Bøger

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Bøger

Indlæg af JonasV »

Yndlingsforfattere? Yndlingsbøger? Anbefalinger?

Skyd.

ELPISTOLEROSUAREZ
Indlæg: 1574
Tilmeldt: søn aug 23, 2015 8:54 pm
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 92 gange

Re: Bøger

Indlæg af ELPISTOLEROSUAREZ »

Haruki Murakami. Ikke så actionprægede, men får en til at tænke lidt.
qepd

Ialocin
Indlæg: 727
Tilmeldt: søn aug 17, 2014 11:54 am
Har takket: 118 gange
Blevet takket: 115 gange

Re: Bøger

Indlæg af Ialocin »

Lars Saabye Christensen har jeg læst meget af. Kan rigtig godt lide hans triologi 'Beatles' eksempelvis.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Bøger

Indlæg af Flax_Generous »

Jeg har læst en del Stanisław Lem på det seneste. Jeg startede med Solaris og Fiasco, som begge er gode, men jeg kunne faktisk bedre lide A Perfect Vacuum og One Human Minute, der består af anmeldelser af ikke-eksisterende bøger. Derfor har jeg også lige anskaffet mig Jorge Luis Borges' Ficciones, som angiveligt også er metafiktion.

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Bøger

Indlæg af Brombi »

Bill Clintons selvbiografi, den er god!

emo
Indlæg: 17757
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 365 gange
Blevet takket: 802 gange

Re: Bøger

Indlæg af emo »

Ikke den store læsehaj selv, udover sports-biografier, men har senest kastet mig over Robert Harris og hans Fatherland. Blev inspireret til den efter at have set The Man in the High Castle.
Allez...

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: Bøger

Indlæg af JonasV »

Ialocin skrev:Lars Saabye Christensen har jeg læst meget af. Kan rigtig godt lide hans triologi 'Beatles' eksempelvis.
LSC er min ubestridte yndlingsforfatter, og uden sammenligning min største lyrik-inspirationskilde. ELSKER Beatles-trilogien. Ikke mindst fordi hele fortælleformen udvikler sig så vildt undervejs. Nøj, hvor er Bisættelsen en vild bog.

Udover LSC har jeg en svaghed for Camus.

Pt. læser jeg 'Solen går sin gang' af Hemingway. Jeg glemmer altid hvor meget det giver mig at læse bøger. Damn you, Netflix og HBO!

Brugeravatar
zqa
Indlæg: 10723
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 12:52 am
Geografisk sted: København
Har takket: 178 gange
Blevet takket: 597 gange

Bøger

Indlæg af zqa »

Stephen King, Edgar Allen Poe, HP Lovecraft..

Og ja, så elsker jeg JK Rowling og Tolkien.

Men tror en af mine absolutte favorit bøger er American Psycho af Bret Easton Ellis
Senest rettet af zqa man jul 25, 2016 3:06 pm, rettet i alt 1 gang.
#jesuisSheep

Ialocin
Indlæg: 727
Tilmeldt: søn aug 17, 2014 11:54 am
Har takket: 118 gange
Blevet takket: 115 gange

Re: Bøger

Indlæg af Ialocin »

JonasV skrev:
Ialocin skrev:Lars Saabye Christensen har jeg læst meget af. Kan rigtig godt lide hans triologi 'Beatles' eksempelvis.
LSC er min ubestridte yndlingsforfatter, og uden sammenligning min største lyrik-inspirationskilde. ELSKER Beatles-trilogien. Ikke mindst fordi hele fortælleformen udvikler sig så vildt undervejs. Nøj, hvor er Bisættelsen en vild bog.

Udover LSC har jeg en svaghed for Camus.

Pt. læser jeg 'Solen går sin gang' af Hemingway. Jeg glemmer altid hvor meget det giver mig at læse bøger. Damn you, Netflix og HBO!
Kender faktisk ikke Camus.

Hvilken LSC-bog er din favorit, hvis du skal se bort fra Beatles-triologien. Jeg skriver også selv tekster og må indrømme at LSC også er en stor inspiration. :)

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: Bøger

Indlæg af JonasV »

Ialocin skrev:
JonasV skrev:
Ialocin skrev:Lars Saabye Christensen har jeg læst meget af. Kan rigtig godt lide hans triologi 'Beatles' eksempelvis.
LSC er min ubestridte yndlingsforfatter, og uden sammenligning min største lyrik-inspirationskilde. ELSKER Beatles-trilogien. Ikke mindst fordi hele fortælleformen udvikler sig så vildt undervejs. Nøj, hvor er Bisættelsen en vild bog.

Udover LSC har jeg en svaghed for Camus.

Pt. læser jeg 'Solen går sin gang' af Hemingway. Jeg glemmer altid hvor meget det giver mig at læse bøger. Damn you, Netflix og HBO!
Kender faktisk ikke Camus.

Hvilken LSC-bog er din favorit, hvis du skal se bort fra Beatles-triologien. Jeg skriver også selv tekster og må indrømme at LSC også er en stor inspiration. :)
Uha, der er virkelig mange gode LSC-bøger at vælge imellem. Mangler stadig at læse de seneste.
'Halvbroderen' er et fantastisk værk og lidt af en hjørnesten i hans forfatterskab. Herudover er jeg ret glad for 'Maskeblomstfamilien' og 'Modellen'. Disse bøger er dog noget mørkere end eksempelvis 'Beatles'. Sidst men ikke mindst er novellesamlingen 'Oscar Wildes Elevator' mesterlig.

Sejt at du selv skriver! Hvad skriver du? Og er det noget, man kan få lov at læse?


Har selv bakset lidt med en idé om at få skrevet noget. Har indtil videre kun arbejdet med sangtekster, som jo kan være et lidt begrænsende format.

JonasV
Indlæg: 11425
Tilmeldt: man jan 12, 2009 1:06 pm
Geografisk sted: Lige ved og næsten
Har takket: 1393 gange
Blevet takket: 1843 gange

Re: Bøger

Indlæg af JonasV »

Flax_Generous skrev:One Human Minute, der består af anmeldelser af ikke-eksisterende bøger.
Fedt koncept!

Ialocin
Indlæg: 727
Tilmeldt: søn aug 17, 2014 11:54 am
Har takket: 118 gange
Blevet takket: 115 gange

Re: Bøger

Indlæg af Ialocin »

JonasV skrev:
Ialocin skrev:
JonasV skrev:
Ialocin skrev:Lars Saabye Christensen har jeg læst meget af. Kan rigtig godt lide hans triologi 'Beatles' eksempelvis.
LSC er min ubestridte yndlingsforfatter, og uden sammenligning min største lyrik-inspirationskilde. ELSKER Beatles-trilogien. Ikke mindst fordi hele fortælleformen udvikler sig så vildt undervejs. Nøj, hvor er Bisættelsen en vild bog.

Udover LSC har jeg en svaghed for Camus.

Pt. læser jeg 'Solen går sin gang' af Hemingway. Jeg glemmer altid hvor meget det giver mig at læse bøger. Damn you, Netflix og HBO!
Kender faktisk ikke Camus.

Hvilken LSC-bog er din favorit, hvis du skal se bort fra Beatles-triologien. Jeg skriver også selv tekster og må indrømme at LSC også er en stor inspiration. :)
Uha, der er virkelig mange gode LSC-bøger at vælge imellem. Mangler stadig at læse de seneste.
'Halvbroderen' er et fantastisk værk og lidt af en hjørnesten i hans forfatterskab. Herudover er jeg ret glad for 'Maskeblomstfamilien' og 'Modellen'. Disse bøger er dog noget mørkere end eksempelvis 'Beatles'. Sidst men ikke mindst er novellesamlingen 'Oscar Wildes Elevator' mesterlig.

Sejt at du selv skriver! Hvad skriver du? Og er det noget, man kan få lov at læse?


Har selv bakset lidt med en idé om at få skrevet noget. Har indtil videre kun arbejdet med sangtekster, som jo kan være et lidt begrænsende format.

Jeg er faktisk helt enig i dine valg, men jeg har heller ikke læst alt han har skrevet. Beatles-triologien samt 'Modellen', 'Maskeblomstfamilien' og 'Halvbroderen' er de bedste han har skrevet, hvis du spørger mig. Har også læst novellesamlingen, men det er faktisk længe siden jeg har læst noget af ham.

Jeg har skrevet lidt af hvert men primært digte og noveller. :)

Ja det ved jeg. Har som sagt også altid været glad for Entakt og det lyriske univers. Må få hørt lidt af det du går og bakser med på kons.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Bøger

Indlæg af Flax_Generous »

JonasV skrev:
Flax_Generous skrev:One Human Minute, der består af anmeldelser af ikke-eksisterende bøger.
Fedt koncept!
Ja, det er sjovt koncept. A Perfect Vacuum er den bedste, imo. Den består af 16-17 anmeldelser, selvfølgelig inklusiv en anmeldelse af A Perfect Vacuum. Nogle af anmeldelserne er lidt for bizarre og fjollede, andre overraskende tankevækkende og dybsindige, men alle sammen ganske underholdende.

Jeg holder i øvrigt også meget af Camus. Både som forfatter og filosof, selvom Søren Gosvig Olesen, min underviser i kontinental filosofi, kæmpede en brav kamp for at kvæle Camus i dunkle, heideggerske gloser.

Ellers har jeg læst en del Martin Amis i år. Jeg hentede 18 titler som epub, og jeg forventer stadig at komme igennem dem alle sammen. Han er ægte sjov (og led), ikke bare sådan "høhø, hvor løjerligt"-sjov som så mange andre.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Bøger

Indlæg af Flax_Generous »

zqa skrev:Men tror en af mine absolutte favorit bøger er American Psycho af Bret Easton Ellis
Der er selvfølgelig intet som slår American Psycho i makaber og grusom underholdning, eller hvad man kalder det, men jeg har på fornemmelsen, du vil synes om Paul Neilans Apathy and Other Small Victories. Hovedpersonen er ikke en psykopatisk seriemorder som Patrick Bateman, men han er bestemt ikke behagelig og venlig:
Shane has a monotonous temp job at an insurance agency, where he is supposed to alphabetize paperwork but instead spends his time sleeping on the toilet. After work, he is besieged by a gallery of grotesques: a vapid girlfriend who sexually brutalizes him; an absurdly macho neighbor with a leather-clad guinea pig for a sex slave; and his dentist's deaf assistant, who sings atonal karaoke, teaches him to sign obscenities and furnishes a wispy narrative thread by getting murdered. In a world both banal and assaultive, Shane can only drink, steal salt shakers and cultivate his sense of irony; "there's only so much you can do," he shrugs, "and even that's not worth the trouble."
Det er ikke stor kunst, men det er sort og ondt. Du er velkommen til at låne min paperback-version.

Brugeravatar
zqa
Indlæg: 10723
Tilmeldt: ons dec 06, 2006 12:52 am
Geografisk sted: København
Har takket: 178 gange
Blevet takket: 597 gange

Re: Bøger

Indlæg af zqa »

Det lyder som noget jeg godt kunne overveje.

Er faktisk også på jagt efter noget at læse.
#jesuisSheep

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 16 gæster