FC Barcelona

Diskussion om den La Liga og andre spanske klubber

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Visca El Barca
Indlæg: 10389
Tilmeldt: tirs apr 28, 2009 1:22 pm
Geografisk sted: Jorden
Har takket: 786 gange
Blevet takket: 403 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Visca El Barca »

Martino: "I think everyone will have recovered for the next game: Alba, Puyol, Mascherano, Messi..." #fcblive
Lad være med at diskutere med en idiot; han tager dig ned på hans niveau, og slår dig i erfaring."

#JeSuisSheep

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Brombi »

Visca El Barca skrev:
rummenigge skrev:Lækker analyse video af Tatas Barca...

phpBB [video]

Først og fremmest er jeg glad for at forfatteren af videoen allerede i starten skriver, at videoen eller hans pointer ikke skal ses som den absolutte sandhed, eller et endegyldigt svar på Barca taktik. Såvidt så godt, for hans pointer, hans sekvenser og dertilhørende tekst er i den grad til diskussion. Især for at vise den ændring, Tata har bragt til Barca. Først og fremmest, jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide, hvem manden bag videoen er. Hvad er hans baggrund? Er han journalist, træner indenfor fodboldfaget eller bare en simpel gut som mig?

Han bruger Almeria kampe og Leos kamp som eksempel. Hvor mange gange har vi ikke set det under Pep og Tito? Ja i næsten 80-90% af de kampe vi har spillet. Intet nyt under solen, man fælder modstanderen i søvn og så kommer eksplosionen. Ret skal være ret, han skriver selv, at det måske ikke er noget nyt.

Dernæst kommer Celtic kampen, og så skal vi i den grad frem i skoene. Den ene analyse bliver smidt frem efter den anden, med dertilhørende tekst, hvor forfatteren fortæller os den sandhed, som han ser og fortolker. "se hvordan Barca spillere er overlegne, se hvordan Celtic træner føler at det måske er forbi og opgiver, se hvordan Celtic spillerne mister troen og modet", så langt så godt, måske er det sådan, hvem ved.

Han tager dog kampen fra sidste år op. Uden at tage de omstændigheder i betragtning der var, uden at tage vores historie med lignende taktik op (Jeg mener det Celtic lavede sidste år og i år, blev vi mødt af mange gange, både under Pep og Tito og så Tito og Roura, de fleste kampe endte vi dog at vinde og havde held med at eliminere modstanderens trussel, den glemmer forfatteren selvfølgelig for ellers er hans pointer ligegyldige). Hvordan scorer Celtic sidste år? På en dødbold. Hvad var Celtics største chance i år, ganske rigtigt på dødbold (Det er dog flot at forfatteren vil have os til at se, hvordan Adriano flot prøver at presse sin modstander med sin krop. Hvem gør ikke det?), han lægger vægt på at vi har 8 mand til at forsvare, men hvorfor stiller han ikke spørgsmålet, hvordan kan det være at Celtic kommer frem til sådan en gigantisk chance, når vi forsvarer så massivt?

Hvad var der sket hvis den bold var røget ind? Er det klog at forsvare så dybt mod et hold, hvis største force er dødbolde? Hvis man forsvarer dybt, er chancen for at modstanderen får en dødbold tæt på mål større(hjørne, frispark lad os inkludere indkast også). Celtic anden største chance i kampen kommer efter et indkast tæt på målet. At Samaras kommer til afslutning, selvom man er 1 mod 8 er kritisabelt, selvom vinklen er spids. Det er ikke første gang at Barca tvinger en angriber til at afslutte fra en næsten umulig position. Men hvad nu hvis en Celtic spiller havde taget et løb og Samaras havde valgt en anden mulighed end at afslutte. Kig på hvor bold fikseret vores hold er, de følger ikke med spilleren men derimod i allerhøjeste grad bolden. De står nærmest stille i feltet, derfor er de utrolige sårbar overfor folk der kommer i løb i feltet.



Dernæst bruger han kampen sidste år. Vi indkasserer et mål på dødbold, det har alle dage været vores problem. Vi prøver at presse spilleren, Alba prøver men er ikke succesfuld. Dog er der sket en ændring, zone opdækning og mand markering, så ok, den er jeg villig til at give ham. Han skal dog ikke kigge længere end kampen i weekenden og se, hvordan vi indkasserede et mål (hvilket selvsamme Adriano var skyld i).

Dernæst tager hans deres andet mål fra sidste år op. Han skal kigge på uret, han skal også kigge på situationen og komme bedre i tanke om sidste års kamp. Barca var tvunget til at gå efter et bedre resultat (følte de selv), derfor angriber man med mange mand, men stadig er det ene og alene en personlig fejl, der er skyld i at Celtic spilleren har en hel motorvej til målet (læs Xavi og hans mærkelige karate spark forsøg på en clearing eller tæmning, aner ikke hvad det var). Disse fejl så vi ikke mange gange under hverken Pep eller Tito, jeg vil være villig til at sige, det var en af de få mange, derfor er det et svagt argument, synes jeg. Hvis det var et gentagende problem, så kunne man måske sige, at det her var ikke godt nok.

Han skriver en masse, men tager så Cescs mål op, lægger fokus på Alexis og sætter stort fokus på at modstanderen virker trætte. Først og fremmest, hvor mange har vi ikke set det før? Hvor mange har kommentatorer, eksperter, fodboldkyndige og så folk som os ikke sagt og skrevet, at modstanderen er både mentalt og fysisk trætte? Hvis vi kommer videre til Cesc mål, kan nogen huske hans mål på Bernabeu i 3-1 kampen? Albas mål til 4-0 mod Milan? Ligner de ikke hindanden, hvordan de tager løbet i feltet? Hvor forsvaret står?

Jeg synes ikke forfatteren formår at fremsætte gode pointer eller kommer med gode argumenter for at bevise, Tata har bragt netop disse ændringer. Ajax spiller sådan mod os, fordi det er sådan de gør. De gav os mange problemer, men døde tilsidst, hvem sagde Arsenal kampe under Peps tid?

Tata har helt sikkert bragt ændringer, gode og nogle mindre gode. Jeg finder bare denne video analyse ligeså meningsfyldt som de tusindevis af andre, som folk som mig lægger på nettet, med deres fortolkning af Barcas taktik, hvilket de prøver at gøre stærkere ved at tilsætte et tekst (hvor man alligever prøver på at få det til at fremstå som den absolutte sandhed). Jeg synes argumenter er utrolige svage, min oplevelse af videoen var, at de ting han prøver at pointere, har jeg oplevet mange gange de sidste 4-5 år. De aspekter er ikke nye, og derfor synes jeg forfatteren ikke formår at sætte fokus på de ændringer og de aspekter, som Tata har bragt med sig.

Tilsidst, husk på at mit indlæg ikke er et forsøg på at gøre det til en endegyldig konklusion eller gøre mine ord til den absolutte sandhed. Dette var blot min holdning til video, det kan derfor godt være at jeg har glemt nogle "synes jeg, jeg synes", men når i læser så prøv at gøre det selv oppe i hovedet. God nat.
Se videoen igen, du har måske ikke været så koncentreret så sent på aftenen ;-)

Forfatteren skriver om to grundlæggende forandringer under Tata:

1) The Lure; det falske kontraangreb som tvinger hele modstanderholdet til at løbe tilbage. Han viser flere sekvenser hvor kun én eller to Barca-spillere løber frem som det var et kontraangreb. Det er egentlig ret tydeligt at resten af holdet bare går på banen. Den bagerste kæde laver det 'drop' han snakker om, som så bliver forklaret:

2) Man-marking Forsvar; forsvaret er gået fra at være et offensivt forsvar som fokuserede på hvor bolden var, til at være et mere defensivt forsvar som fokuserer på angribere og trusler, og hvor 'manden' er. Det lukker ned for modstanderens forsøg på kontraangreb og tvinger dem ud i at spille possession-fodbold.

Og det synes jeg at forfatteren har ret i, og det er godt spottet.

Visca El Barca
Indlæg: 10389
Tilmeldt: tirs apr 28, 2009 1:22 pm
Geografisk sted: Jorden
Har takket: 786 gange
Blevet takket: 403 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Visca El Barca »

Pointen nummer et, forfatteren burde kigge på nogle af de samme eksempler under Pep og Tito, oftest blev det brugt ret effektivt endda dengang, mere effektivt end de sekvenser han har taget frem. Jeg synes derfor ikke, det er en forandring.

Mands opdækning er en ændring, sekvenser han bruger og dermed forklaring hænger bare ikke sammen. Han siger at vi er gået fra et offensivt forsvar til mere tilbagetrukket forsvar, det er jeg ikke enig, med tanke på hvor meget vores forsvar går med i angreb. Dernæst fremhæver han Samaras' afslutning for at pointere at vi er gået fra boldfikseret forsvar til et forsvar som har meget fokus på modstanderens placering. Det er muligvis rigtigt, men sekvensen er et dårligt eksempel og giver det modsatte billede. Tag et kig på situationen, 7-8 Barca spillere har øjnene på Samaras, samtidig står de bomstille, det gør dem ekstrem boldfikseret forsvar som er sårbar overfor løb i feltet.

Dernæst, de problemer som Celtic trods alt skabte for os, blev skabt med samme midler som sidste år, intet nyt under solen. Sidste år var de bare skarpere og måske også mere heldige, denne gang var de måske en smule uheldige.
Lad være med at diskutere med en idiot; han tager dig ned på hans niveau, og slår dig i erfaring."

#JeSuisSheep

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Piquénbauer »

http://www.barcelonafootballblog.com/20 ... ans-world/

Ved ikke lige hvor jeg skulle poste den så poster den her og i neymar tråden. En rigtig god artikel omkring film og overdrivelser. Man får i hvert fald nogle gode modargumenter til alle de PL fanboys der brokker sig over neymar og barca.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Brugeravatar
SpillerSomMESSI
Indlæg: 5539
Tilmeldt: ons dec 16, 2009 4:54 pm
Geografisk sted: Skive - Jylland
Har takket: 582 gange
Blevet takket: 576 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af SpillerSomMESSI »

http://www.totalbarca.com/2013/statisti ... ore-143364

Er det rekord for den spanske liga med 19 sejre i træk på hjemmebane?

Hvis ikke hvad er rekorden så, og hvem har den?
--- Messi STYRER - Længere er den ik´! ---

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Brombi »

10 dage..

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af JonasV »

Eurosport kunne da egentlig godt lige tage at vise Barça-Brøndby i kvindernes CL, i stedet for Twente-OL...

Brugeravatar
zqa
Indlæg: 10723
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 12:52 am
Geografisk sted: København
Har takket: 178 gange
Blevet takket: 597 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af zqa »

phpBB [video]
#jesuisSheep

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af JonasV »

Aaaaah, tak!

Nåede lige at se slutningen af Wolfburgs kamp. De vandt 0-14...

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Brombi »

zqa skrev:
phpBB [video]

Seriøst? En hel kvindefodboldkamp som ender 0-0?

emo
Indlæg: 17811
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 367 gange
Blevet takket: 806 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af emo »

Nostalgi ? Ooouh yeah. Der var sq nogle rare spiller med på det billede.
Billede
Allez...

Brugeravatar
zqa
Indlæg: 10723
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 12:52 am
Geografisk sted: København
Har takket: 178 gange
Blevet takket: 597 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af zqa »

Hvorfor er det Henry står sådan der? Hahaha.
#jesuisSheep

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 15189
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1716 gange
Blevet takket: 1141 gange
Kontakt:

Re: FC Barcelona

Indlæg af Lopezzz »

Jeg fik en god griner over denne nyhed :smile:

http://www.fcbarcelona.dk/component/con ... rsson.html
MDCCCXCIX

Brugeravatar
Heartbreaker
Indlæg: 9573
Tilmeldt: søn mar 14, 2010 9:54 pm
Geografisk sted: Skivevej 27 lejlighed 3 9500 Hobro by Dk
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 720 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Heartbreaker »

Neymar mod Ronaldo ved det kommende El Clasico.
Billede
Vi skal ikke have Fnat lus lopper knuper adis eller grises til af andre folk de skal og bare lade jeg være i fred og ro for eller døder de lige på stedet med et af min fætter Klaus S Jensen skydevåben det er ikke for sjov det er skam meget alvorlig mendt

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Brombi »

Heartbreaker skrev:Neymar mod Ronaldo ved det kommende El Clasico.
Billede
jinxed

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 38 gæster