FC Barcelona

Diskussion om den La Liga og andre spanske klubber

Redaktører: Guardiola, Wennerberg

Myxomatotis

Re: FC Barcelona

Indlæg af Myxomatotis »

Jow, men Monaco er jo også et meget lille land, uden mulighed for sin egen liga. Wales har udover fodbold en stor tilknytning til England på en lang række punkter, så det er vel heller ikke så mærkeligt, at de også har hold med i den engelske liga. Nu har jeg ikke sat mig så meget ind i, hvad det er man vil i Katalonien, men hvis de vil være et ganske almindeligt land, som alle andre med eget parlament, lovgivning osv, så er det vel ikke Monaco og Wales man skal sammenligne med, men snarere de gamle sovjetrepublikker såsom Armenien, Uzbekistan med mange flere. De er blevet selvstændige lande som alle andre og har derfor naturligt nok også deres egne ligaer.

Den med Frankrig havde jeg så ikke hørt. Det ville i min verden godt nok virke unaturligt. Tænk hvis Barcelona blev franske mestre. Gad vide hvad franskmænd med deres nationalstolthed ville sige til det?

Brugeravatar
Elbarca
Indlæg: 1657
Tilmeldt: man apr 25, 2005 11:32 pm
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 66 gange

FC Barcelona

Indlæg af Elbarca »

Katalonien har historisk været tæt forbundet med Frankrig. Så ikke noget underligt dér

Myxomatotis

Re: FC Barcelona

Indlæg af Myxomatotis »

Nu ved jeg ikke hvad du mener med "tæt forbundet"? Katalonien har aldrig været en del af Frankring i hvert fald. Og selvom de så havde været en del af Frankrig på et tidspunkt, eller på anden vis været "tæt forbundet" med Frankrig for xx hundreder år siden, så gør det det vel ikke til naturligt at Barcelona bliver en del af den franske liga. Hvordan ville du have det, hvis Malmø FF vandt SAS ligaen eksempelvis?

Ud over det, til dem der er interesseret i Kataloniens historie, kan Ildefonso Falcones' bøger i øvrigt varmt anbefales. De giver et rigtigt godt indblik i forholdende i Barcelona og omegn for århundreder tilbage. Ved ikke om der er nogen her, der har læst noget af ham?

Brombi
Indlæg: 12448
Tilmeldt: søn sep 24, 2006 2:00 am
Har takket: 13 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Brombi »

Myxomatotis skrev:Nu ved jeg ikke hvad du mener med "tæt forbundet"? Katalonien har aldrig været en del af Frankring i hvert fald. Og selvom de så havde været en del af Frankrig på et tidspunkt, eller på anden vis været "tæt forbundet" med Frankrig for xx hundreder år siden, så gør det det vel ikke til naturligt at Barcelona bliver en del af den franske liga. Hvordan ville du have det, hvis Malmø FF vandt SAS ligaen eksempelvis?

Ud over det, til dem der er interesseret i Kataloniens historie, kan Ildefonso Falcones' bøger i øvrigt varmt anbefales. De giver et rigtigt godt indblik i forholdende i Barcelona og omegn for århundreder tilbage. Ved ikke om der er nogen her, der har læst noget af ham?
Mange her, inklusiv mig selv har læst hans bøger.. Men nu var det jo også bare en mulighed, hvis Barcelona ikke fik lov at spille i Liga BBVA, hvilket virker ret usandsynligt - også hvis Katalonien bliver uafhængigt!

Brugeravatar
Elbarca
Indlæg: 1657
Tilmeldt: man apr 25, 2005 11:32 pm
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 66 gange

FC Barcelona

Indlæg af Elbarca »

Mig bekendt er der en relation til det franske sprog ligesom en lille del af Frankrig vist nok har katalanere. Spørger du katalanere tror jeg mange hellere vil associeres med Frankrig end Spanien. Hvorfor så ikke Frankrig?

De taler lidt mærkeligt i skåne men ser ikke malmö vride sig løs af Sverige foreløbigt.

Brugeravatar
Valdééés
Indlæg: 137
Tilmeldt: tirs dec 13, 2005 1:44 pm
Geografisk sted: Kbh S
Har takket: 5 gange
Blevet takket: 6 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Valdééés »

Elbarca skrev:De taler lidt mærkeligt i skåne men ser ikke malmö vride sig løs af Sverige foreløbigt.
Nu har skåne sådan set heller aldrig været deres eget land, det har katalanerne...de blev så giftet ind i Spanien.
# soci: 111109 - Barca, folkets opium

Visca El Barca
Indlæg: 10389
Tilmeldt: tirs apr 28, 2009 1:22 pm
Geografisk sted: Jorden
Har takket: 786 gange
Blevet takket: 403 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Visca El Barca »

Official: The Spanish league game Barcelona-Real Madrid, at the Camp Nou, will be played on Sunday 7 October at 19:50 #fcblive #elclasico
Lad være med at diskutere med en idiot; han tager dig ned på hans niveau, og slår dig i erfaring."

#JeSuisSheep

emo
Indlæg: 17797
Tilmeldt: fre sep 23, 2005 2:12 pm
Geografisk sted: Fyn/Odense
Har takket: 365 gange
Blevet takket: 805 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af emo »

Capello er gået amok i at rose Barca, spillerne og Pep på det seneste... altid dejligt at få ros fra så konservativ og kedelig men dog effektiv, træner.
Allez...

Visca El Barca
Indlæg: 10389
Tilmeldt: tirs apr 28, 2009 1:22 pm
Geografisk sted: Jorden
Har takket: 786 gange
Blevet takket: 403 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Visca El Barca »

emo skrev:Capello er gået amok i at rose Barca, spillerne og Pep på det seneste... altid dejligt at få ros fra så konservativ og kedelig men dog effektiv, træner.
Yes, han sagde blandt andet;
Capello (ex-coach Milan): "Guardiola did something that's even bigger than Mourinho's work: he invented. In football that's very difficult."
Og så lægger han ikke skjul på, at Leo er den mest spændende og mest talentfuld spiller, han har set. Det er dog ikke noget nyt, både Leo og Pep har han rost til skyerne før.
Lad være med at diskutere med en idiot; han tager dig ned på hans niveau, og slår dig i erfaring."

#JeSuisSheep

Visca El Barca
Indlæg: 10389
Tilmeldt: tirs apr 28, 2009 1:22 pm
Geografisk sted: Jorden
Har takket: 786 gange
Blevet takket: 403 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Visca El Barca »

Barcelona congratulated Scottish tennis player Andy Murray, a Barcelona fan, with US Open win and invite him to attend game at Camp Nou [md]
Cool, vidste ikke han var Barca fan.
Lad være med at diskutere med en idiot; han tager dig ned på hans niveau, og slår dig i erfaring."

#JeSuisSheep

Brugeravatar
Elbarca
Indlæg: 1657
Tilmeldt: man apr 25, 2005 11:32 pm
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 66 gange

FC Barcelona

Indlæg af Elbarca »

Valdééés skrev:
Elbarca skrev:De taler lidt mærkeligt i skåne men ser ikke malmö vride sig løs af Sverige foreløbigt.
Nu har skåne sådan set heller aldrig været deres eget land, det har katalanerne...de blev så giftet ind i Spanien.
Og? Det forstærker blot endnu mere grundlaget for et selvstændigt katalansk land.

Jakob
Indlæg: 452
Tilmeldt: lør aug 11, 2012 12:34 pm
Geografisk sted: Aalborg
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Jakob »

[youtube]zNTCqgLkMJ4[/youtube]

Højdepunkter fra sidste sæson. Jeg savner Thiago.
Marco van Basten: “Messi can play anywhere.. Even in water.

BarçaDK

Re: FC Barcelona

Indlæg af BarçaDK »

Jakob skrev:Højdepunkter fra sidste sæson. Jeg savner Thiago.
Også jeg, men det ser jo lyst ud på den konto :smile:

Det lyder underligt at man kan kontrollere og aflevere en bold på en flabet måde, men det synes jeg Thiago kan, jeg har ikke set noget lignende siden Ronaldinho.

Jakob
Indlæg: 452
Tilmeldt: lør aug 11, 2012 12:34 pm
Geografisk sted: Aalborg
Har takket: 7 gange
Blevet takket: 12 gange

Re: FC Barcelona

Indlæg af Jakob »

BarçaDK skrev:
Jakob skrev:Højdepunkter fra sidste sæson. Jeg savner Thiago.
Også jeg, men det ser jo lyst ud på den konto :smile:

Det lyder underligt at man kan kontrollere og aflevere en bold på en flabet måde, men det synes jeg Thiago kan, jeg har ikke set noget lignende siden Ronaldinho.
Ja heldigvis. Glæder mig meget til at se ham spille igen.

Fuldstændig enig. Hans små hurtige træk minder meget om Ronaldinho back in the good olds days! :mrgreen:
Marco van Basten: “Messi can play anywhere.. Even in water.

BarçaDK

Re: FC Barcelona

Indlæg af BarçaDK »

Jakob skrev:
BarçaDK skrev:
Jakob skrev:Højdepunkter fra sidste sæson. Jeg savner Thiago.
Også jeg, men det ser jo lyst ud på den konto :smile:

Det lyder underligt at man kan kontrollere og aflevere en bold på en flabet måde, men det synes jeg Thiago kan, jeg har ikke set noget lignende siden Ronaldinho.
Ja heldigvis. Glæder mig meget til at se ham spille igen.

Fuldstændig enig. Hans små hurtige træk minder meget om Ronaldinho back in the good olds days! :mrgreen:
Den aflevering han laver ved 1:24 i video du satte ind før... Altså, jeg kan ikke forklare hvorfor, men hans kropsholdning og hans korte aftræk, det synes jeg bare ser cool, flabet og overskudsagtigt ud.


I øvrigt en rigtig fed video. Selvom det er svært at vælge en favorit - det hele er guld - så tror jeg, min er Busquets ved 1:08. Özil bliver ownet ved et vrik med hoften.

Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 10 gæster