik spiller - hvor topfart jo ikke rigtig ændrer sig fra sæson til sæson, med mindre man er pænt over 30 år. Jeg linkede fx til Dani Cabellos på 26 år, hvorfor skulle årstal være relevant i sammenhæng med ham og hans topfart?
Du har misset pointen med det link, kan jeg fornemme. Du indikerede, at der kan være stor forskel i tophastighed - det er blot ikke tilfældet, når man kigger på troværdige data. Med andre ord, så varierer top hastigheden mellem angribere og forsvarsspillere meget marginalt.

Et årstal er naturligvis relevant ifht. alle spillere, fordi man kan udvikle sin sprinthastighed vha. træning, skifte position (hvor man på nogle positioner kommer ud i løb på længere distancer) og dermed kommer en tophastighed bedre til udtryk, kan tabe sprintevne pga. skader osv..
Dit regnestykke kan måske bruges, men synes bare, at det mere realistisk, at spiller-1 (ofte en forsvarspiller) vil typisk have en topfart på 29 km/t, overfor spiller-2 (ofte en angriber) med en topfart på 33 km/t. Og det giver så et andet billede ift. dit regnestykke.
Du kan gøre forskellen tophastigheden lige så stor (indenfor realistiske scenarie), som du har lyst til, men det er fortsat kun relevant, hvis løbedistancen er så lang, at spillerne når i nærheden af deres tophastighed (dvs. på distancer omkring og over 30 meter). Det sker blot ikke så tit..., hvorfor acceleration slår tophastighed 9 ud af 10 gange (som var min indledende kommentar).

Magnus Frost
Indlæg: 714
Tilmeldt: tors nov 25, 2021 10:55 pm
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 91 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Magnus Frost »

Jeg har stor tiltro til Xavis evner ift. At sammensætte et godt hold!

Jeg kan godt se pointen i at ha en del spillere fra det spanske landshold!

Og han er jo ikke direkte dårlig.


Men hvorfor fuck skal vi købe Asensio ?
“The Ballon D'or is worth nothing because Michael Laudrup never won it.” -Pep Guardiola

Brugeravatar
Isageren
Indlæg: 2628
Tilmeldt: ons sep 23, 2020 10:12 am
Har takket: 251 gange
Blevet takket: 257 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Isageren »

Magnus Frost skrev:
tors sep 29, 2022 4:29 pm
Jeg har stor tiltro til Xavis evner ift. At sammensætte et godt hold!

Jeg kan godt se pointen i at ha en del spillere fra det spanske landshold!

Og han er jo ikke direkte dårlig.


Men hvorfor fuck skal vi købe Asensio ?
Pas på sproget unge mand ;)

Asensio er en fin spiller, men jeg har min tvivl om hvor mange venstrebenede HW vi får brug for. Synes lidt vi mangler en klasse VW. Kvaradona? Min favorit i hvert fald. Farvel igen.
Messi: "I expect greatness everywhere I go, because I want to be the best. When I began at Barca, my biggest competition was Isageren, I had to overcome him. I was not convinced by Barca, until I saw Franck Kessie. For me, he is one of the greatest.

Brugeravatar
Michman
Indlæg: 8333
Tilmeldt: lør dec 19, 2009 4:51 pm
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 635 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Michman »

Isageren skrev:
tors sep 29, 2022 7:51 pm
Magnus Frost skrev:
tors sep 29, 2022 4:29 pm
Jeg har stor tiltro til Xavis evner ift. At sammensætte et godt hold!

Jeg kan godt se pointen i at ha en del spillere fra det spanske landshold!

Og han er jo ikke direkte dårlig.


Men hvorfor fuck skal vi købe Asensio ?
Pas på sproget unge mand ;)

Asensio er en fin spiller, men jeg har min tvivl om hvor mange venstrebenede HW vi får brug for. Synes lidt vi mangler en klasse VW. Kvaradona? Min favorit i hvert fald. Farvel igen.
Pas på med sproget..? Hvem fanden har gjort dig til sprog bestemmer herinde? :p.. Ej hør nu her.. Vi skal ikke have en Madrid spiller i den her klub. Idc hvem det er.. Der er visse ting man ikke gør..
Real Madrid er intet andet end et indkøbshold.
Barça - Beautiful football since 1899

Sandro Rosell - Jeg tilgiver dig ALDRIG.. Og Bartomeu du har ødelagt min klub..



Første kamp live 2/3 2014 FC Barcelona - Almería

Barca er min religion..

Brugeravatar
Isageren
Indlæg: 2628
Tilmeldt: ons sep 23, 2020 10:12 am
Har takket: 251 gange
Blevet takket: 257 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Isageren »

Michman skrev:
tors sep 29, 2022 8:40 pm
Isageren skrev:
tors sep 29, 2022 7:51 pm
Magnus Frost skrev:
tors sep 29, 2022 4:29 pm
Jeg har stor tiltro til Xavis evner ift. At sammensætte et godt hold!

Jeg kan godt se pointen i at ha en del spillere fra det spanske landshold!

Og han er jo ikke direkte dårlig.


Men hvorfor fuck skal vi købe Asensio ?
Pas på sproget unge mand ;)

Asensio er en fin spiller, men jeg har min tvivl om hvor mange venstrebenede HW vi får brug for. Synes lidt vi mangler en klasse VW. Kvaradona? Min favorit i hvert fald. Farvel igen.
Pas på med sproget..? Hvem fanden har gjort dig til sprog bestemmer herinde? :p.. Ej hør nu her.. Vi skal ikke have en Madrid spiller i den her klub. Idc hvem det er.. Der er visse ting man ikke gør..
Ikke nogen, men jeg ved at Magnus er en ung fyr, og jeg mener altid at den gode tone er at foretrække, er du uenig?

Må jeg stille dig et andet spørgsmål? Hvad er din holdning til Luis Enrique i en Barca forstand?
Messi: "I expect greatness everywhere I go, because I want to be the best. When I began at Barca, my biggest competition was Isageren, I had to overcome him. I was not convinced by Barca, until I saw Franck Kessie. For me, he is one of the greatest.

Magnus Frost
Indlæg: 714
Tilmeldt: tors nov 25, 2021 10:55 pm
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 91 gange

Re: Transferrygter

Indlæg af Magnus Frost »

Jeg ved ikke om jeg vil sige at 40 kvalificere mig til at blive betragtet som en ung fyr mere :grin:

Jeg er enig i vi skal ha en god tone herinde, men det synes jeg er et spørgsmål om at respektere andres synspunkter selvom de er forskellige fra egne og ha et sprogbrug der ikke er nedværdigende over for andre.


FUCK hvor er du dum at høre på er F.eks i mine øjne ikke en god tone!

Hvorimod

FUCK hvor er LewanGoalski god! Er en fin måde at kommunikere på i min optik.

Ift. At Asensio er tidligere Real spiller så synes jeg ikke vi partout skal fravælge alle der har spillet i real, men historien taget i betragtning skal der alligevel være en ekstra god grund til at vi får en tidligere Real spiller og det synes jeg bare ikke der er med ham, vi er fint dækket ind på den plads og så god er han bare ikke
“The Ballon D'or is worth nothing because Michael Laudrup never won it.” -Pep Guardiola

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 19 gæster