Luis Suárez

Tidernes Barca-legender

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 9 - Luis Suárez

Indlæg af Piquénbauer »

Suarez var ikke bedre end Ronaldo. Alene det faktum, at Ronaldo scorede 20 mål mere men kun spillede 10 flere kampe burde fortælle det meste. Men derudover forsvandt Suarez også i de største opgør. Ingen mål i 7 kampe mod City, Chelsea og Arsenal. Til gengæld scorede han 15 mål mod de fire dårligste hold. Omvendt satte Ronaldo scoringsrekord i Champions League. En turnering, han i øvrigt vandt.
Tja hvor mange straffespark skulle ronaldo så bruge for at score de 20 mål mere? 10? 15? Suarez brugte ikke 1 til at lave sine 31 mål. Og med den form han var i så har vi ingen anelse om hvor mange flere han kunne have lavet hvis han havde 10 kampe til.

Men ja hans stats mod de største hold var ikke fremragende. Her burde man dog også se på hvilket hold han spillede for. Et hold som på ingen måder havde ligeså meget firepower som feks real (suarez stod for 43% af holdets mål). Og derfor et hold hvor de store i høj grad vidste at hvis de kunne tage suarez ud af kampen så havde de en god chance.

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst så en spiller have en så dominerende sæson i PL som den suarez havde. Og IMO var han verdens bedste.
Senest rettet af Piquénbauer fre aug 22, 2014 1:36 pm, rettet i alt 1 gang.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

emo
Indlæg: 17757
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 365 gange
Blevet takket: 802 gange

Re: 9 - Luis Suárez

Indlæg af emo »

Nemlig, Blau-manner, tell them!

Messi er,
Billede
Allez...

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: 9 - Luis Suárez

Indlæg af Flax_Generous »

Piquénbauer skrev:Men ja hans stats mod de største hold var ikke fremragende. Her burde man dog også se på hvilket hold han spillede for. Et hold som på ingen måder havde ligeså meget firepower som feks real (suarez stod for 43% af holdets mål). Og derfor et hold hvor de store i høj grad vidste at hvis de kunne tage suarez ud af kampen så havde de en god chance.
Liverpool var det næstbedste hold i Premier League sidste sæson, ikke et eller andet andenrangshold. Flest spillere på sæsonens hold og det hele. Alligevel var han skuffende mod topholdene. Og scorede rigtig mange mål i få kampe mod bundholdene. Hvis man fjerner hans og Sturridges mål, ville Liverpool faktisk tabe flere point ved at undvære Sturridges mål.
Piquénbauer skrev:Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst så en spiller have en så dominerende sæson i PL som den suarez havde. Og IMO var han verdens bedste.
Jeg kan godt komme i tanke om et par stykker. Ronaldo i 07/08, f.eks. Henry havde også et par sæsoner, hvor han dominerede i mere eller mindre alle kampe. Bale og Van Persie i deres sidste sæsoner for Spurs og Arsenal var heller ikke milevidt fra Suarez' niveau.

Men jo, Suarez var sæsonens bedste spiller i Premier League (selvom Yaya Toure ikke var ekstremt langt efter). Og efter sådan en sæson fortjener han helt sikkert at blive nævnt blandt de allerbedste i verden. Men Ronaldo var altså bedre. Det tror jeg også, at de fleste, som ikke holder med Liverpool eller Barca, vil anerkende.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 9 - Luis Suárez

Indlæg af Piquénbauer »

Liverpool var det næstbedste hold i Premier League sidste sæson, ikke et eller andet andenrangshold. Flest spillere på sæsonens hold og det hele. Alligevel var han skuffende mod topholdene. Og scorede rigtig mange mål i få kampe mod bundholdene. Hvis man fjerner hans og Sturridges mål, ville Liverpool faktisk tabe flere point ved at undvære Sturridges mål.
De var det næstbedste hold pga suarez. Enten scorede han målene, lagde op til dem eller skabte chancerne (skabte og mere end ronaldo). Uden ham ville de ikke have været i nærheden af toppen af PL. Og igen - de store hold fokuserede på suarez i de indbyrdes kampe. Derfor var han "skuffende". Fik dog stadig lavet 5 mål og 5 assists i de 10 kampe han var med mod top 6 holdene. Ronaldo lavede 8 mål og 2 assists i de 9 kampe han var med mod top 6 holdene.
Jeg kan godt komme i tanke om et par stykker. Ronaldo i 07/08, f.eks. Henry havde også et par sæsoner, hvor han dominerede i mere eller mindre alle kampe. Bale og Van Persie i deres sidste sæsoner for Spurs og Arsenal var heller ikke milevidt fra Suarez' niveau.
Hverken bale eller rvp har været i nærheden af de stats som suarez havde i denne sæson. Men ja ronaldo og henry er nok det tætteste vi kommer.
Men jo, Suarez var sæsonens bedste spiller i Premier League (selvom Yaya Toure ikke var ekstremt langt efter). Og efter sådan en sæson fortjener han helt sikkert at blive nævnt blandt de allerbedste i verden. Men Ronaldo var altså bedre. Det tror jeg også, at de fleste, som ikke holder med Liverpool eller Barca, vil anerkende.
Jep det vil de nok. Men nok mere fordi suarez tiltrækker sig så meget negativ opmærksom som desværre tager fokus fra hans præstationer. Og fordi ronaldo var helt vild i cl hvilket han selvfølgelig skal have ros for.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

BarçaDK

Re: 9 - Luis Suárez

Indlæg af BarçaDK »

Ronaldo er en målmaskine, men Suárez laver altså langt flere af de gode ting, som ikke ses i spillerens stats end Ronaldo. Hvis man kun ser på ligaen er der ingen tvivl om, at Suárez var bedst. Ronaldo havde dog en usædvanligt flot CL-sæson, hvor Suárez i stedet havde hviledage. Jeg vil desuden mene, at Suárez sjældnere falder helt ud af kampene, som Ronaldo ind i mellem har gjort.

Alt i alt synes jeg, at Suárez har flere gode aktioner pr. kamp, men at Ronaldo dominerede sådan i CL gør det meget svært at sige.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 9 - Luis Suárez

Indlæg af Piquénbauer »

Enig!
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: 9 - Luis Suárez

Indlæg af Jesni »

Blaugrana92 skrev:Hvorfor tror du at Real Madrid afslutter mere end vi gør? Bingo. Det er primært fordi de har Ronaldo.
Og hvorfor spiller Ronaldo i Real Madrid? Fordi han er en meget direkte spiller, hvorfor han og f.eks. Bale passer perfekt ind i holdets spillestil.

Der er bare store forskelle i måden, hvorpå fodbolden bliver fortolket i hhv. Madrid og Barcelona. I Madrid satser man stærkt på kontrafobold, hvor der lægges op til at Ronaldo og Bale sættes op til hurtige afslutninger i dét afspekt af spillet. I Barcelona vil vi gerne beholde bolden og spille den rundt indtil der er en mand fri. Det behøves ikke være Messi.

Men jeg kan selvfølgelig godt se, det er noget sjovere, at hive tal ud af kontekst, så længe det er i Messis favør. Så glemmer vi resten.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 9 - Luis Suárez

Indlæg af Piquénbauer »

Ronaldo skyder jo på alt. Det gjorde han også i man u (alle turneringer):

06/07 - 295 skud (23 mål)
07/08 - 261 skud (43 mål)
08/09 - 280 skud (26 mål)
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: 9 - Luis Suárez

Indlæg af Blaugrana92 »

Jesni skrev:Men jeg kan selvfølgelig godt se, det er noget sjovere, at hive tal ud af kontekst, så længe det er i Messis favør. Så glemmer vi resten.
Vor herre til hest, en håbløst dum kommentar. Jeg sidder her og prøver på at føre en saglig diskussion, og så disker du op med sådan en omgang?

Nå, men det jeg var ved at udtænke mig at skrive, inden jeg læste din sidste kommentar, var egentlig at Real Madrid altså heller ikke er mere direkte end som så. Det er stadig et hold der foretrækker at have bolden i størstedelen af deres kampe. Ikke i samme grad som os, Bayern München eller Arsenal, men de har trods alt en træner der tilgodeser den form for fodbold. Jeg kan godt lide Ancelotti. Det har jeg altid kunnet. Jeg har respekt for ham. Købet af Toni Kroos indikerer da alt andet lige også, at Real Madrid, eller måske i endnu højere grad bare Ancelotti, gerne vil spille en mere boldbesiddende form for fodbold end de gjorde under Mourinho.

Derudover scorede de altså kun 3 mål mere på kontraangreb end vi gjorde i sidste sæson. Når det kommer til stykket så scorer Real Madrid langt størstedelen af sine mål i åbent spil, efter at have været i boldbesiddelse på modstanderens banehalvdel i adskillige sekunder.

Du har dog ret i at Madrid spiller mere direkte end vi gør. Men det er altså ikke i så ekstremt en grad, at spillerne bare skal pløkke til bolden, ligeså snart de kan se målet. Det er i en grad der tilgodeser Ronaldo og Bale - det har du også ret i. Men det er meget sjovt, hvordan du fuldstændig undlader at kommentere på resten af mit indlæg. Alt det om at det primært handler om at Ronaldo og Bale træffer håbløse beslutninger, om at afslutte fra 30-35 meters afstand, i situationer der har potentiale til at blive så meget farligere. Det var egentlig essensen af mit indlæg, men det formåede du jo meget flot at springe over, politiker-style.

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: 9 - Luis Suárez

Indlæg af Jesni »

Blaugrana92 skrev:Men det er meget sjovt, hvordan du fuldstændig undlader at kommentere på resten af mit indlæg. Alt det om at det primært handler om at Ronaldo og Bale træffer håbløse beslutninger, om at afslutte fra 30-35 meters afstand, i situationer der har potentiale til at blive så meget farligere. Det var egentlig essensen af mit indlæg, men det formåede du jo meget flot at springe over, politiker-style.
Fordi jeg ikke så meget potentiale i dine udsagn om Ronaldo og Bales "håbløse beslutninger". Det kan man sige om næsten alle spillere - det er så subjektivt, at det er ligegyldigt. Man kan finde masser af situationer, hvor Messi, Alves, Iniesta etc. kan blive påskudt at lave den "forkerte" beslutning, når skaden er sket, hvorfor man så vil påstå, at en anden beslutning var klogere. Nogensinde hørt udtrykket "I bagklogskabens klare lys? :)
Blaugrana92 skrev:
Jesni skrev:Men jeg kan selvfølgelig godt se, det er noget sjovere, at hive tal ud af kontekst, så længe det er i Messis favør. Så glemmer vi resten.
Vor herre til hest, en håbløst dum kommentar. Jeg sidder her og prøver på at føre en saglig diskussion, og så disker du op med sådan en omgang?
Tjah, kald det en dum kommentar. Jeg mener nu stadig, der er en sandhed i udsagnet. Så kan du kalde det for en dum kommentar, og hvad du nu ellers kan finde på af nedsættende sætninger.

Brugeravatar
Lasse N
Indlæg: 212
Tilmeldt: tors jan 20, 2011 12:29 pm
Geografisk sted: Odense
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: 9 - Luis Suárez

Indlæg af Lasse N »

Zubizarreta: "Suarez showed at Liverpool he can play at different positions. Not the best dribbler, but very effective and very competitive" hold kæft hvor er han væk.. Ikk den bedste dribler hvad fanden i helvede snakker han om. Han er en sublim dribler. En af de bedste.

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: 9 - Luis Suárez

Indlæg af Brombi »

Jesni, jeg synes ofte du er en af de mest rationele herinde, især hvad angår forholdet til Madrid, men ligenu er du lidt ude og skide og faktisk rimelig nedladende overfor Blau. Det eneste argument du kommer med, er at Real spiller mere direkte, hvorimod Piquenbauer og Blau faktisk finder stats for hvor mange afslutninger han har på sine hold, og hvor mange afslutninger resten af holdet har (mm.)

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: 9 - Luis Suárez

Indlæg af Blaugrana92 »

Jesni skrev:Fordi jeg ikke så meget potentiale i dine udsagn om Ronaldo og Bales "håbløse beslutninger". Det kan man sige om næsten alle spillere - det er så subjektivt, at det er ligegyldigt. Man kan finde masser af situationer, hvor Messi, Alves, Iniesta etc. kan blive påskudt at lave den "forkerte" beslutning, når skaden er sket, hvorfor man så vil påstå, at en anden beslutning var klogere. Nogensinde hørt udtrykket "I bagklogskabens klare lys? :)
Nej, det kan man ikke sige om alle spillere. Fodbold er et spil hvor det handler om at vinde. Man vinder ved at score flere mål end modstanderen. Derfor er det mest naturlige spørgsmål: Hvordan scorer vi målene? Svaret er, helt åbenlyst, ikke at man skal skyde fra distancen. Det er irrationelt og går imod al statistik og al logik. Alligevel gør Ronaldo det oftere end nogen anden. Derfor synes jeg godt at man kan kalde det for en håbløs beslutning, når Ronaldo vælger at trykke af fra distancen. Hvis du læste den artikel jeg linkede til, ville du også vide at han kun scorer på 4,1% af sine afslutninger udenfor feltet, hvilket er et procentpoint højere end resten af de 8.335 spillere der er blevet undersøgt. For Messis vedkommende er tallet på 12,1%, til trods for at Ronaldo har forsøgt sig over dobbelt så mange gange fra distancen.

Derfor er det en meget logisk konklusion at drage, at Ronaldos enorme tendens til at sparke fra distancen, er én dum beslutning efter en anden, i hvert fald i langt størstedelen af tilfældene. Det er klart at der er situationer hvor det er oplagt at skyde; hvis du er få meter udenfor feltet, i en perfekt vinkel til at sparke mod det fjerneste hjørne, ser jeg absolut ingen problemer i at afslutte. Det er næppe her at Ronaldos scoringsprocent bliver ødelagt, men derimod når han vælger at gøre det fra 25-30 meters afstand, hvilket han som bekendt vælger at gøre meget, meget oftere end Messi gør det. Det er kort og godt bare dumt.

Det er i øvrigt meget sjovt at du nævner Iniesta. Han er en spiller, som jeg stort set aldrig ser træffe beslutninger som dem beskrevet ovenfor. Han vil have bolden tæt på mål. Det giver så meget mening som det nærmest er muligt indenfor fodboldens verden. Alt peger på at det er lettere at score mål, når du er tæt på målet, hvilket alt andet lige også giver rigtig, rigtig, rigtig god mening. Så Iniesta afslutter ikke fra 25-30 meter. Han skyder nogle gange fra distancen, men det hører sig til de ekstreme sjældenheder. Han holder på bolden og forsøger at opsøge en større og bedre mulighed; at komme tættere på målet. Det er logisk. Det er rationelt. Det er en god beslutning.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: 9 - Luis Suárez

Indlæg af Flax_Generous »

Men er det virkelig så problematisk, at Ronaldo afslutter meget? Han scorer jo også. Gerne 50-60 mål pr. sæson. Jeg har kun oplevet én anden spiller, der kan holde sådan et snit. Så ja, måske kunne Ronaldo engang imellem godt skrue ned for antallet af langskud, men den samlede pakke, man får med ham, er virkelig ekstraordinær.

BarçaDK

Re: 9 - Luis Suárez

Indlæg af BarçaDK »

Flax_Generous skrev:Men er det virkelig så problematisk, at Ronaldo afslutter meget? Han scorer jo også. Gerne 50-60 mål pr. sæson. Jeg har kun oplevet én anden spiller, der kan holde sådan et snit. Så ja, måske kunne Ronaldo engang imellem godt skrue ned for antallet af langskud, men den samlede pakke, man får med ham, er virkelig ekstraordinær.
Problematisk? Lidt, men ingen spiller er fejlfri. At skyde fra 30-35 meter lige i favnen på modstanderens målmand er bare meget åbenlyst spild af boldbesiddelse i forhold til fx at aflevere til en holdkammerat, der ikke er i en god position, eller forsøge en håbløs stikning.

Desuden er Ronaldos afslutninger meget selviske i forhold til dårlige afleveringer, hvor folk ofte bare siger "han prøvede i hvert fald". En mulig forklaring på, hvorfor folk er mere opmærksomme på Ronaldos mangler.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 15 gæster