FC Barcelona

Diskussion om den La Liga og andre spanske klubber

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Cou blev konsekvent spillet på kanten i en ney-rolle. Det samme gjorde griez. De var købt som stjerner og blev spillet i et system der var bygget op om stjerner (MSN). Men det var/er ikke spillere der er gode 1 v 1. De har hverken fart eller dribleegenskaber. Det er holdspillere der er bedst som hhv offmidt og hængende angriber. Det samme kan forresten siges om demb der paradoksalt først spiller i et system der passer ham nu.

Vi kan spekulere over alt muligt vi ikke har indsigt i. Men vi kan se kampene og alle kan se at de ikke blev spillet korrekt. Hvorfor det så var tilfældet kan vi skrive side op og ned om men det er det der har været vores største problem. Vi har lavet en galatico 2.0 hvor der blev købt stjerner uden et system de passede i.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

nosslo15
Indlæg: 1044
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 110 gange
Blevet takket: 152 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af nosslo15 »

Piquénbauer skrev:
fre feb 04, 2022 12:44 am
Cou blev konsekvent spillet på kanten i en ney-rolle. Det samme gjorde griez. De var købt som stjerner og blev spillet i et system der var bygget op om stjerner (MSN). Men det var/er ikke spillere der er gode 1 v 1. De har hverken fart eller dribleegenskaber. Det er holdspillere der er bedst som hhv offmidt og hængende angriber. Det samme kan forresten siges om demb der paradoksalt først spiller i et system der passer ham nu.

Vi kan spekulere over alt muligt vi ikke har indsigt i. Men vi kan se kampene og alle kan se at de ikke blev spillet korrekt. Hvorfor det så var tilfældet kan vi skrive side op og ned om men det er det der har været vores største problem. Vi har lavet en galatico 2.0 hvor der blev købt stjerner uden et system de passede i.
Du har selvfølgelig ret i, at jeg SPEKULERER i noget, som vi ikke har indsigt i, men jeg vil nu ikke helt give dig ret, alligevel.

Den Coutinho som spillede i Liverpool blev købt som en erstatning for Iniesta. jeg er helt med på, at Coutinho ikke har Iniestas drible egenskaber eller kombinations egenskaber, men det jeg har set fra ham i Liverpool viser med al tydelighed, at han var fremragende i løb med bolden, han var hurtig og kunne sagtens sætte en mand eller 2. Hans evner til at kunne kombinere var også glimrende og hans chanceskabende afleveringer var fremragende. Og der var snert i hans afslutninger. Så er det rigtigt, at Liverpool ofte spillede på omstillinger og det gjorde man ikke just i Barca på det tidspunkt, hvilket selvfølgelig gav Coutinho en del mere plads at arbejde på i Liverpool. Men I den tid Coutinho har spillet for os, så har han både spillet kant og off. midt og i stort set alle kampe, på nær nogle af de første kampe i foråret 18, har han spillet med en mine, som var han til sin egen begravelse. Ingen lyst, ingen fart, intet mod og skud på mål, som fra hans 60 årige tante - og her er det bare min pointe, at man mister ikke så meget af sit spil bare fordi, man ikke spiller på den position man er vant til eller i det system man er vant til - det tror jeg simpelthen ikke på.

Der må også være nogle andre udslagsgivende faktorer som har påvirket ham og hans spil.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Hvis han spillede offmidt så var det i meget få kampe. Han er hovedsageligt blevet brugt som kant. Og du siger det selv: Han blev købt som en erstatning for ini og endte med at spille kant. Selvfølgelig gik det galt. Og når præstationerne er dårlige og man bliver spillet ude af position så påvirker det spillerne negativt. Smid så lige det enorme pres der er i en klub som Barca oveni og så går det galt.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af EasyBuddhist »

Piquénbauer skrev:
fre feb 04, 2022 12:44 am
Cou blev konsekvent spillet på kanten i en ney-rolle. Det samme gjorde griez. De var købt som stjerner og blev spillet i et system der var bygget op om stjerner (MSN). Men det var/er ikke spillere der er gode 1 v 1. De har hverken fart eller dribleegenskaber. Det er holdspillere der er bedst som hhv offmidt og hængende angriber. Det samme kan forresten siges om demb der paradoksalt først spiller i et system der passer ham nu.

Vi kan spekulere over alt muligt vi ikke har indsigt i. Men vi kan se kampene og alle kan se at de ikke blev spillet korrekt. Hvorfor det så var tilfældet kan vi skrive side op og ned om men det er det der har været vores største problem. Vi har lavet en galatico 2.0 hvor der blev købt stjerner uden et system de passede i.
Ja, de er alle tre blevet spillet i en rolle, hvor de ikke kunne levere det ønskede, men er det pga deres evner med en fodbold eller er den psykologiske del, den har været galt med?

Jeg synes, man glemmer, når man siger, Coutinho/Dembélé skulle erstatte Neymar i systemet, at Neymar aldrig var den optimale løsning på holdet dengang, han blev købt. Alle, selv Cruyff advarede Barcelona om at der ville være ubalance i holdet, hvis man spillede med Neymar og Messi på samme tid. Cruyff mente sågar, man var nødt til at sælge Messi, hvis man hentede Ney. Men det virkede alligevel og hvorfor gjorde det det? Det vil være nærliggende at sige pga evnerne, men det er kun den halve sandhed, når vi snakker om Grizmann, Coutinho og Dembélé. Resten skal tillægges synergierne i holdet og der tænkes der i første gang på den synergi, der var mellem MSN trioen og altså de psykologiske aspekter. Men, igen er det kun den halve sandhed, for hvor ville trioen have været uden Busi, Xavi og Ini? Hvor ville de have været uden Alves, Piqué, Mascherano og Alba? Det var dem, der sørgede for at systemet virkede, ikke MSN, som blot profiterede af det. Synergierne skal altså være i orden og det har de ikke været længe og de er blevet dårligere efterhånden, som de vigtige spillere har forladt klubben, eller er blevet for gamle til at præstere på topniveau.

Forudsætningerne for, de tre dyre indkøb har kunne præstere, har altså været markant ringere, end de var for MSN og læg dertil så, de har skulle præstere i roller, som egentlig ikke burde kunne fungere i sammenhæng og at f.eks en "Neymar rolle" ikke er noget man kan tillægge måden Barca spiller på, men i høj grad baseres på spilleren og dem som omgiver ham, så kan man hurtigt se skriften på væggen. Man har altså været for dårlig til at omstille sig de nye egenskaber, indkøbene bragte med sig og den del handler ikke så meget om spillestil, for det er fantastiske fodboldspillere. Nej, det handler i højere grad om, man ikke har kigget på de psykologiske profiler på holdet og hvad man har manglet den vej for at bevare de synergier på holdet, som var så vigtige under de gyldne år.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Magnus Frost
Indlæg: 715
Tilmeldt: tors nov 25, 2021 10:55 pm
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 91 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Magnus Frost »

Jeg tror en stor del af grunden til at de spillere ikke faldt til var pga. Messi. Han fyldte simpelthen for meget. At psykologi også spiller en kæmpe rolle er helt sikkert rigtigt og når man har spillet et par sæsoner i træk uden at fungere ordentligt så sætter det sig. ( hvilket er grunden til de ikke fungerede efter Messi)

Og ja jeg tror også synergien på et hold og balancen er mere vigtigt end positionen ( som dog også har en stor rolle), men den største faktor tror jeg faktisk var Messi.

Vi får aldrig en spiller lige så god som Messi, men vi kan forhåbentlig godt få en bedre leder, en som gør de andre spillere bedre, ikke kun igennem geniale afleveringer men også ved at omlægge eget spil til at efterkomme andres kvaliteter.

Ville vi have haft en bedre sæson nu med Messi? Ja det tror jeg helt sikkert. Ville vi have det over de næste tre ? Nej det tror jeg faktisk ikke.
“The Ballon D'or is worth nothing because Michael Laudrup never won it.” -Pep Guardiola

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Jeg har ingen indsigt i hvordan dynamikken er i truppen. Derfor er jeg som sådan ikke interesseret i spekulere i psykologi osv. For mig at se handler det om at man har købt store navne uden at have en plan. Derefter er der blevet “lappet” og man har forsøgt at integrere dem.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Brugeravatar
Diabolito
Indlæg: 848
Tilmeldt: tirs apr 26, 2005 7:54 pm
Geografisk sted: København
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 52 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Diabolito »

Jeg tror vitterligt ikke man skal undervurdere den enkelte spillers mentale styrke. Suarez besad det, Neymar gjorde også, men jeg tror en spiller som Coutinho havde brug for nogle andre omgivelser for at føle sig tryk. Presset i Barcelona er enormt, særligt når det ikke går godt. Det kræver noget helt særligt at kunne trække sig selv igennem disse perioder.

Det er faktisk her jeg altid har været mest imponeret over Cristiano, som jeg mener er et helt unikt forbillede, særligt for hans mentalte modstandskraft overfor modgang.

Det er bare en sindssygt svær ting for den objektive seer at sætte sig ind i, hvor selve spillet på banen er hvad der er mest iøjenfaldende.
El Señor de las Tartas

nosslo15
Indlæg: 1044
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 110 gange
Blevet takket: 152 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af nosslo15 »

Er enig omkring synergier, det var sådan set også det, jeg prøvede at sige med mit Griezmann eksempel: han var rådden det første år, da Suarez stadig var i klubben ( uden at jeg dermed giver Suarez skylden for det ) og blev langt bedre i anden sæson, da Messi begyndte at "omfavne" ham mere.

Antimadridista
Indlæg: 9258
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 933 gange
Blevet takket: 947 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Antimadridista »

Nossio@

Dit lange indledende indlæg, slår mig lige lovlig konspiratorisk.

Tror på at der er et samsurium af årsager og bestemt ikke at man primært skal pilles ned.

På godt og ondt var Messi nærmest som gud på jord i Barca. Han var så exceptionel, at alt hvad der kunne tilgodeses ham, måtte man gøre.
Dette var ikke nødvendigvis nogen fordel i alle henseender og ikke for Cou og Griez.

Cou. Psyken var ikke stærkt. Presset var stort. Spillestilen var ny. Positionen var ikke optimal for ham. Det var et mismatch.

Griez. Spillestil og position var henholdsvis ny og ikke optimal overhovedet. Stadig gjorde han det så nogenlunde.

Men balancen på holdet var skæv.

Og alt muligt andet. Spillernes magt ift trænerteams, træningsintensiteten, den fysiske del osv.

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af EasyBuddhist »

Piquénbauer skrev:
fre feb 04, 2022 10:50 am
Jeg har ingen indsigt i hvordan dynamikken er i truppen. Derfor er jeg som sådan ikke interesseret i spekulere i psykologi osv.
Det er jo lidt noget bull, er det ikke? Jeg mener, du var i sin tid ude på at tale et Messi farvel op og det er ikke for at starte den diskussion igen, men mere for at give et eksempel på, at du netop tænker på synergierne.
For mig at se handler det om at man har købt store navne uden at have en plan. Derefter er der blevet “lappet” og man har forsøgt at integrere dem.
Og for mig at se, er der blevet foretaget en masse indkøb, uden at tænke på, hvilke mentale kvaliteter, man manglede. Derfor er der blevet lappet og man har forsøgt at integrere, så de ville passe ind mentalt.

Du kan godt se, det er noget være ordkløveri, ikke. Jeg vil ikke benægte at spillerens kvaliteter og kompetencer skal passe ind til en vis grad, men det gælder i lige så høj grad de mentale, som de taktiske kompetencer. Hvorfor tror du, en mand som Alves er hentet tilbage? Ja, han kender klubben og spillestilen, men det er først og fremmest pga hans enorme mentale kvaliteter, han er kommet ind.

Det tager vel heller ikke lang tid at kigge på en knægt som Araujo og konkludere, at her er en ung mand med de mental aspekter i orden, snarer end de tekniske og taktiske? Egentlig burde han slet ikke passe ind, men det gør han alligevel, fordi man har brug for de stærke mentale redskaber, han har. Passion, viljestyrke, professionalitet. Det er egenskaber alle trupper har brug for og så kan du for min skyld mene, man ikke kan se det bag skærmen, men jeg kan godt og det kan de fleste andre også. De psykologiske aspekter er halvdelen af fodboldspillet, uanset om du vil det eller ej.

Så jo, Coutinho, Grizmann og Dembélé´s manglende integration skyldes i lige så høj grad psykologiske aspekter og meget af det er også kulturelt funderet i en klub som Barca. Det er ligesom en del af den historie klubben har og hver gang det går dårligt, så er det udlændingene, der står med aben.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

Det var dog utroligt så pissy du er.

Og nej jeg kan ikke se det er “Bull”. Jeg kan se at spillerne man købte ikke passede ind i planen. Måske fordi der ikke var en anden plan end “giv Messi bolden”. Men du er i din fulde ret til at spekulere. Så gør det og så trækker jeg mig da jeg ikke finde det ret interessant at psykoanalysere fodboldspillere.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af EasyBuddhist »

Piquénbauer skrev:
fre feb 04, 2022 3:37 pm
Det var dog utroligt så pissy du er.

Og nej jeg kan ikke se det er “Bull”. Jeg kan se at spillerne man købte ikke passede ind i planen. Måske fordi der ikke var en anden plan end “giv Messi bolden”. Men du er i din fulde ret til at spekulere. Så gør det og så trækker jeg mig da jeg ikke finde det ret interessant at psykoanalysere fodboldspillere.
Nå, nå, godt ord igen. Jeg giver jo faktisk dig ret i, de ikke passede ind, men mener, det handler om mere end blot det taktiske oplæg. Jeg kan faktisk ikke forstå, man kan være uenig i det, men fair nok.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

nosslo15
Indlæg: 1044
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 110 gange
Blevet takket: 152 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af nosslo15 »

Antimadridista skrev:
fre feb 04, 2022 2:36 pm
Nossio@

Dit lange indledende indlæg, slår mig lige lovlig konspiratorisk.

Tror på at der er et samsurium af årsager og bestemt ikke at man primært skal pilles ned.

På godt og ondt var Messi nærmest som gud på jord i Barca. Han var så exceptionel, at alt hvad der kunne tilgodeses ham, måtte man gøre.
Dette var ikke nødvendigvis nogen fordel i alle henseender og ikke for Cou og Griez.

Cou. Psyken var ikke stærkt. Presset var stort. Spillestilen var ny. Positionen var ikke optimal for ham. Det var et mismatch.

Griez. Spillestil og position var henholdsvis ny og ikke optimal overhovedet. Stadig gjorde han det så nogenlunde.

Men balancen på holdet var skæv.

Og alt muligt andet. Spillernes magt ift trænerteams, træningsintensiteten, den fysiske del osv.
Jeg vedstår gerne at indlægget var langt og måske også en smule konspiratorisk ( I Love it! ), men det jeg blot prøvede på at sige var, at hvis man vil købe "stjerner" udefra, så skal man måske også forberede sig på, at de kan have "stjernenykker".

Og at det at have "stjernenykker" ikke nødvendigvis gør en spiller til en dårligere holdspiller, hvis folk kan se igennem fingrene med sådan noget. Og så husker jeg sagen om Eto på den måde, at han blev uvenner med Guardiola og derfor røg videre. Men stridspunktet var vist noget Eto havde sagt - og her kunne man måske have haft en lidt længere lunte som træner med tanke på, hvor god en holdspiller Eto var - og med tanke på, hvor meget vi manglede ham i semifinalerne i 10 og 12.

Lad os forestille os, at M`bappè kom til barca til sommer i stedet for Madrid, hvor han jo nok ender op? Så er det min tese, at der godt kunne blive flere vanskeligheder ved at indsluse ham på holdet - end hvis det havde været Madrid han kom til. Fordi Madrid i højere grad accepterer folk med "stjernenykker" end Barca gør. Det er ikke nødvendigvis en ulempe for Barca, men alligevel tænker jeg, at man må gå lidt på kompromis engang imellem.

Antimadridista
Indlæg: 9258
Tilmeldt: man sep 18, 2017 3:30 pm
Har takket: 933 gange
Blevet takket: 947 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Antimadridista »

nosslo15 skrev:
fre feb 04, 2022 8:57 pm
Antimadridista skrev:
fre feb 04, 2022 2:36 pm
Nossio@

Dit lange indledende indlæg, slår mig lige lovlig konspiratorisk.

Tror på at der er et samsurium af årsager og bestemt ikke at man primært skal pilles ned.

På godt og ondt var Messi nærmest som gud på jord i Barca. Han var så exceptionel, at alt hvad der kunne tilgodeses ham, måtte man gøre.
Dette var ikke nødvendigvis nogen fordel i alle henseender og ikke for Cou og Griez.

Cou. Psyken var ikke stærkt. Presset var stort. Spillestilen var ny. Positionen var ikke optimal for ham. Det var et mismatch.

Griez. Spillestil og position var henholdsvis ny og ikke optimal overhovedet. Stadig gjorde han det så nogenlunde.

Men balancen på holdet var skæv.

Og alt muligt andet. Spillernes magt ift trænerteams, træningsintensiteten, den fysiske del osv.
Jeg vedstår gerne at indlægget var langt og måske også en smule konspiratorisk ( I Love it! ), men det jeg blot prøvede på at sige var, at hvis man vil købe "stjerner" udefra, så skal man måske også forberede sig på, at de kan have "stjernenykker".

Og at det at have "stjernenykker" ikke nødvendigvis gør en spiller til en dårligere holdspiller, hvis folk kan se igennem fingrene med sådan noget. Og så husker jeg sagen om Eto på den måde, at han blev uvenner med Guardiola og derfor røg videre. Men stridspunktet var vist noget Eto havde sagt - og her kunne man måske have haft en lidt længere lunte som træner med tanke på, hvor god en holdspiller Eto var - og med tanke på, hvor meget vi manglede ham i semifinalerne i 10 og 12.

Lad os forestille os, at M`bappè kom til barca til sommer i stedet for Madrid, hvor han jo nok ender op? Så er det min tese, at der godt kunne blive flere vanskeligheder ved at indsluse ham på holdet - end hvis det havde været Madrid han kom til. Fordi Madrid i højere grad accepterer folk med "stjernenykker" end Barca gør. Det er ikke nødvendigvis en ulempe for Barca, men alligevel tænker jeg, at man må gå lidt på kompromis engang imellem.
Syntes stadig det er en smule for lommefilosofisk det der :glad:

nosslo15
Indlæg: 1044
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 110 gange
Blevet takket: 152 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af nosslo15 »

Antimadridista skrev:
fre feb 04, 2022 10:16 pm
nosslo15 skrev:
fre feb 04, 2022 8:57 pm
Antimadridista skrev:
fre feb 04, 2022 2:36 pm
Nossio@

Dit lange indledende indlæg, slår mig lige lovlig konspiratorisk.

Tror på at der er et samsurium af årsager og bestemt ikke at man primært skal pilles ned.

På godt og ondt var Messi nærmest som gud på jord i Barca. Han var så exceptionel, at alt hvad der kunne tilgodeses ham, måtte man gøre.
Dette var ikke nødvendigvis nogen fordel i alle henseender og ikke for Cou og Griez.

Cou. Psyken var ikke stærkt. Presset var stort. Spillestilen var ny. Positionen var ikke optimal for ham. Det var et mismatch.

Griez. Spillestil og position var henholdsvis ny og ikke optimal overhovedet. Stadig gjorde han det så nogenlunde.

Men balancen på holdet var skæv.

Og alt muligt andet. Spillernes magt ift trænerteams, træningsintensiteten, den fysiske del osv.
Jeg vedstår gerne at indlægget var langt og måske også en smule konspiratorisk ( I Love it! ), men det jeg blot prøvede på at sige var, at hvis man vil købe "stjerner" udefra, så skal man måske også forberede sig på, at de kan have "stjernenykker".

Og at det at have "stjernenykker" ikke nødvendigvis gør en spiller til en dårligere holdspiller, hvis folk kan se igennem fingrene med sådan noget. Og så husker jeg sagen om Eto på den måde, at han blev uvenner med Guardiola og derfor røg videre. Men stridspunktet var vist noget Eto havde sagt - og her kunne man måske have haft en lidt længere lunte som træner med tanke på, hvor god en holdspiller Eto var - og med tanke på, hvor meget vi manglede ham i semifinalerne i 10 og 12.

Lad os forestille os, at M`bappè kom til barca til sommer i stedet for Madrid, hvor han jo nok ender op? Så er det min tese, at der godt kunne blive flere vanskeligheder ved at indsluse ham på holdet - end hvis det havde været Madrid han kom til. Fordi Madrid i højere grad accepterer folk med "stjernenykker" end Barca gør. Det er ikke nødvendigvis en ulempe for Barca, men alligevel tænker jeg, at man må gå lidt på kompromis engang imellem.
Syntes stadig det er en smule for lommefilosofisk det der :glad:
Kære Anti. Jeg beklager dybt, hvis du mener, at jeg er "for lommefilosofisk". Er der mon en paragraf i vedtægterne omkring dette forum, som jeg kunne have overtrådt? :mrgreen:

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 27 gæster