Politik

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

Jeg håber bare at oliepriserne falder lige lidt mere, så Saudi Arabien går konkurs om et par år.

Also, fuck Angela Merkel og Tyskland.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Storken skrev:
Flax_Generous skrev:Det her er jo så ugennemtænkt. Vi får jo bare et nyt Afghanistan/Irak/Libyen. Utroligt, at vores politikere ikke har lært den lektion endnu.
Du tror, at situationen ville blive bedre i Syrien og Irak, hvis vi bliver væk?
Ikke nødvendigvis, men det er jo ikke et argument for endnu en militær konflikt på ubestemt tid.

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Politik

Indlæg af Jesni »

Storken skrev:
Flax_Generous skrev:Det her er jo så ugennemtænkt. Vi får jo bare et nyt Afghanistan/Irak/Libyen. Utroligt, at vores politikere ikke har lært den lektion endnu.
Du tror, at situationen ville blive bedre i Syrien og Irak, hvis vi bliver væk?
Jeg tror snart vi må have lært vores lektion taget de sidste krige i betragtning. En stabil diktator er bedre end et uønsket og ustabilt "demokrati".

Jønde
Indlæg: 494
Tilmeldt: tirs sep 20, 2005 2:57 am
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: Politik

Indlæg af Jønde »

Jesni skrev:
Storken skrev:
Flax_Generous skrev:Det her er jo så ugennemtænkt. Vi får jo bare et nyt Afghanistan/Irak/Libyen. Utroligt, at vores politikere ikke har lært den lektion endnu.
Du tror, at situationen ville blive bedre i Syrien og Irak, hvis vi bliver væk?
Jeg tror snart vi må have lært vores lektion taget de sidste krige i betragtning. En stabil diktator er bedre end et uønsket og ustabilt "demokrati".


Så optimistisk er jeg desværre ikke. Jeg tror ikke vi har lært noget som helst.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Jesni skrev:
Storken skrev:Du tror, at situationen ville blive bedre i Syrien og Irak, hvis vi bliver væk?
Jeg tror snart vi må have lært vores lektion taget de sidste krige i betragtning. En stabil diktator er bedre end et uønsket og ustabilt "demokrati".
Det er nok at stramme den at kalde en diktator for "bedre," men den her slags militære missioner har i hvert fald tydeligt vist sig ikke at have den ønskede effekt. Det er den samme ugennemtænkte tilgang hver evig eneste gang: "Vi bliver nødt til at gøre noget" - men hvad? Hvad er målet? Hvad er succeskriteriet? Hvem skal man samarbejde med på landjorden? Skal Al-Nusra også bombes? Hvad skal der i øvrigt til for, at tropperne trækkes hjem? Og hvornår? Og hvad regner man med vil ske efter endt mission? Fred? Demokrati?

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Politik

Indlæg af Jesni »

Præcis. Problemet er vel bare at politikerne i de senere år ikke har en game plan, der så efterlader et kaos som militante grupper så går ind og overtager. Så vil jeg hellere have en diktator, Vesten i et langt bedre omfang kan styre og lave shady deals med.

Brugeravatar
Storken
Indlæg: 8064
Tilmeldt: lør apr 28, 2012 2:23 pm
Har takket: 46 gange
Blevet takket: 632 gange

Re: Politik

Indlæg af Storken »

Som Franklin D. Roosevelt sagde, "He may be a son of a bitch, but he's our son of a bitch."

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Jesni skrev:Præcis. Problemet er vel bare at politikerne i de senere år ikke har en game plan, der så efterlader et kaos som militante grupper så går ind og overtager. Så vil jeg hellere have en diktator, Vesten i et langt bedre omfang kan styre og lave shady deals med.
Men hvis man mener, at en diktator, f.eks. Sheikh Khalifa, Kong Salman eller al-Assad, er bedre, så bør man vel støtte dem? Jeg er bare heller ikke sikker på, at det er en god løsning. De er jo også galninge.

Jeg har desværre ikke en perfekt løsning, Måske skal vi bare erkende, at Mellemøsten står overfor dens egen Trediveårskrig, og at man udefra ikke kan gøre så meget andet end hjælpe humanitært.

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Politik

Indlæg af Jesni »

Flax_Generous skrev:
Jesni skrev:Præcis. Problemet er vel bare at politikerne i de senere år ikke har en game plan, der så efterlader et kaos som militante grupper så går ind og overtager. Så vil jeg hellere have en diktator, Vesten i et langt bedre omfang kan styre og lave shady deals med.
Men hvis man mener, at en diktator, f.eks. Sheikh Khalifa, Kong Salman eller al-Assad, er bedre, så bør man vel støtte dem? Jeg er bare heller ikke sikker på, at det er en god løsning. De er jo også galninge.
Nu er verden ikke sort-hvid. Der findes alternative løsninger til enten at bekrige eller støtte. Ingen optimale, men pt. har bekrigelse vist sig at være et elendigt værktøj. Støtte er naturligvis ikke noget, vi skal.
Flax_Generous skrev:Jeg har desværre ikke en perfekt løsning, Måske skal vi bare erkende, at Mellemøsten står overfor dens egen Trediveårskrig, og at man udefra ikke kan gøre så meget andet end hjælpe humanitært.
Enig. Det var den tidligere pointe. Det er naivt at tro, vi kan gå ind og erobre området og så forcere et demokratisk system ned over det. Måske vi bare skulle acceptere, at hele verden ikke vil have vestlige værdier, og lade dem køre deres eget spor, så længe de ikke udgøre en direkte trussel.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Jesni skrev:Nu er verden ikke sort-hvid. Der findes alternative løsninger til enten at bekrige eller støtte. Ingen optimale, men pt. har bekrigelse vist sig at være et elendigt værktøj. Støtte er naturligvis ikke noget, vi skal.
Du nævnte bare "shady deals," så det lød som om du gerne ville støtte diktatorer, der ikke direkte er en trussel mod os. Problemet er bare, at det er en strategi, der har kostet uskyldige menneskeliv og som har været med til at skabe meget had mod Vesten. USA har jo givet masser af materiel støtte, økonomiske bidrag og diplomatisk rygdækning til morderiske undertrykkere, og de gør det for så vidt stadig i dag. Det er ikke meget bedre end bomber.
Flax_Generous skrev:Enig. Det var den tidligere pointe. Det er naivt at tro, vi kan gå ind og erobre området og så forcere et demokratisk system ned over det. Måske vi bare skulle acceptere, at hele verden ikke vil have vestlige værdier, og lade dem køre deres eget spor, så længe de ikke udgøre en direkte trussel.
Vi har vist haft den diskussion før. Vestlige værdier, altså frihed og demokrati, er meget, meget bedre end alternativerne, men ja, det kan ikke påtvinges udefra. Det er i virkeligheden en ganske liberal pointe: Vores politikere er ikke gode til meget, og altså heller ikke til at sprede vestlige værdier i fremmede lande.

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

Nå, hvor lang tid går der før vi skal have en ny skotsk folkeafstemning?

PuyolErGud
Indlæg: 10770
Tilmeldt: lør okt 27, 2012 10:26 pm
Geografisk sted: Ishøj
Har takket: 600 gange
Blevet takket: 577 gange

Re: Politik

Indlæg af PuyolErGud »

Blaugrana92 skrev:Nå, hvor lang tid går der før vi skal have en ny skotsk folkeafstemning?
Afhængigt af hvad der sker de næste par måneder mht. hvor hurtigt udmeldelsen skal gå, så er det vel ikke utænkeligt, at der kommer en afstemning indenfor et års tid.

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Politik

Indlæg af Jesni »

Bliver spændende at se om GB så får de særaftaler, de fleste EU modstandere tror er nemme at få. Det virker ret ulogisk at EU går med på den for at være ærlig.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Jesni skrev:Bliver spændende at se om GB så får de særaftaler, de fleste EU modstandere tror er nemme at få. Det virker ret ulogisk at EU går med på den for at være ærlig.
Bruxelles kan hvine og true, men i sidste ende vil medlemsstaterne tabe på at isolere Storbritannien. Jeg forudsiger, at Storbritannien kommer med i EFTA og deltager så enten i EØS eller laver bilaterale aftaler ligesom Schweiz, hvilket reelt betyder, at udmeldelsen får begrænset betydning på lang sigt.

Hvis der i øvrigt var nogen retfærdighed til i verden, var det Merkel og Juncker som måtte forlade deres poster i dag, ikke Cameron og Corbyn. Det er deres skyld, at Brexit-fortalerne har en så god sag.

klogfyr
Indlæg: 2377
Tilmeldt: tirs okt 10, 2006 7:58 pm
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 97 gange
Blevet takket: 224 gange

Re: Politik

Indlæg af klogfyr »

Jeg er enig i, at alle ville tabe, hvis ikke England får en aftale, men EU bliver enten nødt til at lave en grundig reformation af sig selv eller også så er de nødt til at statuere et eksempel med England. Hvis det ikke får nogle synderlige konsekvenser for England at melde sig ud, så står de næste mange EU lande klar til at gøre det samme og så vil unionen kollapse. Det tror jeg for alt i verden, de vil undgå. Jeg tror hellere de vil sætte toldmurer op og diverse andet end at risikere et kollaps af unionen, men hvem ved. Helst ser jeg en reformation af EU.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 45 gæster