21 - Frenkie De Jong

Diskussion vedr. spillere fra FC Barcelona

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Brugeravatar
FCBarcelonaChr
Indlæg: 20098
Tilmeldt: man okt 11, 2010 8:32 pm
Geografisk sted: Odense
Har takket: 303 gange
Blevet takket: 1024 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af FCBarcelonaChr »


Brugeravatar
FCBarcelonaChr
Indlæg: 20098
Tilmeldt: man okt 11, 2010 8:32 pm
Geografisk sted: Odense
Har takket: 303 gange
Blevet takket: 1024 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af FCBarcelonaChr »

Er lykkelig for at vi fik De Jong! 🇳🇱


Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af Piquénbauer »

Skræmmende spiller. Top 3 over bedste cm’er i verden og kan spille så mange forskellige roller.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Brugeravatar
FCBarcelonaChr
Indlæg: 20098
Tilmeldt: man okt 11, 2010 8:32 pm
Geografisk sted: Odense
Har takket: 303 gange
Blevet takket: 1024 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af FCBarcelonaChr »

Enig. Han er guld værd!

Brugeravatar
FCBarcelonaChr
Indlæg: 20098
Tilmeldt: man okt 11, 2010 8:32 pm
Geografisk sted: Odense
Har takket: 303 gange
Blevet takket: 1024 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af FCBarcelonaChr »


Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af Piquénbauer »

Skadet… Klubben melder ikke noget om hvornår han er tilbage.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Kvoller
Indlæg: 5081
Tilmeldt: man apr 25, 2005 10:30 pm
Geografisk sted: Sønderborg
Har takket: 781 gange
Blevet takket: 572 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af Kvoller »


Kvoller
Indlæg: 5081
Tilmeldt: man apr 25, 2005 10:30 pm
Geografisk sted: Sønderborg
Har takket: 781 gange
Blevet takket: 572 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af Kvoller »

(🌕) Frenkie De Jong is expected to be out for 1-2 weeks. He is out for the Gamper, but not ruled out for the first league fixture on 15th. As for Gavi, could be out for 1 month due to a jaw fracture. @fansjavimiguel #FCB ⚠️

emo
Indlæg: 17757
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 365 gange
Blevet takket: 802 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af emo »

Så starter vi....
Allez...

Brugeravatar
FCBarcelonaChr
Indlæg: 20098
Tilmeldt: man okt 11, 2010 8:32 pm
Geografisk sted: Odense
Har takket: 303 gange
Blevet takket: 1024 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af FCBarcelonaChr »

Bæst.


nosslo15
Indlæg: 991
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 146 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af nosslo15 »

Kære alle, jeg har flyttet mit skriv om de Jong fra igår over i hans tråd, da det stod lidt malplaceret under Gavi.



Ideen ( for mit vedkommende i hvert fald ) med de Jong på libero positionen, er jo, at han selv kan vurdere, hvor der er mest brug for ham, så han i princippet kan agere overalt på banen og dermed også bruge sine forskellige egenskaber bedst muligt. Lige som gode gamle Morten Olsen i de glade firsere. Dette betyder selvfølgelig, at en del kommer til at afhænge af en mands beslutninger og dagform! Men heldigvis er de Jongs fodboldintelligens ret høj. Men det betyder også, at når en mand er fri til at gøre, hvad han føler er det rigtige eller vigtige at gøre, så bliver det sværere for modstanderne at forberede sig på, rent taktisk, fordi du ikke kan forudse om han løber med bolden fra boks til boks eller om han blot støder med frem som ekstra midtbane. Eller om han tager sidste skanse og eksempelvis beder Araujo om at støde frem som midtbane forstærkning.

Så er det jo også en position, der i virkeligheden er tiltænkt BOLDBESIDDENDE hold og for et hold som Barca, der typisk har 65-70%, så burde man kunne få det optimale ud af denne position.

Men det kræver et meget højt løbepensum, at spille libero og derfor vil det også i virkeligheden være perfekt, hvis det ikke er noget han skal spille i hver eneste kamp, så han kan spare noget på kræfterne over sæsonen. Og dette er bla. også derfor jeg er fortaler for i hvert fald 2 forskellige systemer.

Endelig er der også den fordel ved de Jong, som dybtliggende forsvarspiller, at når vi presses højt og ofte taber en masse dumme bolde ved Stegens risikable udspark, så er de Jong enormt pres resistent og kan spilles i fødderne af målmanden - og herefter kan han så afvikle spillet videre frem i banen. Som Xavi gjorde det. Dette er i hvert fald en metode til at håndtere højt pres, som er væsentlig mere effektiv end hasarderede udspark, eller at give bolden til Pique eller Lenglet. Endelig tænker jeg også, at vi måske i Garcia, har en spiller, som kan noget af det samme som de Jong, når vi er under højt pres; altså bevare roen og finde løsningerne.

Brugeravatar
Paulinho15
Indlæg: 519
Tilmeldt: man jun 29, 2020 11:16 pm
Geografisk sted: Vejle
Har takket: 394 gange
Blevet takket: 106 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af Paulinho15 »

Jeg er ikke helt med på hvad Libero-positionen betyder. Jeg er kun 24 år, så i min fodbold-tid har jeg ikke rigtig oplevet libero-betegnelsen. Jeg er med på jeg kan google mig til svaret, men vil hellere høre jeres beskrivelse af hvad det betyder.

Som jeg indtil nu har forstået libero er det en spiller i forsvaret, men som egenlig kan spiller over det hele - eller som kan gå med i angrebet også?

Har hørt noget med, at Morten Olsen var en libero-spiller?
Dance in the faith of the Lord and let your actions speak louder than your words 🕺💃

nosslo15
Indlæg: 991
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 146 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af nosslo15 »

Jamen det er bare en betegnelse for en playmaker type, som en placeret i det centrale forsvar. Ofte i tremandsforsvar men også i 4-back kæder. Det er typisk en meget intelligent og boldsikker type, som også går højt i banen og hjælper midtbane og som også kan løbe med bolden og bringe den helt frem til kanten af modstanderens boks. Positionen kan hvis den udføres korrekt medføre en større grad af uforudsigelighed og dynamik fordi nogle af de taktiske dispositioner foregår - i øjeblikket -i hovedet på den der spiller positionen.

Ja, vi har haft Morten Olsen, men de mest kendte er nok Baresi og Beckenbauer - Matthäus har også spillet på den position.

Men den er, af forskellige taktiske årsager, blevet næsten glemt i nutidig fodbold.

Dog bliver det nok ikke til noget med de Jong på den position, da Koeman har fået besked på at spille 4-3-3, hvilket, der også er bedre muligheder for, nu da Messi er væk.

EasyBuddhist
Indlæg: 4542
Tilmeldt: tirs feb 23, 2021 9:52 pm
Har takket: 774 gange
Blevet takket: 989 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af EasyBuddhist »

Liberoen bygger på Sweeper positionen i forsvaret og ligger mellem to centrale forsvarsspillere. Sweeperen ligger dog i traditionel forstand bag ved de to CB´s og bruger sin fritlæggende position til at ryde(feje) op efter de andre forsvarsspilere og midtbanen. Altså en meget defensiv foranstaltning, som primært blev brugt før offside reglerne. Liberoen er en videreudvikling, hvor den frie rolle samtidig også bruges til at støde med frem på midtbanen og nogle gange helt op i angrebet for at skabe overtalssituationer og for at udnytte de frie rum, der er efterladt af modstanderen op gennem banen. Min egen personlige favorit i rollen er Mathias Sammer, som kunne tage nogle eminente ryk hele vejen fra forsvaret og direkte til afslutning i angrebet. Samtidig er liberoen den dybe playmaker og i den forstand har spillet rykket sig, da den rolle i moderne fodbold for det meste tilfalder målmanden, hvilket også er årsagen til at målmænd med store tekniske færdigheder er så efterspurgte. Liberoen skulle derfor have utroligt gode pasningsevner i både det korte og det lange. Der var ovennævnte Baresi i en liga for sig selv og han var fremrangende i det lange spil. Vores egen MO var også en topklasse libero og havde både gode skills i lange pasninger og raids op gennem banen, hvor han både kunne tage den til modstanderens felt, men også lave halve raids og på den måde bryde modstanderens kæder, hvilket de Jong viste nogle rigtig gode eksempler på i sidste sæson.
Og, Joshu var zen, og Nansen var Zen og Joshu spurgte, hvad er vejen? Og, Nansen svarede, vejen er hver dags liv og Joshu sagde, det vil jeg så studere. Og, Nansen svarede, så kommer du straks meget langt væk fra den

nosslo15
Indlæg: 991
Tilmeldt: man sep 18, 2017 1:41 pm
Har takket: 106 gange
Blevet takket: 146 gange

Re: 21 - Frenkie De Jong

Indlæg af nosslo15 »

EasyBuddhist skrev:
fre aug 20, 2021 7:42 pm
Liberoen bygger på Sweeper positionen i forsvaret og ligger mellem to centrale forsvarsspillere. Sweeperen ligger dog i traditionel forstand bag ved de to CB´s og bruger sin fritlæggende position til at ryde(feje) op efter de andre forsvarsspilere og midtbanen. Altså en meget defensiv foranstaltning, som primært blev brugt før offside reglerne. Liberoen er en videreudvikling, hvor den frie rolle samtidig også bruges til at støde med frem på midtbanen og nogle gange helt op i angrebet for at skabe overtalssituationer og for at udnytte de frie rum, der er efterladt af modstanderen op gennem banen. Min egen personlige favorit i rollen er Mathias Sammer, som kunne tage nogle eminente ryk hele vejen fra forsvaret og direkte til afslutning i angrebet. Samtidig er liberoen den dybe playmaker og i den forstand har spillet rykket sig, da den rolle i moderne fodbold for det meste tilfalder målmanden, hvilket også er årsagen til at målmænd med store tekniske færdigheder er så efterspurgte. Liberoen skulle derfor have utroligt gode pasningsevner i både det korte og det lange. Der var ovennævnte Baresi i en liga for sig selv og han var fremrangende i det lange spil. Vores egen MO var også en topklasse libero og havde både gode skills i lange pasninger og raids op gennem banen, hvor han både kunne tage den til modstanderens felt, men også lave halve raids og på den måde bryde modstanderens kæder, hvilket de Jong viste nogle rigtig gode eksempler på i sidste sæson.
Sammer! Ham kan jeg ikke rigtigt huske, er dog godt klar over at han både vandt CL med Dortmund og EM med Tyskland. Men du er inde på noget centralt i forhold til mine egne tanker om de Jong som libero - og det er, at vi i en række kampe gennem årene, sådan omtrent fra fadæsen 3-0 i Rom i 18 til Anfield og 4-0 er blevet mødt med ekstremt højt og aggressivt pres, som vi ikke har kunnet stille noget op imod - og Ter Stegens rissikable udspark har kun gjort det værre. I virkeligheden er det høje pres et problem for alle hold, som gerne vil have en målmand, der sætter opspillet og som ikke har fysisk stærke winger, der kan modtage, således at boldene bliver slået til folk på egen banehalvdel.

I disse situationer ville vi virkelig være godt afhjulpet med en kølig og teknisk dygtig libero, som også kan løbe med bolden og dermed trække sig fri af presset og sætte en omstilling igang.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 8 gæster