Politik

Her kan man skrive om alt mellem himmel og jord

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Politik

Indlæg af Piquénbauer »

Hvis man som udgangspunkt ikke må - som det hedder på nydansk - italesætte eller pointere konflikter mellem islamiske kræfter og det samfund, de skal indgå i, fordi det forstyrrer et overordnet ønske om harmoni, så kortslutter man forudsætningerne for en fri og kritisk offentlig debat.
Selvfølgelig må man det. Jeg hæfter dog ved de ting som man fremhæver som problemer. Det er ligegyldige ting som appellerer til et meget bestemt segment. Når man f.eks. vælger at få vedtaget et lovforslag om svin i børneinstitutioner så bringer det jo intet andet med sig end snak. Det ændre ingen muslimers tanker omkring samfundet men viser tværtimod at man i dele af landet er "imod" dem.
Så længe vi står der, så er det svært at debattere problemerne åbent og sagligt.
Igen: Når de mennesker som fremsætter disse holdninger har en tydelig bagtanke så kommer man ingen steder. Hvis de derimod gik ud og rakte hånden ud til de unge muslimer som har problemer på hjemmefronten så ville de kunne påvirke dem bedre. Men det gør de ikke og i stedet skal vi høre på hvordan muslimer er med til at ødelægge "danskheden" som åbenbart går ud på at spise svin og have juletræ.
Tja religion viser også sit grimme ansigt andre steder og er derfor lige så relevant at snakke om.
Senest rettet af Piquénbauer ons jan 20, 2016 12:43 am, rettet i alt 2 gange.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Politik

Indlæg af Piquénbauer »

Flax_Generous skrev:
Piquénbauer skrev:Jamen enig. Men skal vi så ikke også snakke om hvordan fundamentalistiske tanker påvirker det amerikanske skolesystem (og derved unges fremtid)? Eller at homoseksuelle stadig undertrykkes under religiøse love i USA og Rusland?
For det første oplever jeg jævnligt modstand mod eksempelvis Trump og Putin. For det andet lyder din anke lidt som klassisk whataboutery. Men at X er et problem, gør det ikke mindre relevant at forholde sig til Y, og da slet ikke, når Y efter alt at dømme er et mere presserende problem.
Min pointe var egentlig bare at hvis man er efter en form for fundamentalistisk religion så ville det klæde debatten at angribe andre også.

Desuden er trump ikke religiøs selvom han prøver at sleske for den religiøse højrefløj.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

Flax_Generous skrev:For det andet lyder din anke lidt som klassisk whataboutery.
Jeg skulle lige til at sige at det lugtede en anelse af relativisering. Mchangama havde sparket sig selv over knæet i ren og skær irritation.

Brugeravatar
Lopezzz
Indlæg: 15142
Tilmeldt: tirs aug 22, 2006 2:00 pm
Geografisk sted: Babylon
Har takket: 1706 gange
Blevet takket: 1133 gange
Kontakt:

Re: Politik

Indlæg af Lopezzz »

Done
Senest rettet af Lopezzz man okt 24, 2022 9:44 pm, rettet i alt 1 gang.
MDCCCXCIX

Jesni
Indlæg: 1650
Tilmeldt: tirs maj 13, 2014 3:07 pm
Har takket: 91 gange
Blevet takket: 68 gange

Re: Politik

Indlæg af Jesni »

Flax_Generous skrev:
Jesni skrev:
Flax_Generous skrev:Og med "forsvare" mener jeg naturligvis ikke "tæppebombe alt og alle." Bare hvis du skulle være i tvivl, Jesni.
Jeg husker ellers du forsvarede at bombe civile mål, så længe der bare var en mistanke om at der var terrorister i den i en tidligere debat. Men hey, det mener Søren Espersen jo også, så i holder jo den uofficielle partilinje. Det er jo så jeres sag.
Du bestemmer selv om du vil kaldes glemsom eller løgnagtig, men du tager i hvert fald fejl.
Ja lige over. Men dejligt du nu løber fra hvad du skrev tidligere - det indikerer da du enten har hidset dig ned eller er blevet klogere. Jeg tror sku det er det sidste.
Lopezzz skrev:Jeg tror at DF/V svinepolitik tiltrækker flere terrorister til Danmark.
Jeg er bange for at der vil sker noget megey slemt i det nærmeste fremtid.

Show some love people :razz:
Jeg tror ikke det tiltrækker flere - det laver nok flere hjemmegroede terrorister jo mere politikerne/meningsdannere kører samme diskurs med at stigmatisere og fremmedgøre folk, der har Islam som deres religion.

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Politik

Indlæg af Brombi »

Blaugrana92 skrev:
Flax_Generous skrev:For det andet lyder din anke lidt som klassisk whataboutery.
Jeg skulle lige til at sige at det lugtede en anelse af relativisering. Mchangama havde sparket sig selv over knæet i ren og skær irritation.

Det havde han nok. Og han gør det sikkert også når han læser om styringen af institutionerne i Randers.

Blaugrana92
Indlæg: 18524
Tilmeldt: tors jan 25, 2007 9:50 pm
Har takket: 1274 gange
Blevet takket: 1763 gange

Re: Politik

Indlæg af Blaugrana92 »

Brombi skrev:
Blaugrana92 skrev:
Flax_Generous skrev:For det andet lyder din anke lidt som klassisk whataboutery.
Jeg skulle lige til at sige at det lugtede en anelse af relativisering. Mchangama havde sparket sig selv over knæet i ren og skær irritation.

Det havde han nok. Og han gør det sikkert også når han læser om styringen af institutionerne i Randers.
Det er muligt, men som Luis Enrique påpeger er ordlyden af forslaget altså slet, slet ikke så slemt som mange gør det til. Jeg tror vitterlig ikke at folk aner noget om hvad der reelt blev diskuteret, men blot sluger hvad medierne skriver med hud og hår.

Det ses især når folk brokker sig over at byrådet i Randers ikke bruger deres tid på andre og givetvis mere presserende sager, hvilket klinger noget hult når det så viser sig at forslaget blot var punkt nummer 29 på dagsordenen.

Derudover kunne jeg godt stille mig tvivlende overfor, hvor meget det i praksis kommer til at betyde for institutionerne, at dette forslag bliver vedtaget. Som sagt er ordlyden ikke specielt firkantet, så jeg kunne levende forestille mig til at der hurtigt kan findes måder at omgå det på.

Jeg kalder storm i et glas vand på denne sag. Jeg gætter på at om et halvt år er det glemt og ingen hos daginstitutionerne i Randers Kommune kan mærke forskel.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Politik

Indlæg af Piquénbauer »

-at kommunale institutioner med madordninger sikre dansk madkultur som en central del af tilbuddet – herunder serverer svinekød på lige fod med andre madvarer.
Hvad betyder "dansk madkultur"? For mig at se tager højrefløjen igen patent på "danskhed". Det er dem der ved hvad det vil sige at være dansker og det involverer åbenbart svin.

Det er præcis det der er problemet - symbolpolitik. Det er sådan nogle små latterlige sager som højrefløjen fremlægger da det vil skabe en masse debat (venstrefløjen hopper i med begge ben hver gang) og fremmer deres sag som beskyttere af det "danske samfund". Kunne vi ikke i stedet tag fat i nogle større emner når det kommer til islam? Der er jo rigeligt at tage af og det ville gøre debatten lidt mere nuanceret end "vi får ikke nok svin og de truer julen".

Men som du rigtig nok siger så betyder det i sidste ende nok ikke det store for daginstitutionerne i Randers. Men DF har lige givet deres vælgertal endnu et boost.
Senest rettet af Piquénbauer ons jan 20, 2016 5:38 pm, rettet i alt 1 gang.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Politik

Indlæg af Piquénbauer »

Jeg vil gerne lige igen pointere at jeg er helt med på at kritisere islam (og alle andre religioner) men niveauet bliver nødt til at blive løftet. På nuværende tidspunkt foregår det på et så lavt plan at der ikke kommer andet ud af det end at parterne kommer længere væk fra hinanden.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Piquénbauer skrev:Hvad betyder "dansk madkultur"?
Sådan noget her.

Hvis jeg skulle vælge en daginstitution til mit barn, ville jeg se det som et plus, hvis institutionen lagde vægt på det danske køkken. Men det er ikke noget som skal dikteres fra politisk side. Civilsamfundet, i dette tilfældet forældrene og institutionen, burde sagtens kunne finde en passende løsning. Politikere kan sjældent finde ud af den slags.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Politik

Indlæg af Piquénbauer »

Ah jamen så skal der fra nu af også servers sild og rygeost i daginstitutionerne. Jeg siger held og lykke til pædagogerne ;-)

Jeg kunne vitterligt ikke være mere ligeglad med "dansk madkultur".
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Piquénbauer skrev:Ah jamen så skal der fra nu af også servers sild og rygeost i daginstitutionerne. Jeg siger held og lykke til pædagogerne ;-)

Jeg kunne vitterligt ikke være mere ligeglad med "dansk madkultur".
Jeg er mere bekymret for om der skal serveres øl og snaps.

Jeg er ikke ligeglad med dansk madkultur. Man kan selvfølgelig sagtens være dansk, selvom man ikke gider at spise frikadeller. Jeg var selv vegetar i 4 år. Det er svært at finde noget mere udansk mad end det jeg spiste i den periode. Men det betyder ikke, at dansk madkultur er fuldstændig uden værdi. Det er en af de små ting, der er med at få vores samfund til at hænge lidt bedre sammen. Det er selvfølgelig ikke lige så betydningsfuldt som friheden, tilliden, sproget og historien, men jeg ser intet galt i at tydeliggøre det danske køkken. Slet ikke hvis det gøres på en sund og spændende måde som med ny nordisk mad. Der er intet fremmedfjendsk eller ekskluderende i det.

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Men det bør som sagt ikke være en politisk sag, og det er heller ikke et led i kampen mod totalitær islamisme. Det er noget som forældrene og institutionerne må finde ud af sammen. Sværere er det jo heller ikke.

Piquénbauer
Indlæg: 25483
Tilmeldt: ons nov 25, 2009 3:21 pm
Har takket: 378 gange
Blevet takket: 1616 gange

Re: Politik

Indlæg af Piquénbauer »

Det er en af de små ting, der er med at få vores samfund til at hænge lidt bedre sammen.
Hvordan? Som jeg ser det så bliver "dansk madkultur" nu brugt til at ekskludere fremfor at skabe fællesskab.

Og jeg må indrømme at jeg ikke forstår hvorfor det skal fremsættes som om den danske madkultur er truet? Folk spiser det de vil og der er stadig et kæmpe segment af den danske befolkning som elsker frikadeller, sild, torsk osv. Og som du selv skriver så har det nordiske køkken fået en kæmpe opblomstring.
¡Madrid cabrón, saluda al campeón!

Brugeravatar
Flax_Generous
Indlæg: 4454
Tilmeldt: tors jun 14, 2007 4:46 am
Geografisk sted: København
Har takket: 607 gange
Blevet takket: 510 gange

Re: Politik

Indlæg af Flax_Generous »

Piquénbauer skrev:
Flax_Generous skrev:Det er en af de små ting, der er med at få vores samfund til at hænge lidt bedre sammen.
Hvordan?
Fordi vores kultur er med til at identificere os, og jo mere vi har til fælles, desto mere samhørighed føler vi med hinanden. Vores sprog, skikke, traditioner, sociale organisation, moral, filosofi, videnskab, kunst, teologi, ja sågar sportshold betyder nok mere end mad - men det gør ikke mad fuldstændig betydningsløst.
Piquénbauer skrev:Som jeg ser det så bliver "dansk madkultur" nu brugt til at ekskludere fremfor at skabe fællesskab.
Det er jo ikke det danske køkkens skyld. Det skyldes, at mange tror, at de kan skabe samhørighed ved at tvinge et eller andet nedover hovedet på alle. Sådan fungerer virkeligheden bare sjældent. Samhørighed opstår oftest spontant, mens politik oftest skaber dybere kløfter og større konflikter. De vigtigste institutioner, livsformer og værdier forsvares altså kun sjældent ved at lade politikerne bestemme over dem. Det er derfor jeg er liberal.
Piquénbauer skrev:Og jeg må indrømme at jeg ikke forstår hvorfor det skal fremsættes som om den danske madkultur er truet?
Det tror jeg heller ikke, at den er.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 34 gæster